Varför 1:an ner resten upp eller vice versa

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jag o en polare satt o bråka till Gp:t igår om varför inte alla växlarna ligger åt samma håll på en hoj. Min tanke va att de är mkt lättare att få i friläget ofrivilligt som ju säkert leder till tråkigheter vid tex race. Har ja fel eller rätt?
Finns de hojar som har nån annan konstig växelordning?

Plelle skrev:
Jag o en polare satt o bråka till Gp:t igår om varför inte alla växlarna ligger åt samma håll på en hoj. Min tanke va att de är mkt lättare att få i friläget ofrivilligt som ju säkert leder till tråkigheter vid tex race. Har ja fel eller rätt?

Om friläget ligger före ettan eller efter sista växeln så är det lätt att få i om man glömmer bort vilken växel man har i.

Det här har diskuterats förr, men den främsta anledningen är att man med felvända växlar kan växla upp med nedlägg. Med "vanlig" växling får man inte in foten under pedalen, för marken är i vägen. Det finns en massa andra anledningar också, till exempel att det skulle kunna vara lättare att verkligen få i växeln genom att trampa istället för att lyfta.

Friläget ligger dock mellan ettan och tvåan oavsett vilket håll man växlar upp åt.

Plelle skrev:

Jag har hört att det finns gamla Ryska hojar som har friläget "innan" ettan.. Men annars är det ju ettan - friläget - tvåan ->

Om du sen väljer att "vända" lägena är ju upp till dig. Det går att göra på alla hojar, det är mest tycke o smak som avgör om du vill köra "Vanligt" eller "rejsväxling".

dt50, k50 etc har växlarna på rad, friläge, 1, 2, 3, 4,

(vad nu de har med saken att göra)

På min gamla Kawa H1 500 trepip från 71 så ligger alla i följd med början på friläge.
Det är hopplöst när man ska växla ner vid en korsning eller liknande och inte växla ner för långt... lite skämsigt när det bara varvar till när man ska iväg

Mattias skrev:
Det här har diskuterats förr, men den främsta anledningen är att man med felvända växlar kan växla upp med nedlägg. Med "vanlig" växling får man inte in foten under pedalen, för marken är i vägen. Det finns en massa andra anledningar också, till exempel att det skulle kunna vara lättare att verkligen få i växeln genom att trampa istället för att lyfta.

Friläget ligger dock mellan ettan och tvåan oavsett vilket håll man växlar upp åt.

Du missförstod nog min fråga lite, de du förklarar hajjar jag. De jag menade är varför de är 1 N 2 3 4 5 6 och inte tex N 1 2 3 4 5 6, men de har vi ju redan fått svar på nu genom Göran, de är helt enkelt för att de inte ska bli pinsamt vid korsningar o dyl. :hihi

Plelle skrev:

Har dom friläge på alla GP hojar?
Det måste ju gå att frikoppla på något sätt ändå vid ljustering mm i depå?

HanneZ skrev:
dt50, k50 etc har växlarna på rad, friläge, 1, 2, 3, 4,

(vad nu de har med saken att göra)
Kom också att tänka på det. Dt har alla uppåt och k50 alla neråt. Det är väl ok när det bara finns 4 växlar, men jag skulle kunna tänka mig att man upplever friläget ligga väldigt långt borta om motsvarande system fanns på 6-växlade maskiner.

mb skrev:
Kom också att tänka på det. Dt har alla uppåt och k50 alla neråt. Det är väl ok när det bara finns 4 växlar, men jag skulle kunna tänka mig att man upplever friläget ligga väldigt långt borta om motsvarande system fanns på 6-växlade maskiner.

Ja när det är 4 växlar vet man lätt vilken växel man är på, svårare med 6 växlade dock..

eus skrev:
Hur menar du nu?
Både friläge och koppling finns

Är du säker på det? Varför håller alltid någon in frikopplingen då? När GP föraren kommer in i depå och släpper frikopplingen tar en mekaniker över ... varför gör han det om det finns friläge?

norrlansguld skrev:
Har dom friläge på alla GP hojar?
Det måste ju gå att frikoppla på något sätt ändå vid ljustering mm i depå?

Nu cyklar du va?

Klart att de finns både friläge o koppling.
För jag kan väl inte vara ute o cykla nu?! :va

Det måste ju ha och göra med att et blir lättare när man kör, ex: Man bromsar in, växlar ner till 1an svänger och sedan gasar man på lite. Har man då N i så kan det bli lite pinsamt. 1an längst ner och 6an längst upp är ju då enklare då man slipper detta problem. Friläget använder man ju endast om man står still och då har man ju lite mer tid att pilla med växeln. Eller är jag helt ute och cyklar jag me?

Biifer skrev:
Det måste ju ha och göra med att et blir lättare när man kör, ex: Man bromsar in, växlar ner till 1an svänger och sedan gasar man på lite. Har man då N i så kan det bli lite pinsamt. 1an längst ner och 6an längst upp är ju då enklare då man slipper detta problem. Friläget använder man ju endast om man står still och då har man ju lite mer tid att pilla med växeln. Eller är jag helt ute och cyklar jag me?

Nej du cyklar nog åt samma håll som mej o de måste va rätt håll :hihi

Plelle skrev:
Nu cyklar du va?

Klart att de finns både friläge o koppling.
För jag kan väl inte vara ute o cykla nu?! :va

Undrade mest om det fanns ett friläge mellan 1:an och 2:an som på vanliga cyklar, tänkte att dom har eliminerat risken genom att ta bort möjligheten att få in friläget av misstag för dom är ju mänskliga dom också.

Uttryckte mig kanske lite dumt, menade inte att det inte skulle finnas koppling på dom, det jag menade var att dom kunde kanske koppla ur växeln i depån på annat sätt än att peta i friläget med växelspaken.

norrlansguld skrev:
Undrade mest om det fanns ett friläge mellan 1:an och 2:an som på vanliga cyklar, tänkte att dom har eliminerat risken genom att ta bort möjligheten att få in friläget av misstag för dom är ju mänskliga dom också.

Uttryckte mig kanske lite dumt, menade inte att det inte skulle finnas koppling på dom, det jag menade var att dom kunde kanske koppla ur växeln i depån på annat sätt än att peta i friläget med växelspaken.

Ok, då är jag med, de låter ju ganska smart oxå för den delen.

Biifer skrev:

Nej där har du fel, jag är bäst men du kanske kommer tätt efter :hihi

brinckis skrev:
Är du säker på det? Varför håller alltid någon in frikopplingen då? När GP föraren kommer in i depå och släpper frikopplingen tar en mekaniker över ... varför gör han det om det finns friläge?

De har friläge. De har torrkoppling som är konstruerad för raceande och inte att stå vid rödljus och skava så måste de ha friläge eftersom man eldar upp kopplingen väl snabbt om man håller in den för länge. De använder ju bara kopplingen vid start och nedväxling.
Det du säger om mekaniker som håller in kopplingen när de kommer in i depån har jag inte sett/tänkt på. Ska kolla.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman