Varför använder inte fler laservarnare?

avfartsgatan skrev:
2082740 Om man säger att man använder den som garageöppnare finns det typ någon sådan funktion på den "typ öppna garage funktion" så man har nåt att skylla på. Menar så att dom inte kan komma och säga att den uppenbarligen var byggd i syfte att störa polisradarn då den inte haft någon annan funktion. Hur fungerar det?

har störare på min och den funkar, tro mig. Blev stoppad utanför nyköping i somras och snuten frågade vad det var jag hade monterat under kåpan. "En garageöppnare" sa jag. Snuten log snett och visade laserpistolen "Jaha du. Och den här kan jag bränna DVD med. Du vet säkert att de där grejorna inte är tillåtna. Mitt råd är att du tar av dom omedelbart. Nästa gång river vi loss utrustningen och skickar det vidare till åklagare." Close call..... :rolleyes:

twinner skrev:
2085669 Varför ska man bli varnad? Fartkontrollerna ska rädda liv! inget annat. Det är bra om (VI) Fartsyndare åker dit. Tanken är ju knappast att reta folk.
Tror man annat kan man ju lika gärna emigrera till Norge eller nåt annat land fyllt med dumhuvuden.

Visst är det så! Däremot kan man i många fall köra fortare än vad som är tillåtet utan att öka risken för en olycka särskilt mycket.

Vilken situation anser du själv inbegripa störst risk för en olycka?
Evert 80år gammal som kör sin nästan lika gamla Opel i 90km/h under dåliga väderförhållanden på en väg med en tillåten hastighet av just 90km/h, eller Johan 35år som kör en ny BMW med bra väghållning i 110km/h när väderförhållandena är goda och den tillåtna hastigheten är 90km/h?
Extrem jämförelse, men jag vill bara belysa principen.

twinner skrev:
2085669 Varför ska man bli varnad? Fartkontrollerna ska rädda liv! inget annat. Det är bra om (VI) Fartsyndare åker dit. Tanken är ju knappast att reta folk.
Tror man annat kan man ju lika gärna emigrera till Norge eller nåt annat land fyllt med dumhuvuden.

"Spottar man på stenen tillräckligt många gånger så blir den blöt"

Jo du...det är precis det som hela apparaten med kampanjer går ut på.......
Att få folk att tro att om hastigheten sjunker mes x-antal km....så minskar
olyckorna med y-antal.......men hitills har ingen kunnat komma med någon
form av dokumentation att så är fallet, utan alla "experter" bara rabblar upp
det som ett "mantra". Och till viss del så har man lyckats....en majoritet av
"de tillfrågade" tror också på det.

MEN....................

Vägverket har själva vid mer än ett tillfälle med studier visat att vid:

- Mer än 80% av olyckor med dödlig utgång/svårt skadade har föraren varit
olagligt på verkad av ALKOHOL.

- Antalet singel olyckor som sker under BRA förhållanden, och där man inte
kunnat hitta någon orsaksförklaring ÖKAR.

- Vägverket har länge hållit på med sk. djupstudier på hur TRÖTTHET kombinerat
med BRA vägar..typ motorvägar, påverkar föraren i förhållande till sämre
vägar där möten, kurvor och andra händelser aktiverar föraren.

- Volvo har fått tillstånd att utföra studier på hur alkoholpåverkade förare
fungerar i olika situationer, vid sin nya testanläggning utanför GB.

Dessa exempel visar att VV och andra experter VET att det finns massor av
andra faktorer som påverkar och medverkar till olyckor i trafiken.

Men varför görs det så lite på området:

- KRAV PÅ FÖRARE AV MOTORDRIVET FORDON I TRAFIKEN.

Idag får en Läkare bara rapportera en person som av rent medicinsak skäl
inte SKA HA körkortet kvar bara när den personen har konstaterad
Epelepsi....

Men dom som har ALTZHEIMERS då.....?
Lika så dom som lider av DEMENS...?
Dom som inte ser handen framför sig...?
Osv.....

Det kommer aldrig att med lagar och förordningar att få bort alla olyckor,
man kan minska verkningarna med PASSIV säkerhet i fordonen......men det
är ändå upp till varje FORDONSFÖRARE att TA ANSVAR för SITT HANDLANDE i TRAFIKEN.

