Varför 8 kW?

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Hej,

Kikar runt efter lätt mc och blir fundersam över effekten. Gränsen är ju 11 Kw och ofta om det finns en gräns brukar tillverkarna lägga sig där. Det finns dock flera med ca 8 Kw, varav detta?

Går det med enkla medel skrämma upp dem något?

Är vi ensamma om 11 kW i Sverige och 8 kW är gräns i något annat land kanske?

Lite tråkigt känns det med 8 om det får vara 11.
 
Vilka tänkte du på?

Jag tror att de flesta har 11kW men några exempelvis bruks-125or från Asien (Honda, Yamaha, KingKong osv) brukar ligga kring 10-11 hk pga långa serviceintervaller och enkel uppbyggnad... Skall klara hård användning under många mil med tung last i stort sett utan service.
 
Jag tänker på ex yamaha ys, eller flera av de encylindriga fyrtakt offroadarna, Honda XR, Suzuki DR m fl. Årsmodeller runt 2005.

Bra, billig 1:a hoj och ta körkort med tänker jag men som sagt tråkigt med 8 kW när 11 kW i sig inte är mycket.

Anledningen är alltså att men skulle behöva serva mer sällan vid 8 istället för 11? 4 hk mer...

Är dessa hojar framtagen för att köra runt i städerna i Asien alltså?

Var nyfiken på varför så lite effekt. Men det låter ju rimligt att det är tänkta transportfordon i Asien mm. Det är ju en mycket större marknad än den här hos svenska 16-åringar.
 
Last edited:
Jag tänker på ex yamaha ys, eller flera av de encylindriga fyrtakt offroadarna, Honda XR, Suzuki DR m fl. Årsmodeller runt 2005.

Bra, billig 1:a hoj och ta körkort med tänker jag men som sagt tråkigt med 8 kW när 11 kW i sig inte är mycket.

Anledningen är alltså att men skulle behöva serva mer sällan vid 8 istället för 11? 4 hk mer...

Är dessa hojar framtagen för att köra runt i städerna i Asien alltså?
Som alltid numera så måste man för hojar som ska kunna köras med annat än A inte bara kolla på effekten utan även vikteffektförhållandet. För moderna 125:or är det tillåtna värdet löjligt lågt.
A1 =0,1 kilowatt/kg
A2 = 0,2 kilowatt/kg

Så ju lättare hoj desto mindre pulver...:fakta
 
Edit: hittar inga bevis på vad min hjärna tycks komma ihåg så glöm detta...

Om jag inte minns helt fel så har Tyskland en specialregel där man får köra MC med max 8 KW med bilkörkort, alltså inte MC körkort.
Hittar inte info just nu så jag kan inte länka.
Så rätta mig gärna om jag minns helt åt fanders fel.
 
Last edited:
Jag tänker på ex yamaha ys, eller flera av de encylindriga fyrtakt offroadarna, Honda XR, Suzuki DR m fl. Årsmodeller runt 2005.

Bra, billig 1:a hoj och ta körkort med tänker jag men som sagt tråkigt med 8 kW när 11 kW i sig inte är mycket.

Anledningen är alltså att men skulle behöva serva mer sällan vid 8 istället för 11? 4 hk mer...

Är dessa hojar framtagen för att köra runt i städerna i Asien alltså?

Skillnaden är att många av de vattenkylda moderna 125-orna är STRYPTA till 11kW medan de enkla luftkylda inte orkar upp till mer än 7-8kW... med bibehållen hållbarhet.

Om du kikar på Honda Cub/ANF osv så är det bruksfordon för städer, på landsbygden kör man CB125 och Yamaha YBR 125/derivat med fem personer, en bur med höns och en säck ris.

Jag har en YBR125 till ena dottern, den har 9,7 hk och är godkänd för över 200 kg last. Väger väl inte ens hälften. Drar 0,18-0,23 och har låååånga serviceintervaller. Kolla på någon av de där filmklippen när tjejer kör med tung last på plantager, precis den typen av hojar. Eller på familjer på landsbygden i Vietnam eller Indonesien...
 
Edit: hittar inga bevis på vad min hjärna tycks komma ihåg så glöm detta...

Om jag inte minns helt fel så har Tyskland en specialregel där man får köra MC med max 8 KW med bilkörkort, alltså inte MC körkort.
Hittar inte info just nu så jag kan inte länka.
Så rätta mig gärna om jag minns helt åt fanders fel.

Den här sidan om tyska körkortsbehörigheter säger inget om 8 kW med B-Kort.
Inte den här heller...

Om det har funnits en 8 kw:s regel tidigare så är det i alla fall ingen av sidorna som nämner det.
 
