Varför åker dom inte 1199a i WSBK i år?

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ja, varför gör dom inte det? Hojen inte klar i tid?
 
Dom brukar alltid köra den i STK första året.

Vill väl få allt att fungera innan man visar sig som fabrikare!
 
Hade varit kul och se 1199 redan iår men jag tror vi får vänta till 2013, kanske kommer det en 1199R som dom kommer köra med?
 
Beror väll mest på att dom hojarna som finns nu i WSBK kommer från den tiden Ducati var med som fabrikstall i WSBK. Dom "fabrikarna" som dom gjorde kommer vara bättre än vad något team själva kan snickra ihop med nyare hojar.

Förr var det väll tom att nästa modell redan varit i WSBK. Tex körde man 999 fast den hette 998 för gatåkarna och inte kom som 999 modell förens senare. Samma med att man kört "R" modellen året innan den kommit till kund.
 
Vet någon om det kommer gå någon 1199 i någon annan serie? AMA, BSB, SuperStock eller liknande?
 
Kommer i sst, Brett McCormick som kör för Effenbert-Liberty.
 
Last edited:
1199 använder ju liknande ramkoncept som Ducatis 2011 MotoGP hojar och de gick ju sådär....(?)
:D (Obs, jag skojar lite : -)
 
Moto-rapido ska väl köra med 2 st 1199 i BSB, ingen aning vilka som kör.
 
1199 använder ju liknande ramkoncept som Ducatis 2011 MotoGP hojar och de gick ju sådär....(?)
:D (Obs, jag skojar lite : -)

Ja i MotoGP har väl denna typ av ram där motorn håller ihop styrhuvud och svingaxel redan hunnit med 3 utvecklingsnivåer introduktion, användning, nedläggning.

Ducati har väl en "konventionell" ram med aluminiumbalkar mellan styrhuvud och svingaxel på MotoGP hojen 2012. Eller har jag fått det hela om bakfoten?
 
Last edited:
Ja i MotoGP har väl denna typ av ram där motorn håller ihop styrhuvud och svingaxel redan hunnit med 3 utvecklingsnivåer introduktion, användning, nedläggning.

Ducati har väl en "konventionell" ram med aluminiumbalkar mellan styrhuvud och svingaxel på MotoGP hojen 2012. Eller har jag fått det hela om bakfoten?
Ehh, ja just det, så varför göra samma "tavla" genom att introducera det nästan lika (o lyckade och spolade) konceptet från GP11 (2011 års hoj), i 2012 års superbike?

Fast jag försökte mest göra mej lite lustig över Ducatis misslyckade GP11 så tänk inte för hårt på detta :pannkyss
 
Last edited:
Jag har varit på biblioteket och läst MC-nytt, sista numret. Som jag förstod det är en förutsättning för att 1199 ska kunna deltaga i WSBK att den är homologiserad. Vilket den inte är ännu.
Betyder inte homologiserad bla att Ducati måste sålt ett minimiantal hojar?

I MC-nytt nyaste nummer var också provkörning av 2011 WSBK hojar. Intressant tyckte jag.
Ducatin (som vann 2011) uppskattades ha ca 20hk mindre än konkurrenterna.
Yamaha R1 hade mest effekt men var också bredast vilket bromsade.
Aprilian körde lätt slut på däcken med 225hk. Och svårigheter få effekten i asfalten.
 
Betyder inte homologiserad bla att Ducati måste tillverkat ett minimiantal hojar?
 
Vill minnas att homologiseringsreglerna skulle det hållas hårda på. Hur många har sett några Petronas på gatan t.ex. Så det kan framför allt bero på.
 
Homologiserat betyder att den måste vara godkänd för att köra på gatan.
500 hojar säljer dom innan första skruven är tillverkad :)
 
Homologiseringen i WSBK innebär att tillverkare som redan är med i serien måste ha producerat minst 2000 exemplar till och med 31/12 det år den nya hojen börjar tävla. Nya tillverkare måste producera minst 1000 exemplar.

Det kom nya regler angående antal producerade exemplar i höstas.
 
Back to topic: 2 st 1199 i SST. Federico Sandi kör ihop med Brett McCormick för Effenbert-Liberty.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top