- Varje år dör c:a 500st personer i trafiken............
- Varje år dör c:a 800st personer i fallolyckor, stegar, trappor mm....
- Varje år dör c:a 2.500st personer av direkt rökning....
- Varje år dör c:a 5-10.000st personer av passiv rökning......

Vad säger inte det om människans FÖRMÅGA att bedöma risker....?

KentW

fazerfun skrev:
2085713 har störare på min och den funkar, tro mig. Blev stoppad utanför nyköping i somras och snuten frågade vad det var jag hade monterat under kåpan. "En garageöppnare" sa jag. Snuten log snett och visade laserpistolen "Jaha du. Och den här kan jag bränna DVD med. Du vet säkert att de där grejorna inte är tillåtna. Mitt råd är att du tar av dom omedelbart. Nästa gång river vi loss utrustningen och skickar det vidare till åklagare." Close call..... :rolleyes:

Polisen är alltid bra på att hota folk med diverse påföljder, den som klarar sig längst är den som ljuger mest och bäst.
Hur många gånger står inte ploisen och ljuger i rätten.....
En sak har jag lärt mig: att alltid neka då klarar man sig längst.

Om polisen beslagtar utrustning som är avsedd för din garageport kan de bli skyldiga att betala för ny utrustning + montering av den.
Kommer snart prylar som ej är avsedda för att störa polisens laser i första hand men som gör det oavsiktligt och därför ej med uppsåt.

Last edited:
Kent W skrev:
2085798 "Spottar man på stenen tillräckligt många gånger så blir den blöt"

Jo du...det är precis det som hela apparaten med kampanjer går ut på.......
Att få folk att tro att om hastigheten sjunker mes x-antal km....så minskar
olyckorna med y-antal.......men hitills har ingen kunnat komma med någon
form av dokumentation att så är fallet, utan alla "experter" bara rabblar upp
det som ett "mantra". Och till viss del så har man lyckats....en majoritet av
"de tillfrågade" tror också på det. Bla bla bla...
KentW

Nog med gissningar och antaganden....

Det finns visst studier som visar att kameraskåpen leder till minskad medelhastighet och att en minskad medelhastighet leder till färre olyckor. Kameraskåpen är enligt studier den bästa samhällsekonomiska åtgärd man kan ta till för att minska kostnaderna för olyckor i trafiken.

En snabb sökning på Google gav bland annat detta som första träff:

http://www.vv.se/filer/25211/VTI_rapport_2004-03-23.pdf

Onewheeler skrev:
2085740 Visst är det så! Däremot kan man i många fall köra fortare än vad som är tillåtet utan att öka risken för en olycka särskilt mycket.

Vilken situation anser du själv inbegripa störst risk för en olycka?
Evert 80år gammal som kör sin nästan lika gamla Opel i 90km/h under dåliga väderförhållanden på en väg med en tillåten hastighet av just 90km/h, eller Johan 35år som kör en ny BMW med bra väghållning i 110km/h när väderförhållandena är goda och den tillåtna hastigheten är 90km/h?
Extrem jämförelse, men jag vill bara belysa principen.

Snacka inte skit om gamle Evert!!, med "ett par" innanför västen hänger han av det mesta, så de så! :hihi :hihi

Onewheeler skrev:
2085583 Undantaget är väl trafiksäkerhetskontoller då det inte krävs någon husransakan för att gå in i din bil (antagligen av praktiska skäl då det inte går att testa bilen ur säkerhetsaspekt fullt ut utan att gå in i den). Detta kan man komma undan genom att stoppa varnaren i fickan istället eftersom polisen inte har rätt att söka igenom dina kläder utan tillstånd från åklagare.
Jaha, då var det dags att ta fram pekpinnen igen :mattias

Det du skriver om att man måste ha tillstånd från en åklagare för en kroppsvisitation stämmer inte.

Citat från rättegångsbalken kapitel 28 § 13:
"Är fara i dröjsmål, får kroppsvisitation och kroppsbesiktning beslutas av polisman."

motardkungen skrev:
2086031 Nog med gissningar och antaganden....

Det finns visst studier som visar att kameraskåpen leder till minskad medelhastighet och att en minskad medelhastighet leder till färre olyckor. Kameraskåpen är enligt studier den bästa samhällsekonomiska åtgärd man kan ta till för att minska kostnaderna för olyckor i trafiken.