En enkel, luftkyld 4-T 125cc som ska ha långa serviceintervaller och låg tillverkningskostnad verkar hamna där helt enkelt.

Att trimma är som vanligt egentligen inte värt pengar/besvär/kompromisser med hållbarhet jämfört med att köpa bättre utgångsmaterial men det kan vara kul ändå. Prylar finns till de flesta maskiner.
 
Min Husaberg FE390 är reggad med 8.7 kW. Har ingen aning om varför dock.

Mvh,
Ingvar
 
Edit: hittar inga bevis på vad min hjärna tycks komma ihåg så glöm detta...

Om jag inte minns helt fel så har Tyskland en specialregel där man får köra MC med max 8 KW med bilkörkort, alltså inte MC körkort.
Hittar inte info just nu så jag kan inte länka.
Så rätta mig gärna om jag minns helt åt fanders fel.


Gärna! :krama

Den som har ett gammalt bilkörkort, utfärdat senast 31/3 1980 får även lov att framföra motorcykel under 125cc.

Wer seinen Führerschein vor dem 1. April 1980 gemacht hat, hat noch weitere Rechte. So darf der Führerscheinbesitzer außerdem Kleinkrafträder bis zu einer Hubraumgröße von 125 Kubikzentimetern fahren. Das entspricht der heutigen Klasse A1. Und dazu zählen:

• Fahrräder mit Hilfsmotor mit einer Höchstgeschwindigkeit von maximal 45 km/h
• Trikes mit einer Geschwindigkeit von maximal 45 km/h
• Vierrädriges Leichtkraftfahrzeug mit einer Maximalgeschwindigkeit von 45 km/h

https://www.autobild.de/artikel/fuehrerschein-klasse-b-was-darf-ich-fahren--1326149.html



mml_42 kanske blandar ihop det med max 80 km/h?


80km/h spärren för unga (omyndiga) förare av 125cc hojar lyftes bort 1/1 2013

Düsseldorf (RPO). Junge Motorradfahrer dürften künftig schneller unterwegs sein. Ab dem 19. Januar 2013 wird bei Leichtkrafträdern bis 125 ccm Hubraum das Tempolimit von 80 km/h für unter 18-Jährige aufgehoben. Das sieht laut dem Automobilclub ARCD eine anstehende Änderung der deutschen Fahrerlaubnis-Verordnung vor, die sich an der 3. EG-Führerscheinrichtlinie orientiert.

https://rp-online.de/leben/auto/news/tempo-80-limit-fuer-junge-motorradfahrer-faellt_aid-13200687

Sedan dess alltså fullt blås, så mycket nu 11kW -regeln tillåter...
 
Skillnaden är att många av de vattenkylda moderna 125-orna är STRYPTA till 11kW medan de enkla luftkylda inte orkar upp till mer än 7-8kW... med bibehållen hållbarhet.

Om du kikar på Honda Cub/ANF osv så är det bruksfordon för städer, på landsbygden kör man CB125 och Yamaha YBR 125/derivat med fem personer, en bur med höns och en säck ris.

Jag har en YBR125 till ena dottern, den har 9,7 hk och är godkänd för över 200 kg last. Väger väl inte ens hälften. Drar 0,18-0,23 och har låååånga serviceintervaller. Kolla på någon av de där filmklippen när tjejer kör med tung last på plantager, precis den typen av hojar. Eller på familjer på landsbygden i Vietnam eller Indonesien...

Tack för intressanta svar,

De byggs så för att vara billiga men ändå hållbara alltså. Säkert ändamålsenligt men mindre nöje kanske.

Hur är YBR då? Är den ok som första körkortshoj? Den senare varianten heter väl YS.

Tittat på Honda XR, Yamaha XT och Suzuki DR alla med 8 kW.

Yamaha WR har dock 11 kW. Någon som har en till salu?
 
Köpte en YBR med tusen mil på för en spottstyver. Två döttrar tar körkort med den. Jag har den som åka-och-säga-hej-till-grannen-hoj under fyra somrar. Nu skall den säljas för samma spottstyver... Ser fortfarande ut som ny.

Den väger 120 kg och får lasta 200 kg. Och pallar det, vi har åkt två fullvuxna karlar på den och det gick alldeles utmärkt även om den blir ännu mindre snabb då.

När jag körde hem den från Umeå (26 mil enkel) hade jag gasen i botten under 25 mil, då kröp förbrukningen upp till 0,23/mil. Lågt växlad, en baggis att starta med i uppförsbacke med två pers på...

Bra brukshoj för inga pengar men väldigt väldigt o-fancy.
 
Back
Top