Varför alltid billigare utomlands??

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z650RS, Aprilia AF1 Futura, Cagiva Mito, Yamaha DT, Honda XR250, Honda MSX
Japp, är det någon som kan förklara varför det i stort set alltid är billigare att köpa hojar, delar, tillbehör utanför Sveriges gränser? Det är ju inte så att andra länder inte har skatter mm. Är ingen ekonom själv men börjar verkligen att fundera på varför. Tycker att det känns knasigt att det kan bli billigare att tex skicka efter däck från Tyskland än att köpa de här hemma i Sverige :va
Och nu menar jag ju alltså list priser. Finns säkert vissa som kan fixa billigare priser hos vissa handlare pga de känner dom osv. Det gör ju visserligen att man funderar på om det igenkligen inte är handlarna här i Sverige som har över priser :va Tycker att det är lite tråkigt att det har blivit såhär. Kan tyvärr erkänna själv att säkert 80% utav mina köp till hojen är från utlandet. Klart, för det finns ju mycket pengar att käna.

Så finns det någon som verkligen är insatt i varför det är som det är? Hade varit kul att vet :)

sverige är känt för sitt ocker..

hittade jag iofs precis på men det är nog sant :)

Det kändes konstigt att man gav ca 1800 kr för Bridgestone Battleax 010 däck, både bak och fram (190 bak och 120 fram) men vad gör man inte för att ha mer pengar till soppan.....

moms + arbetsgivaravgifter är nog de stora bovarna i dramat.

Svensk moms = 25%
Tysk moms = 16% (har jag för mig).

Har du en pryl som företaget vill ha 5000kr till sig själva för står det 5800kr på prislappen i tyskland men 6250kr i sverige. Lägg till lite andra kostnader för produktion (som nämnda arbetsgivaravgifter) så blir skillnaden några hundralappar till.

bebbe skrev:
Japp, är det någon som kan förklara varför det i stort set alltid är billigare att köpa hojar, delar, tillbehör utanför Sveriges gränser?

Vi har hög moms och övriga skatter..
Och framförallt är hojmarknaden i Sverige väldigt liten i jämnförelse..
....Skulle vi ha dubbelt så många hojåkare i Sverige skulle säkerligen priserna ligga betydligt lägre!

Vilket land i EU är billigast på MC-produkter? Är det Tyskland eller?

Det är kul det där med vad hårt skatter slår på konsumtionskapaciteten.

Tar man och tittar på produkter med väldigt höga extraskatter blir man nästan rädd.

Kul(?) exempel:
Bosse får ut 15'500 kr i lön av sin arbetsgivare.
Av dessa får Bosse cirka 12'000 kr i lönekuvertet efter arbetsgivaravgifterna.
Komunen tar 3'720 kr i skatt (31%), kvar har Bosse 8'280 kr.
Bosse vill åka hoj hela sommarn, så han bunkrar bensin och sticker därför till macken!
Soppan kostar 11 kr litern, så Bosse tankar upp hela lönen och får 752 liter soppa, här skall köras! Bosse granskar kvittot:
3'760 kr i punktskatt
(varav 1'594 kr i koldioxidskatt och 2135 kr i energiskatt)
2850 kr i materialkostnad (bensin)
1640 kr i moms
30 kr i vinst till macken.

Av Bosses 15'500 kr har cirka 12'600 kronor kilat tillbaka till staten (81%), 2850 till oljeländerna och 30 spänn finns kvar till lön (och nya skatter) till personalen på macken. Och så sägs det att privatkonsumtionen skall driva konjunkturen...suck. Av 15'500 kr i det här exemplet har 30 kr kommit tillbaka till svenskt näringsliv, plus delar av materialkostnaden, men då största kostnaden är olja hamnar den vinsten någon annanstans.

* Soppan räknat på 11 kr/lit blir (4.96 kr i punktskatt, 3.80 i materialkostnader, 4 öre till macken i vinst, 25% moms överst).

Köp en hoj i finland vettja!! Där kostar det att ha hoj eller bil.

20480 Euro för en ZX10-R.

En Volvo V70 2,4 170hk kostar 41200 Euro

I Norge kostar väl en pizza en hundring och att ha en bil med lite pulver är hästdyrt. Sverige är inte så tokigt ändå!

Att det är olika prisnivåer i olika länder handlar ju om mycket, bla välfärd och sociala faktorer. Det kostar att ha gratis skola, vårda gamla, gratis rättsskydd mm. Sen kan man ju diskutera om fusk i systemet osv. men i det stora hela är jag nöjd. Är dock ej sosse... (bör tilläggas för att slippa påhopp.)

SSB skrev:
Det är kul det där med vad hårt skatter slår på konsumtionskapaciteten.

