Varför bensinkran?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
En detalj (gummibricka) i soppakranen på min Miniquad är trasigt och därför kommer jag att tänka på frågan vad man ska med en bensinkran till överhuvudtaget? Är den bara en bra-att-ha-pryl eller är den nödvändig på något sätt?

För att kunna ta av tanken utan att tömma tanken, eller för långtidsförvaring?

Ta av tanken med bensin i?

Stänga kranen & köra tom förgasaren för att ta av den?

Långtidsförvaring?

Fast det är nog en gammal grej som mest hänger med av tradition, på tex min cross vill jag nog ha kran, men på en större hoj används den nog inte.

Vissa Suzuki modeller i slutet av åttiotalet hade ju dessutom enorma plastvred synligt under sadeln, undrar varför :va

Teddy skrev:
En detalj (gummibricka) i soppakranen på min Miniquad är trasigt och därför kommer jag att tänka på frågan vad man ska med en bensinkran till överhuvudtaget? Är den bara en bra-att-ha-pryl eller är den nödvändig på något sätt?

Bensin i fuggen dunstar, kvar blir äckliga avlagingar, har du ingen kran rinner det ner ny soppa, mer avlagringar osv...

Om tex en flotör hänger sig rinner bara det i fuggen ut på golvet, har du ingen soppakran rinner hela tankens innehåll ut på golvet.

De flesta hojar har vaccumstyrda kranar som sköter detta själv men tex gamla 750R hade "highflow" som man manuallt ska stänga av.

//Fredde

Teddy skrev:
.......bla bla bla..... min Miniquad är .......bal bla bla...... bra-att-ha-pryl ......bla bla bla.....

O du gnäller på att jag har massa onödiga prylar :tungan

Ps. är din van fortfarande tillsalu? Ds.

Tyngdkraften kan vara ganska jävlig. På min moppe tid hade jag en DT och glömde att stänga av soppakranen när jag åkte bort en vecka. När jag kom hem var tanken tom och kröken full av bensin + en stor mörk fläk runt moppen. Samma sak på min hoj nu, hade en trasig soppakran på och då rann det soppa ner i förgasarna och ut på golvet.
Så soppakran e ganska bra att ha, iaf på förgasar motorer som använder sig av tyngdkraften för att förflytta bensin :tummenupp .

Teddy skrev:

Teddy, du liksom jag har haft Aprilia RS250 med kran som fraktats runt på släp/i buss. Jag har lyckats med att inte stänga kranen under transport, och då blir det en bensindoftande fläck under hojen. Förmodligen beroende på att flottören hoppar upp och ner i fuggen pga min omilda körstil med släp, vilket leder till att det flödar över i fuggen och kommer ut genom överfyllnadsslangen. Släpets ägare uppskattade vare sig fläcken eller dess bensinlukten.

/Stefan M

freddexwing skrev:
Bensin i fuggen dunstar, kvar blir äckliga avlagingar...

//Fredde

Kan jag läsa mer om det någonstans?

Jag är rätt skeptisk till det och mailade en professor ang bensin som dunstar.

Fick det här svaret

"bensinen i sig kristalliserar inte, det är en
lättflyktig vätska med låg fryspunkt, men om det
finns spår av vatten i och ev tillsatser, varom
jag inte vet någonting, så kan naturligtvis
långsamma kemiska reaktioner äga rum, som kan ge
upphov till fasta fällningar"

Någon som vet säkert och var jag kan läsa mer hur det hela går till isåfall?

oakbeach skrev:
Kan jag läsa mer om det någonstans?

Jag är rätt skeptisk till det och mailade en professor ang bensin som dunstar.
*saxat*
Någon som vet säkert och var jag kan läsa mer hur det hela går till isåfall?

