Varför alla dessa speciella tillbehör

NOOBIE

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2008
Hoj
CBR 1000 RR -08
Jagt har nyligen köpte en Honda Fireblade. Min fråga är att det finns så många saker som folk byter ut. t.ex. slipp-on, koppling och brosmhantag. Bromskivor. Kåpglas (fast det är väl mest för syns skull antar jag.
Måste man byta allt. Äre så dåligt på en Fireblad. Kanske någon vänlig själ kan förklara vilka delar man kan byta ut och varför för en NooB.
Tacksam försvar

Det mesta av det lull som du räknade upp på är nog för syns skull. går man inte igång på utseendet av tillbehören så kan man nog inte säga att det är värt pengarna.

Tycker jag

/Mycket lull på hojen

Du måste inte byta ut något. Slipon, byter man för effekt och ljud samt vikt. Kåpglas då gärna ngt högre för att minska ev vinddrag.. Bromshantag för att öka justeringsmöjlighter.. m,m,m Och självklart är oftast allt snyggare än orginal :)

Kalla det att sätta sin egen prägel på hojen. De flesta kanske nöjer sig med att montera ett slip-on för att få ett råare ljud och att modifiera skylthållare samt montera miniblinkers.

Byta kåpglas till ett mörkt är också populärt och som övriga detaljer så handlar det ju mest om styling. Eller till ett så kallat double bubble kåpglas för att bryta fartvinden högre upp på kroppen.

Broms & kopplingsgrepp kan man köpa kortare för att minimera skadorna vid en omkullkörning eller om hojen välter. Wavebromsskivor ger lite bättre kylning av skivorna, stålombundna bromsslangar hållare bromsarna från att mattas vid hård körning.

Ja listan kan göras lång....

Så klart behöver man inte göra någonting om man inte vill, men de flesta vill nog förfina sin ögonsten av olika skäl.

Tack X-up och Ni andra för snabba svar. Någre fler åsikter?
Om jag fattat det hela rätt

Broms & kopplingsgrepp kortare för att minimera skadorna vid en omkullkörning

Slip-on för att få ett råare ljud och den blir lite lättare så då går den 296km/h istället för 293km/h och kanske kommer upp till 100 på 0,1 sec snabbare.

Wavebromsskivor ger lite bättre kylning av skivorna. (trodde meningen med en sporthoj var att köra fort inte bromsa men okey hehe) Antar att det är bra om man "race:ar" mycket. Typ bana då men inte på gatan...eller?

Syftet med stålombundna bromsslangar förstod jag inte riktigt

Om man vill byta kåpglas vad skall man välja. ett högre eller så kallat double bubble kåpglas som X-up sade. Vad är fördelarna med att vinden bryts på olika ställen?

Missat något?

Har gjort samtliga moddar + lite till på hojar och det finns vissa som är nyttiga andra inte!

Stålomspunna slangar, kåpglas, styrdämpare och kraschpuckar är nyttiga (och konstigt nog billigast).

Resterande är lull lull men ack så trevligt!

Du behöver inget av det då du har en ny hoj som är sjukt bra original men med några moddar så blir den både bättre och snyggare!

EDIT: Stålomspunnet ger bättre/snabbare respons i bromhandtaget då gummislangar expanderar lite och ger en mer svampig känsla!

Last edited:
stålomspunnet= du får en stiffare känsla när du bromsar,,,,,,utan stål= vinballe,,,,,,,stål= vi snackar blå piller,,,,,skämt osidå men de ä sant du får lite mer feeling i bromsarna:tuttar :yoparty :tummenupp

Tack X-up och Ni andra för snabba svar. Någre fler åsikter?
Om jag fattat det hela rätt

Broms & kopplingsgrepp kortare för att minimera skadorna vid en omkullkörning

Slip-on för att få ett råare ljud och den blir lite lättare så då går den 296km/h istället för 293km/h och kanske kommer upp till 100 på 0,1 sec snabbare.

Wavebromsskivor ger lite bättre kylning av skivorna. (trodde meningen med en sporthoj var att köra fort inte bromsa men okey hehe) Antar att det är bra om man "race:ar" mycket. Typ bana då men inte på gatan...eller?

Syftet med stålombundna bromsslangar förstod jag inte riktigt

Om man vill byta kåpglas vad skall man välja. ett högre eller så kallat double bubble kåpglas som X-up sade. Vad är fördelarna med att vinden bryts på olika ställen?

Missat något?

Innan man byter till öppnare avgassytem så ska man veta att man på många hojar då även bör budgetera för en ommappning och powercommander, dessutom vara beredd att byta till original avgaseri när man ska besiktiga alt köra bana.

Själv har jag just ingenting kvar som är original på min hoj, så för mig är det en stor del av hojintresset att just bygga om och förbättra. Men jag ville bara varna dig ;)

Stålomspunna slangar lät inte dumt? VAr kan man köpa och vad kostar det. Finns det olika kvalitet på dem åxå? Fast å andra sidan äre inge kul och bromsarna nyper. Fast det kanske är så att handtaget inte fjädrar så att säga???

Styrdämpare är det sånt som man sätter längst ut på styret ifall den druttar omkull?

Last edited:
Stålomspunna slangar lät inte dumt? VAr kan man köpa och vad kostar det. Finns det olika kvalitet på dem åxå? Fast å andra sidan äre inge kul och bromsarna nyper. Fast det kanske är så att handtaget inte fjädrar så att säga???