Tar man och tittar på produkter med väldigt höga extraskatter blir man nästan rädd.

Kul(?) exempel:
Bosse får ut 15'500 kr i lön av sin arbetsgivare.
Av dessa får Bosse cirka 12'000 kr i lönekuvertet efter arbetsgivaravgifterna.
Komunen tar 3'720 kr i skatt (31%), kvar har Bosse 8'280 kr.
Bosse vill åka hoj hela sommarn, så han bunkrar bensin och sticker därför till macken!
Soppan kostar 11 kr litern, så Bosse tankar upp hela lönen och får 752 liter soppa, här skall köras! Bosse granskar kvittot:
3'760 kr i punktskatt
(varav 1'594 kr i koldioxidskatt och 2135 kr i energiskatt)
2850 kr i materialkostnad (bensin)
1640 kr i moms
30 kr i vinst till macken.

Av Bosses 15'500 kr har cirka 12'600 kronor kilat tillbaka till staten (81%), 2850 till oljeländerna och 30 spänn finns kvar till lön (och nya skatter) till personalen på macken. Och så sägs det att privatkonsumtionen skall driva konjunkturen...suck. Av 15'500 kr i det här exemplet har 30 kr kommit tillbaka till svenskt näringsliv, plus delar av materialkostnaden, men då största kostnaden är olja hamnar den vinsten någon annanstans.

* Soppan räknat på 11 kr/lit blir (4.96 kr i punktskatt, 3.80 i materialkostnader, 4 öre till macken i vinst, 25% moms överst).

Men bosse har gått i skolan i 12 år +dagis. Dessutom har han varit sjuk en del som barn, han gillar att spela innebandy i kommunens hall och bada i simahallen. Efter två säsonger så vurpar han med hojen och får åka helikopter till sjukan, opereras tre gånger och behandlas i tre månader. Till slut så blir bosse gammal och blir liggande på ett ålderdomshem i 18 år innan han kolar, med alla läkarbesök och skit det innebär. (dessutom får han pension under tiden)

Lite naivt, jag vet, men jag betalar gärna för att folk ska ha det bra. Sen kan man fråga sig att alla dessa småförbund som Noggerglasshatarna som berörs i en annan tråd, bekostas av skattemedel... Fusket likaså, och även svartjobben.

juha01 skrev:
Lite naivt, jag vet, men jag betalar gärna för att folk ska ha det bra.

Jag betalar också gärna för att andra skall ha det bra - MEN...
...det måste vara balans i uttaxeringen av skatter och vad jag får behålla själv. Det finns ju något som heter Laffer-kurva, som beskriver att vid en given punkt ger ett ökat skattetryck ger mindre skattentäkter. Jag tror att vi passerat den gränsen för länge sedan i Sverige. Vad vi behöver är inte en utökad skattebas eller högre skatter, snarare tvärtom.

Flyer skrev:
Jag betalar också gärna för att andra skall ha det bra - MEN...
...det måste vara balans i uttaxeringen av skatter och vad jag får behålla själv. Det finns ju något som heter Laffer-kurva, som beskriver att vid en given punkt ger ett ökat skattetryck ger mindre skattentäkter. Jag tror att vi passerat den gränsen för länge sedan i Sverige. Vad vi behöver är inte en utökad skattebas eller högre skatter, snarare tvärtom.

Jag är ingen ekonom och tror säkert att det stämmer. Det är bara det att det låter alltid som att skatter är något ont här i världen.. Ja, det är dom om man tjänar skitbra i en odödlig bransch, har rika föräldrar som betalade ens uppväxt och dessutom en stor egoist. Ja då är skatter skit.
Personligen förstår jag inte hur det finns pengar till allt!! Tänk på vad mycket som är kommunalt/statligt finansierat!! När man går på stan och tänker på allt detta och tittar sig omkring så blir det hel overkligt. Men jag är ju som sagt ingen ekonom...

Som korvgubbe var inne på så tror jag att det till viss del har att göra med att marknaden är så mycket större i de länder man generellt beställer från. Jag har beställt från Tyskland och England (vilka har 60-70 miljoner invånare vardera) och visst är det billigare där men dels kan handlarna sälja till fler kunder med lägre pris och ändå göra samma vinst. Dels kan importörerna ta in större partier och därmed få bättre pris redan i första ledet. Konkurrensen bland mchandlarna i Sverige ärförmodligen sämre också vilket knappast gynnar priserna.

Sen är förstås svensk moms och skatt en viktig del till men inte hela orsaken till de höga svenska priserna. Tycker annars som juha01 att det är helt ok att pröjsa extra för att få gratis välfärd åt alla, även de som hamnat utanför systemet.

