Varför annan kurvtagningsteknik med motard?

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Har grubblat lite på det här på senaste. Om man kollar sporthojar så knäskrapas det för att komma snabbast runt kurvorna men på motard så slängs ena benet ut istället (finns säkert ngn bra fackterm för den tekniken). Och för mig som inte åkt så mycket hoj, varken cross eller landsväg verkar det märkligt. Borde inte den teknik som funkar bäst för sporthoj också va den optimala för motard eller vice versa? E det för att du har högre sitthöjd på motard eller kommer det sig av att de flesta motardförarna har kört cross innan och därför e vana vid den tekniken från cross/endurobanan? Jag slänger exempelvis aldrig ut benet oavsett hur snäv kurvan är och undrar förståss varför andra gör det.. finns det ngt för mig att vinna på att lära mig? Så upplys mig! :)
 
det ja fick lära mig när ja va yngre var att man gjorde det endast för att få så mycket vikt på framhjulet som möjligt. ja hade då inte velat slänga ut benet i 150knyck:P

cross är lite mer att sålänge framhjulet har grepp är det lugnt då bakänden studsar hejvillt i alla fall. på sporthoj behövs väl en mer jämn fördelning med grepp på både bak och framhjul. men det är som sagt bara spekulationer så de får dom som kan rätta mig på:)

EDIT: gissar på att de flesta som kör motard var en gång cross folk så tror det följde med lite där. i kurvorna vill dom ha mest vikt ifram så dom lättare får upp ställ in i kurvan vad jag har fått lära mig så antar att det är det som är den enda anledningen till att man gör så även i motard.
 
Last edited:
Det är väl helt enkelt för att motard kör man på gokartbanor där svängarna är tajta och många. Då är det smidigare att slänga ut benet. På stora banor däremot med ordentliga svängar behöver man inte den extra smidigheten.


Jag brukar själv köra med "sporthojsstilen" på banor som Knutstorp och Gotland.
 
Du klämmer foten mellan hojen och asfalten om du inte lyfter eller sätter ut benet, då fotpinnarna på en motard sitter annorlunda än på en sporthoj, och för att du har grövre stövlar när du kör motard ;)
 
Det är olika sittställning på hojarna.
Motarden är snabb i långsamma kurvor (tvära).
Du kör mer med tyngdpunkts förflyttningar och är mer fysiskt aktiv.
Du vill lägga ner hojen mycket för att kunna svänga tvärt.
Foten funkar som känselspröt och motvikt.(samt är inte i vägen)

I snabba kurvor eller i hög fart finns det sällan någon anledning att INTE ha fötterna på fotpinnarna.
 
Jag skulle vilja säga att det till största del handlar om att det går för fort att svänga vänster till höger och tillbaka med en motardcykel för att man ska hinna flytta sig på hojen. I långa svepande kurvor funkar det bra men vi har inte så många sådana

Det finns förare som kör supermoto-vm och använder "knäskrapstekniken", så helt ogiltlig är den inte! Själv har jag provat det där lite, och på gokartbana gjorde det ca 2 sek att köra med fot ut ist för knäskrap. Då är jag ingen expert på knäskrap heller iofs, har bara provat två gånger me motarden. http://www.youtube.com/watch?v=BAECzb0DVes

Ang att få vikt på framhjulet så tycker jag personligen att det inte har något med det att göra. Det är något som iaf jag tycker man justerar med chassieinställningarna och med broms/gas. Att flytta foten gör så sjukt liten skillnad att det är försumbart!

Däremot är det en stor trygghetsfaktor och kan man så kan man rädda en del framhjulssläpp så också. (genom att sätta ner foten) Inget som rekommenderas i högre farter dock
 
!

