Varför öppen hjälm?

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Varför åker man motard med öppen hjälm? Bättre ventilerat?
Ni som finåker i stan med goggles... Tar ni då av och på dem stup i kvarten?

Vill också se cool ut och åka med öppen hjälm men har inte fattat grejen riktigt :confused:
 
På bana och när det är riktigt varmt är det guld värt, på gata har jag inte sett samma fördelar. Blåser satan i skärmen och låter världskrig när man kommit upp i fart.
 
På bana är det kanon. I skogen är det bra, om man inte kör fast å börjar böka - då kommer imman som ett brev på posten. På gatan är det inga fördelar förutom utseendet. Jo förresten, skärmen tar en hel del av solen vilket är MYCKET skönt. Annars är det inget direkt. Känns som om huvudet ska skruva av sig ibland om man ligger i högre hastighet och brötar nåt helt fantastiskt mycket. Jag slår ett slag för integralhjälm på gatan.
 
man kommer närmre naturen :) du får ju inga flugor smetade på kinderna om du va ett stort visir ivägen. upplevelsen blir lite intensivare eller nått.. jag gillar det. trots alla nackdelar som folk radat upp redan.
 
bruka ta crosshjälmen när jag ska grusåka el åka lite långsamare.. känns lixom friare på nåt vis. immar inte lika lätt. ska jag ner mot stan och åka 3mil motorväg enkel väg så tar jag integralen :)
 
crosshjälmen är skönare, avnjutes bäst med öronproppar. när det är fint vädr så brukar jag köra med "skyddsglasögon"
 
bättre ventilerat, skönare och tar mkt av solen.
sen ser jag mycket bättre i min crosshjälm oxå.

fördelarna vägar så pass tungt att det är värt det. jag är nästan aldrig över 120, och är jag det så är det inte länge...

det hade inte gjort något om det varit lite mindre brusljud dock.
 
Det är underbart när det börjar blåsa så mkt, så man inte hör ett skit av hur motorn jobbar :P
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top