Coola Ola skrev:
Jag har beställt från Tyskland och England (vilka har 60-70 miljoner invånare vardera) och visst är det billigare där men dels kan handlarna sälja till fler kunder med lägre pris och ändå göra samma vinst.

Förutom att vi har få invånare har vi extremt kort säsong. Dessutom har vi ytterst begränsad egenproduktion av motorcykeldelar och utrustning.

Jag skulle tippa att Slalomutrustning är rätt dyrt i england och Grekland...

juha01 skrev:
Men bosse har gått i skolan i 12 år +dagis. Dessutom har han varit sjuk en del som barn, han gillar att spela innebandy i kommunens hall och bada i simahallen. Efter två säsonger så vurpar han med hojen och får åka helikopter till sjukan, opereras tre gånger och behandlas i tre månader. Till slut så blir bosse gammal och blir liggande på ett ålderdomshem i 18 år innan han kolar, med alla läkarbesök och skit det innebär. (dessutom får han pension under tiden)

Lite naivt, jag vet, men jag betalar gärna för att folk ska ha det bra. Sen kan man fråga sig att alla dessa småförbund som Noggerglasshatarna som berörs i en annan tråd, bekostas av skattemedel... Fusket likaså, och även svartjobben.

Men hur är det i tex Tyskland då? Har de igen skola, dagis,ambulanshelikopter?? Visst är de fler men det måste ju också innebära att det är fler som behöver vård, gå i skolan osv? Eller :va

Edit; skall kanske förtydliga mig och säga att det inte bara är hojar och hojdelar jag menar utan allt. Mat, bilar, kläder mm.

Rent principiellt får jag frispel när staten får mer än jag av mina intjänade kronor.

Jag tror alla är överrens om att vi vill ha en viss välfärd och social trygghet. Mig veterligen propagerar ingen här för en 0% skattesats. Men hellre ordentlig fart på (de ekonomiska) hjulen så att 80% av befolkningen kan betala 20% skatt än att 20% av befolkningen betalar 80% i skatt.

bebbe skrev:
Men hur är det i tex Tyskland då? Har de igen skola, dagis,ambulanshelikopter?? Visst är de fler men det måste ju också innebära att det är fler som behöver vård, gå i skolan osv? Eller :va

De har ungefär tio gånger fler hojåkare och dessutom en hojsäsong som är betydligt längre än vår....

...och vad det gäller vården så blir det väldigt mycket billigare att köpa in dyr utrustning... Ett land behöver x antal exemplar av olika dyra apparater per kvadratmil... Man kan inte transportera patienter hur långt som helst.. Så i SVerige är vi färre personer som skall dela på extremt dyr utrustning. Det gör att vården i Sverige blir dyrare per person än t.ex. i Tyskland.

....senkan vi diskutera skatte% hit och dit och hur pengarna används till dödagar om vi vill...

Det är för att vi har så höga skatter i detta land, men kom ihåg att det är också därför vi har det så bra i sverige! Så betala in lite extra skatt så blir MC-livet ännu bättre...NOT! :näsblod Sverige i inte bara bra Sverige e bäst!

Eller?..
/E

Ernst skrev:
Det är för att vi har så höga skatter i detta land, men kom ihåg att det är också därför vi har det så bra i sverige! Så betala in lite extra skatt så blir MC-livet ännu bättre...NOT! :näsblod Sverige i inte bara bra Sverige e bäst!

Eller?..
/E

Jag skulle faktiskt inte vilja bo i något annat land än sverige faktiskt vad det gäller välfärd, ekonomi osv. Jag är hyffsat nöjd, men det finns nog inget land som jag tycker är bättre. Klimatet osv kan man diskutera.

Ett exempel på hur skatter, i kombination med enkla importsätt, dödar konsumtion är t.ex. cd och dvd-filmer. Det talas från branschen nästan uteslutande om piratkopieringens skuld. Men jag känner många som fortfarande köper sina skivor, däremot köper dom sina skivor från england, kanada, spanien....för att det blir billigare.

Så, som sagt, vårt skattetryck tror jag med råge passerat den brytpunkt då företagsamhet kvävs. För att kontra bortfallet i skattebasen höjer staten skatten ytterligare, varpå skattebasen återigen krymper, så att skatten måste höjas igen....ond spiral någon? :(

juha01 skrev:
Jag skulle faktiskt inte vilja bo i något annat land än sverige ................land som jag tycker är bättre. Klimatet osv kan man diskutera.

När vi ändå pratar om vart man kan tänka sig bo, I vilka länder har du provbott i mer än 1 år i sträck så att du kan göra en rättvis jämförelse med Sverige?
/E

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...