Varför åker dom inte 1199a i WSBK i år?

Lite tråkigt att Ducati är fega på det här sättet. Det är mer ärligt att satsa med sin senaste hoj och visa framgångar och motgångar.
 
Får man byta hoj under säsongen? t.ex. checa byter till en 1199 ist för hans 1098R eller måste man avsluta med den hoj man började med?
 
Får man byta hoj under säsongen? t.ex. checa byter till en 1199 ist för hans 1098R eller måste man avsluta med den hoj man började med?
Jag tror inte det. Risken finns ju att de rika fabrikerna tar fram en ny hoj under säsongen vilket skulle driva upp kostnaderna.
 
Lite tråkigt att Ducati är fega på det här sättet. Det är mer ärligt att satsa med sin senaste hoj och visa framgångar och motgångar.
Håller med!

Att de åker runt med nästan 1200 cc och kallar det 1098 är väl ett tydligt tecken på att de inte vill skylta med sanningen alltför mycket...
 
Det är ju så här proffs jobbar, slutprovar ut hos hos allmänheten o i SST1000 1 år innan, samlar man in så mkt nya data/erfarenheter som det bara är möjligt för i det här fallet det helt nya chassiet o motorn. (så här har ju Japsen gjort i alla år: 1/2 år på hemmamarknaden + tävlar i JSBK o sen ut till resten av världen när man rampat upp tillverkningstakten med bibehållen kvalitet = noll fel!) Detta för att kunna fånga upp barnsjukdomar o hinna rätta till dom, kanske omdesigna/tweaka till vissa detaljer + att dom i lugn o ro under tiden kör egna tester utan insyn för allmänheten med WSBK-hojen under hela denna säsongen så man verkligen vinner VM direkt med den. Under tiden bygger man upp intresset/förväntningarna har events/provkörningar för press o dom får ju även in pengar från mc-försäljningen in i företaget (som inte är så jättestort), ett solklart fall av rent affärsmässigt tänk. Bra jobbat o väl genomtänkt säger jag bara. Forza Italia!

Edit: :tummenupp
 
Last edited:
Så vad du säger, BigRed, är att när tex nya R1:an kom 2009 så hade de redan tävlat med den i JSBK under 2008? Samma sak med nya Kawan osv?

Tycker iofs att det är tuffare att göra som BMW. Kör den i WSBK för att få fram en bra produkt som du sedan kan sälja till allmänheten året efter :-)
 
Tycker iofs att det är tuffare att göra som BMW. Kör den i WSBK för att få fram en bra produkt som du sedan kan sälja till allmänheten året efter :-)

Fler borde göra så här. De fick ju fram en väldigt lyckad gathoj på detta
 
Förr var det väll tom att nästa modell redan varit i WSBK. Tex körde man 999 fast den hette 998 för gatåkarna och inte kom som 999 modell förens senare.

Nja... 998 och 999 har bägge Testastrettamotorn på 998cc men det är väl nästan allt de har gemensamt. Motorn var väl helt enkelt färdigutvecklad ett år innan 999-chassiet så den fick sitta i bägge chassiena.
 
Ducati 1199 Panigale och MVAgusta F3 finns inte med på 2012 homologiseringslista.

Så det betyder att dom kan inte ens köra i Superstock Cup:en. Vil man köra Ducati måste man köra 1098S eller 1098R då det är dom som finns i listan.

Så detta betyder säkert att man inte får köra någonstans med dessa som är ett Superstock eller Superbike Mästerskap. AMA, BSB ,SM osv.
 
Ducati 1199 Panigale och MVAgusta F3 finns inte med på 2012 homologiseringslista.

Så det betyder att dom kan inte ens köra i Superstock Cup:en. Vil man köra Ducati måste man köra 1098S eller 1098R då det är dom som finns i listan.

Så detta betyder säkert att man inte får köra någonstans med dessa som är ett Superstock eller Superbike Mästerskap. AMA, BSB ,SM osv.

Fan Axxexx, du borde bli jury och besiktningsman och ALLT som har med regler och regulationer och ALLT att göra. För du kan ju ALLT!:fakta Och så kör du OCKSÅ, vilket gör att du fattar hur det är!! På riktigt, och inte bara i boken!:tummenupp
 
Så detta betyder säkert att man inte får köra någonstans med dessa som är ett Superstock eller Superbike Mästerskap. AMA, BSB ,SM osv.
Om det är som du skriver borde de självklart inte få tävla i någon klass men nu är det Ducati vi pratar om och de brukar ju kunna fixa en och annan fördel bakom kulisserna så det kommer säkert något krystat undantag från de som driver WSBK för att förklara varför en regel gäller för alla men inte Ducati...
 