Däremot är det en stor trygghetsfaktor och kan man så kan man rädda en del framhjulssläpp så också. (genom att sätta ner foten) Inget som rekommenderas i högre farter dock

vissa påstår ju att man inte orkar rädda en hoj i fart men jag har då lyckats när framhjulet släpte på ett brunslock.. sjukt tung men de gick :död (ktm 640)
 
ok, ngt klokare nu! Jag som inte kör ngn bana ska alltså ge fan i det:D FInns det några banor eller andra ställen norr om stockholm om man vill prova på? Kör som sagt bara landsväg men börjar redan tröttna på aldrig kunna köra fullt ut och testa gränserna lite. Alldeles för mycket bilar och annat hårt ivägen:näsblod tack för svaren!
 
"Still gets thumbs up for the fun" :D

Helt rätt.
:tummenupp
vissa påstår ju att man inte orkar rädda en hoj i fart men jag har då lyckats när framhjulet släpte på ett brunslock.. sjukt tung men de gick :död (ktm 640)

Inte orkar vet jag väl inte om, men asfalten greppar ganska hårt i stöveln och man får så kort stund på sig att trycka till, men absolut funkar det på asfalt också!
 
jag tar ut foten även på vanliga gatan. Små tighta kurvor, eller tex mitt i stan runt en korsning. Tycker att det är rätt roligt även i laglig fart. Typ på 50väg med tight 90graders korsningar där man redan ser hur det ser ut bakom korsningen.

Men helst skulle jag också vilja hitta en asfaltbana. Asfalten på botkyrka mk är ju nästan obefintlig och rätt tråsigt. Finns det nån gocart bana kring stockholm eller liknande där man få åka typ vilken dag som helst?
 
Passa på att komma ut till Lunda flygfält ca 4 mil från Uppsala. Vi har öppet träningsläger nu och det är fortfarande söndag och måndag kvar! Det är tom en 85 cc hoj så ingen behöver känna sig långsam. Kör tills ni kräks för 300 kr per dag!
 
Jag skulle vilja säga att det till största del handlar om att det går för fort att svänga vänster till höger och tillbaka med en motardcykel för att man ska hinna flytta sig på hojen. I långa svepande kurvor funkar det bra men vi har inte så många sådana

Det finns förare som kör supermoto-vm och använder "knäskrapstekniken", så helt ogiltlig är den inte! Själv har jag provat det där lite, och på gokartbana gjorde det ca 2 sek att köra med fot ut ist för knäskrap. Då är jag ingen expert på knäskrap heller iofs, har bara provat två gånger me motarden.

Det jag hann se på den filmsnutten var kanske mer "sitta snett för att skrapa knä" än "hänga av med överkroppen för att få nytta av att flytta tyngdpunkten och vinna mindre lutningsvinkel" eftersom det var mest knä/underkropp som hängde av men överkroppen var kvar mitt över styret. Så det vinner man ingen hastighet på, men man blir ju av med lite barlast på knät :-)

Been there done that! Fast bara på sporthoj...
 
Sitt rakt upp alltid, när stövlar/pedaler börjar ta i är det dags att börja göra annorlunda och lyfta fötterna...
 
En motard känns ju inte heller helstabil om man hänger som en apa i sadeln. Det går ju alldeles utmärkt att skrapa fotpinnar utan att leka rysk cirkusakrobat :)
 
Passa på att komma ut till Lunda flygfält ca 4 mil från Uppsala. Vi har öppet träningsläger nu och det är fortfarande söndag och måndag kvar! Det är tom en 85 cc hoj så ingen behöver känna sig långsam. Kör tills ni kräks för 300 kr per dag!

Fan att man såg det först nu då! E alldeles för bakis idag och imorn jobbar jag=( Kommer ni ha fler provapådagar?
 
Vi kommer att ha öppna träningar främst på Tisdagar framöver. :tummenupp

Alla är välkomna..såväl gatmotarder med rena nybörjare till EM-åkare.

Det enda kraven vi har är att ni byter ut kylarvätskan med glykol i till enbart vatten eller en blandning av vatten och waterwetter som går att köpa på Mekonomen.
Samt att ni har hojar med bra ljuddämpare då vi har hårda ljudkrav på banan.
Det kommer att kosta 200:- sen är det bara att (tuta) och slajda. :yoparty

Håll koll på Lundatråden för mer information.
// Thomas
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top