Styrdämpare är det sånt som man sätter längst up på styret ifall den druttar omkull?

Du började i rätt ände märker ja :rolleyes:

Styrdämpare sitter det redan en på din hoj som duger gott.

Hade jag varit som du hade jag skaffat slip on (för ljudets skull) och inget mer tilla att börja med. Tror du kommer att vara ganska nöjd med bromsprestandan som din honda har original om det är din första sporthoj!

Styrdämpare är det sånt som man sätter längst up på styret ifall den druttar omkull?

Delarna du efterfrågar är sånt som alla yngre sporthojskillar vill ha, således finns allt du efterfrågat hos nästan alla de firmor med blinkade banners till vänster på detta forum. Grevens, Bike shop, Bikers need och allt vad de heter. Är din hoj så ny att den ännu inte finns med i listorna bland tex bromsslangar så är det säkert bara att maila eller ringa.

Hittar man inte färdig sats med stålspunna slangar (alltid billigast med färdigtillverkad sats) som passar till sin hoj så går man till en hydraulfirma med de gamla slangarna så kan de som regel tillverka stålspunna slangar i samma längder. Jag pressade mina stålspunna slangar hos NBM-hydraulic vid pampas här i Sthlm.

Sedan måste du ha bromsvätska samt lära dig att lufta av bromsarna. DEt finns dock 100-tals trådar om det.

Last edited:

Styrdämpare är det sånt som man sätter längst ut på styret ifall den druttar omkull?

Byt bara ut sliponet o skit i resten de duger gott o väl :D

Troll?

Har man en 08'ans literklubba men inte vet var styrdämparen sitter så saknas det nog några ekrar i fälgen så att säga...

Troll?

Har man en 08'ans literklubba men inte vet var styrdämparen sitter så saknas det nog några ekrar i fälgen så att säga...
Eller i rätt, han kanske inte gillar meka och har inget intresse av det och åker helförsäkrat.
Åker du inte fullförsäkrat och inte skiter pengarna skulle jag spara pengarna tills den går i backen, dock kanske byta ut orginalburken.
Fast är du rädd för att bromsarna låser sig lär din hoj inte sätta gränsen över hur fort du kan köra, men eftersom du endast tycker att en sporthoj endast ska gå fort raktfram så är du dock fel ute.

ska du åka gata oavsett hur hårt du åker så duger alla orginal grejer mer än väl på hojjen du har. Allt du köper komme enbart vara styling. dock kan ett högre typ db glas vara gott att ha för å komma ner under kåpan lättare.

stålomspunna slangar må vara bättre, men jag har faktiskt aldrig märkt någon skillnad på gatan? vissa hojjar må vara känligare än andra.

slipon ja ser bra ut låter goare och ger kanske 1-5 hästar mer.

tänk dessutom på att nsätan varenda dyr grej du slänger på hojjen är pengar i sjön för du får inte en krona för de när du säljer hojjen med allt på. den kan däremot bli mer lättsåld.

så allt beror på hyr prylgalen du är. :) ja tycker de är kul med prylar å sätter oftast på allt möjligt onödigt:)

Som sagt, nöj dig m ett slip-on & spara resten till När du kör omkull.
Jag e´ också en av dom som räknas till "prylgalna" så kolla själv mitt garage om du vill se hur mkt jag hann göra m min hoj i år:
http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=253
Men mitt "När" hände för ett par veckor sedan så nu är hojen förmodligen skrot (skulle kosta 75tusen att laga) efter en omkullkörning. :gnissla

För att slippa massa sarkastiska kommentarer från ”jag är världsmästare i allt” om att jag inte är med i terminologin så har jag inte köpt en Fireblade för att köra 290km/h. Är inte den som försöker köra över 200km/h så fort jag sätter mig på hojjen
Köpte den för att jag tyckte att den var skitsnygg och att Honda fått bra kritik för den i år och sist men inte minst den har hyfsat billig försäkring då jag inte skiter pengar och drömt om en hoj så länge jag minns
Jag gillar accelerationen. Att man måste knipa igen skithålan för att inte ”korven” skall glida ur när man gasar. Sen finns det många som säkert anser att det finns andra hojjar som gör jobbet lika bra men jag hänvisar till ovanstående motiveringen varför just Fireblad-08

Men jag är tacksam för era åsikter om vad alla dessa add-ons egentligen gör.
Lättare att avgöra vad man skall göra med pengar

Smidigast och billigast....

Leta upp en hydral firma på orten där du bor de har både slang och banjo kopplingar samt press för att göra det. Montera bort org slangarna åk till firman och säg att du vill ga stålomspunna slangar de mäter av dina org och gör nya åt dig, Pröjsar du i form av fikabröds betalning :) så brukar det gå på ca 400kr fram :)

///Micke

Gör inget med den! Honda har gjort en superbra hoj (liksom de flesta andra tillverkare nuförtiden) Den är utveklad för vara användarvänlig, allt är optimerat för gatkörning. Styrdämparen som sitter på din hoj är väl en av de mest avancerade som finns. Kör bara! Stålomspunna bromsslangar kan du byta till om 3-4 år när de möjligen börjar flexa lite.........................åsså kanske ett slipon.............:)

Jag vet att jag är tråkig men jag tror det är det smartaste.

Själv har jag allt du nämner på min hoj. :D
Men jag kör iofs. bara bana

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form