Listing of FIM homologated motorcycles for 2012

Superbike – Supersport – Superstock 600/1000 – Formula EWC

New models added to the Superbike, Supersport/Superstock 600 and Superstock 1000 list.


SUPERBIKE

MODEL PRODUCTION PERIOD AS FROM - UNTIL

APRILIA RSV4 1000 Factory JAN 09 - end
APRILIA RSV4 1000 Factory/2 DEC 09 – present (new crankcases + various updates)
BMW S 1000 RR JAN 09 - end
BMW S 1000 RR FEB 10 - end (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist.)
BMW S 1000 RR JUN 10 - end (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist., new crankshaft)
BMW S 1000 RR JAN 12 – present (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist., frame and parts updates )
DUCATI 1098 R (1198cc) JAN 08 – present
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 08 – end
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 09 - end (STD + ABS version)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 10 - end (new crankshaft)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 10 - end (STD + ABS version - new crankshaft)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 12 – present (STD + ABS version – model facelift and parts updates)
KAWASAKI ZX 10 RR JAN 08 – end (fairing –facelift of frontal section)
KAWASAKI ZX 10 RR JAN 11 – present (STD + ABS version)
SUZUKI GSX R 1000 (K8) JAN 08 – end
SUZUKI GSX R 1000 (K9) JAN 09 – end
SUZUKI GSX R 1000 L2 JAN 12 – present (Model facelift and parts updates)
YAMAHA YZF R1 (2009 model) JAN 09 - end
YAMAHA YZF R1 (2012 model) JAN 12 – present (Model facelift and parts updates)


SUPERSPORT 600 – SUPERSTOCK 600

MODEL PRODUCTION PERIOD AS FROM - UNTIL

HONDA CBR 600 RR (PC40) JAN 09 - present (STD + ABS version)
KAWASAKI ZX 600 R F (ZX-6R) JAN 09 – present
SUZUKI GSX 600 R (K8) JAN 08 - end
SUZUKI GSX-R600 L1 JAN 11 - present
TRIUMPH DAYTONA 675 JAN 09 – end
TRIUMPH DAYTONA 675R JAN 11 – present
YAMAHA YZF R6 JAN 08 - end
YAMAHA YZF R6 JAN 12 - present (parts updates)


SUPERSTOCK 1000 – Formula EWC (FIM WC Endurance)

MODEL PRODUCTION PERIOD AS FROM - UNTIL

APRILIA RSV4 1000 Factory JAN 09 - end
APRILIA RSV4 1000 Factory/2 DEC 09 – present (New crankcases + various updates)
APRILIA RSV4 1000 APRC 1000 Factory DEC 11 - present
BMW S 1000 RR JAN 09 - end
BMW S 1000 RR FEB 10 - end (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist.)
BMW S 1000 RR JUN 10 - end (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist., new crankshaft)
BMW S 1000 RR JAN 12 – present (+ ABS, DTC, Electronic Gear Assist., frame and parts updates )
DUCATI 1098 R (1198cc) JAN 08 – present
DUCATI 1198 S (1198cc) JAN 09 – present
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 08 – end
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 09 - end (STD + ABS version)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 10 - end (New crankshaft)
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 10 - end (STD + ABS version) – new crankshaft
HONDA CBR 1000 RR (SC59) JAN 12 – present (STD + ABS version) – Model facelift and parts updates
KAWASAKI ZX 10 RR JAN 08 – end (Fairing –facelift of frontal section)
KAWASAKI ZX 10 RR JAN 11 – present (STD + ABS version)
KTM RC8 MARCH 08 – present
KTM RC8 R MARCH 09 – present
SUZUKI GSX R 1000 (K8) JAN 08 – end
SUZUKI GSX R 1000 (K9) JAN 09 – end
SUZUKI GSX R 1000 L2 JAN 12 – present (Model facelift and parts updates)
YAMAHA YZF R1 (2009 model) JAN 09 - end
YAMAHA YZF R1 (2009 model) JAN 12 – present (Model facelift and parts updates)
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top