Kolla i fuggen om hojen stått över vintern med kranen öppen, massa äckel.
Ju längre den står, ju mer äckel. Äcklet kleggar igen munstycken och kanaler. Om det kommer från soppan eller om det är en rekation mellan soppan och materialet i fuggen vet jag inte. Jag tror det är dynga i soppan och när den förångas i luften blir skiten kvar.

Hojta gärna om du hittar mer fakta i fallet.

//Fredde

Lånar tråden lite, kom på en fundering när jag satt och läste.

I höstas när jag ställde av så tömde jag förgasarna. När jag ska köra igång i vår igen, måste jag fylla dessa manuellt på något vis, eller räcker det med att köra bensinpumpen på tändningen några gånger? Är en -97 gsxr jag pratar om, och det sitter väl en "vakuumstyrd kran" på den, vilket gör att det inte kommer ner någon soppa hur mycket jag än kör bränslepumpen? :confused:

kaptn skrev:
Lånar tråden lite, kom på en fundering när jag satt och läste.

I höstas när jag ställde av så tömde jag förgasarna. När jag ska köra igång i vår igen, måste jag fylla dessa manuellt på något vis, eller räcker det med att köra bensinpumpen på tändningen några gånger? Är en -97 gsxr jag pratar om, och det sitter väl en "vakuumstyrd kran" på den, vilket gör att det inte kommer ner någon soppa hur mycket jag än kör bränslepumpen? :confused:

När motorn drar runt cyllarna blir det undertryck i insugsrören det är det undertrycket som går till soppakranen. Du behöver mao bara vrida på nyckel, chokea, och trycka på start en kort stund, så motorn går ett par varv, nu rinner det ner soppa i fuggarna, vänta typ tio sek kan du trycka på start och dra igång den så slipper du köra den på startmotorn utan soppa i fuggarna.

//Fredde

:tummenupp

Låter bra. Var rädd att jag skulle behöva stå och nöta startmotorn konstant för att få soppan att rinna ner. Tack.

freddexwing skrev:
När motorn drar runt cyllarna blir det undertryck i insugsrören det är det undertrycket som går till soppakranen. Du behöver mao bara vrida på nyckel, chokea, och trycka på start en kort stund, så motorn går ett par varv, nu rinner det ner soppa i fuggarna, vänta typ tio sek kan du trycka på start och dra igång den så slipper du köra den på startmotorn utan soppa i fuggarna.

//Fredde

Chronic skrev:
Ta av tanken med bensin i?

Stänga kranen & köra tom förgasaren för att ta av den?

Långtidsförvaring?

Fast det är nog en gammal grej som mest hänger med av tradition, på tex min cross vill jag nog ha kran, men på en större hoj används den nog inte.

Vissa Suzuki modeller i slutet av åttiotalet hade ju dessutom enorma plastvred synligt under sadeln, undrar varför :va
Dom gamla cbr 600f har ju inte heller så liten kran..... Mitt i tankan också

kaptn skrev:
:tummenupp

Låter bra. Var rädd att jag skulle behöva stå och nöta startmotorn konstant för att få soppan att rinna ner. Tack.

Finns det inget pri-läge? Jag har det på min GSX750F, då rinner det ner soppa i fuggarna konstant så att säga! Perfekt när man ska fylla på dom efter tex vintern, eller demontering av förgasarna! :tummenupp

Brukar det finnas på "automatiska" kranar, alltså vakuumstyrda? :va

Hoztic skrev:
Finns det inget pri-läge? Jag har det på min GSX750F, då rinner det ner soppa i fuggarna konstant så att säga! Perfekt när man ska fylla på dom efter tex vintern, eller demontering av förgasarna! :tummenupp

Hmm, ja det är ju sant. Men jag blev fundersam för jag har ingen kran alls på min vad jag vet :tomten

Hoztic skrev:
Ja, det är bara såna det finns på! I vanliga kranar rinner det ju rakt igenom så fort den står på ON. I vakuumstyrda får man samma funktion om man ställer kranen i PRI! :)

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back