En snabb sökning på Google gav bland annat detta som första träff:

http://www.vv.se/filer/25211/VTI_rapport_2004-03-23.pdf

Om man får alla att åka 20km/tim.......hur många skulle dödas och skadas då....?

I Dalarnas län byggde man om en mycket olycksdrabbad väg, en väg där ett
antal människor mist livet varje år, och uppnådde en i princip total "nollvision".

Kameraskåpen som nu håller på att sättas upp kommer att kosta 700milj...
och att hålla apparaten igång att studera de bilder som inte matchar
passfotot på ägaren....ja det vet man inte än....men den som lever får se.

Tror inte heller att man kan fånga en enda rattfyllerist med dom......men vi
kan ju alltid fortsätta att "gulla" med dom....alkolås tex. Det hjälper säkert.

Tror fortfarande att det enda som hjälper är att FORDONSFÖRARNA..tar sitt
ansvar för sitt fordons framfart i trafiken, och att samhället, polisen, får
möjlighet att kontrollera detta på ett "verkligt sätt"...kamerskåpen kommer
bara att bidra till fler sätt att "komma" undan.

KentW

Marvin750 skrev:
2084935 Är verkligen poliser med laser det man ska oroa sig mest för...? :confused: Jag har aldrig kört in i en laserkontroll utan att jag har blivit förvarnad innan... Folk brukar ju blinka som som vettvillingar och snittfarten sjunker till 10 km/h UNDER laglig hastighet... (vilket är något märkligt.. :va ) Tänk om bilen du just körde om i 180 km/h visar sig vara en civilpolisbil... :4skrika
Vad hjälper din laservarnare då...?
det är inte alltdi man ser det.. jag körde i 180 förra sommaren på hoj... var så innen i körandet och konscentrerad att jag inte såg att enligt min kompis var det bara en bil usling som bilkade med ljusen.. så där stod farbror blå mitt i vägen sen.. men resten av historien skiter vi i.. (men det gick bra för min del)

sandstream skrev:
2086388
Citat från rättegångsbalken kapitel 28 § 13:
"Är fara i dröjsmål, får kroppsvisitation och kroppsbesiktning beslutas av polisman."
Vafan, är du inte klok! Drar du upp riktiga lagtexter här på SH? Vet du inte att all form av "juridisk" argumentation här på SH skall baseras på hörsägen, vandringsmyter och folks fantasier? Du kan ju inte helt plötsligt börja leverera riktiga lagtexter förstår du väl, var skall det sluta?

mr-hayabusa skrev:
2086447 Laservarnare, säkert bra.. Men jag skulle vilja ha "Kamera-varnare" he, he...

Köper du en varnare av det nyare slaget så varnar dom även för kamerskåp...

mr-hayabusa skrev:
2086447 Laservarnare, säkert bra.. Men jag skulle vilja ha "Kamera-varnare" he, he...

en laservarnare är en kombinerad laser/RADARvarnare. RADAR sitter i skåpen, alltså varnar en laservarnare även för de skåp som det verkligen sitter nån kamera i! funkar kanon

sandstream skrev:
2086388 Jaha, då var det dags att ta fram pekpinnen igen :mattias

Det du skriver om att man måste ha tillstånd från en åklagare för en kroppsvisitation stämmer inte.
[/I]

Har du egen erfarenhet :lol

Ponera att man använder en laserstörare. Polisen skjuter på en (med laser!), den börjar varna, jag sänker hastigheten och slår av störaren, allt inom loppet av 4-5sekunder. Blir polisen väldigt misstänksamma om de inte fått fram några mätdata under den tiden? Är det svårt för dem att sikta med lasern så de tror att de kanske bara missade i början?

många frågor blir det....

Onewheeler skrev:
2086608 Tusenlappen+ på blocket. Den jag har varnar hur som helst på tok för sent enligt min uppfattning.

Vad har du för sort?

Blev stoppad nu i natt :3freak

Polis:
-tur vi inte hade någon radar nu för då hade du åkt dit :mad:
----------------------------------------------------------------
Ne ska beställa en sån där nu i dagarna:)

verkar som att många fått upp ögonen för denna pryl

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...