Varför överserva sitt fordon?

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Läser på forum om hur folk byter t.ex bromsvätska på hojen eller växellådsolja på bilen en gång om året. Känns som många tar i i överkant med sitt underhåll? Visst, det lönar sig kanske i längden att följa serviceboken hyfsat. Men min känsla är att många går till överdrift?

Beror helt på hur man kör och använder sina fordon också.
Varken vxlolja eller bromsvätska behöver ju inte kosta mångra kronor heller så man förlorar mest lite tid.

Finns desto fler som inte servar alls tycker jag... vxl lådor där synkringarna är kassa för att oljan saknas eller liknar kaffesump. Rost i bromsoken för att vätskan dragit åt sig fukt.

Beror helt på hur man kör och använder sina fordon också.
Absolut! Men det stärker mest min frågeställning. Med tanke på vilka marginaler det ändå finns för effektuttag på de flesta sporthojar. Lägg där till att de flesta cyklar går förhållandevis lugna landsvägsmil istället för de banmil de är byggda för - och serviceboken är avvägd för.

Minst en gång per år med bromsvätskan,är stor skillnad i känsla om man använder hojen!

Kostar bara några tior och gör skillnad.

Själv byter jag 3-4gånger per år,slösar säkert bort en 20-30kronor på det.....

Kan bara hålla med; visst går vi till överdrift och visst göder det alla tillverkare av hevy duty, extra special oljor och andra pryttlar.
Å andra sidan ser 15 år gamla mc ut som de kom direkt från fabrik och motorerna är knappt inslitna...

Olja enligt bok är miltal eller var 12:e månad, det som inträffar först efter senaste bytet.

Andra vätskor kan ha andra intervall. De tillverkare jag känner till specar olika vid banåka mot gata, många halverar intervall.

Varför ska hojen inte se ut som ny efter 4-8-12 år? :)

Vad är frågan, om du tycker att det lönar sig att följa serviceboken så gört!
Överdrift, vad är det?
Använder man hojen som gud avsatte den till så är oljebyten etc. att starkt rekommendera!
Det är en liten kostnad med tanke på vad allt det andra kostar när man använder grejorna, såsom bankostnader, däck, ledigt från jobbet, etc.
Jag lovar!!

har inte riktigt heller fattat dedär .. .speciellt "extra oljebyten" , moderna syntetoljor har såpass hög kvalitet så dom behöver knappast bytas vart 300ade mil eller nått .... eller gör dom riktiga servicen med billig skitolja och är tvugna att byta oftare pga det ?

en racehoj däremot som går riktigt hårt är skillnad

men var o en gör som dom själva tycker känns bäst .... jag pröjsar iaf inget extra om jag ska köpa en hoj som fått ny olja o vätskor 3ggr så ofta som serviceprogrammet rekommenderar :rolleyes: ... ... å tänk på miljön lite åxå :tummenupp

Absolut! Men det stärker mest min frågeställning. Med tanke på vilka marginaler det ändå finns för effektuttag på de flesta sporthojar. Lägg där till att de flesta cyklar går förhållandevis lugna landsvägsmil istället för de banmil de är byggda för - och serviceboken är avvägd för.

Serviceboken är avvägd för just den typen av brukare som du beskriver först. Inte maskiner du ligger och kör skiten ur varv på varv.

Lägg där till att de flesta cyklar går förhållandevis lugna landsvägsmil istället för de banmil de är byggda för - och serviceboken är avvägd för.
Undrar om folk överservar?
KTM 450 som kan betraktas som byggd för tävlingsbruk har service intervall 5 timmar, hårdkörning, 15 timmar lugn körning. Det blir 100 till 150 mil vid lugn körning.
Min uppfattning är att hojar som säljs med nummerskylthållare är avsedda för stats/landsvägskörning och har serviceintervall efter det.
Såg en redogörelse för service på en Honda Supersport 600 tävlingshoj. Bortsett från en massa bytta delar. Jämfört med hojen som sälj hos handlaren.
Så var det oljebyte mellan lördag och söndag under en tävlingshelg och oljefilterbyte efter helgen.
Veaxeln måste bytas efter ca 500mil pga att primärdrevet är utslitet.
Kanske för man medvetet kör med tunn olja för att få lägre friktionsförluster och ökad motoreffekt.

KTM:en du nämner och liknande hojar är inte de jag tänker på. De är betydligt känsligare för servicen inte minst pga att de är extremt hårt trimmade original från fabrik.
Även Hondan känns som ett dåligt exempel då den är trimmad utöver original och dessutom körts på för tunn smörjning.

Min uppfattning är att nummerskyltshållare ofta ser ut som en efterkonstruktion för att (tävlings)cykeln ska kunna trafikregistreras. RR-hojarna utvecklas för att kunna konkurrera i SBK snarare än för bashastighetsåka på svenska landsvägar. Men jag kan ha fel. :)

Får man inte ligga så ofta så får man hitta andra vägar s.a.s...;) på vintern när man inte kan köra av sig det värsta blir det kanske ett slags "överservning". Fast ofta behövs den om man kör en lite äldre maskin. :)

Hellre det än att folk inte gör ett skit på bil/hoj förrän det är dags för besiktning, eller vad sägs om fullt fungerande belysning, inget oljeläckage samt bromsar som biter?

överserva å överserva
Tror det finns olika uppfattning. Vissa tycker det är kul andra av kärlek osv.
Vintern är lång å man vill pilla på hojen, det är klart att det överservas endel men vad spelar det för roll?
Tycker att det är en naturlig del av vår hobby.

Själv föredrar jag att ha mitt skit i ordning, ver inte hur många gånger man hört.
-Nja, kan inte. Måste byta backdäck, nått är fel på bromsen etc.
När sommaren väl är här vill man väl åka inte skruva?!

En annan intressant fundering är det här med att köpa hoj till våren - Varför det?
Är det inte bättre att ha det klart till våren?

/M

Service är ju alltid bra så länge det sköts efter de givna rekommendationerna.Överdrift i förhållande till användande och slitage är ju som att slänga pengarna i sjön.Påminner om det militära där man fick skruva sönder mycket i tid och otid bara för att se efter varför det fungerade. :smasha

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park