Varför äter busan kopplingslameller??

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Mitt kopplingsstrul fortsätter!
Bytte till original kopplingslameller samt blästrade stålskivorna som både var raka och som nya tjockleksmässigt. I samband med bytet monterades även 3st Mcxpress fjädrar.
Efter några mils gatkörning utan våldande på kopplingen började den tokslira. Rev isär allt och mätte upp kopplingen till på gränsen till slut. Satte då tillbaka gamla lamellerna som var riktigt fräscha enligt måtten. Bytte samtidigt kopplingsvätska och kontrollerade att handtaget inte låg emot kopplingscylindern.
Nu efter ca 100-200mils körning har jag samma symptom igen, den tokslirar.
Vad kan problemet vara? Jag river mig i håret.... Allt ska vara rätt monterat så vitt jag vet.
Kan det verkligen vara oljan? Motul delsyntet.

Oljan är väl för motorcykel? För jag vet att bilolja kan göra så att kopplingen slirar o lamellerna går åt helvete, det är nåt driktionsmedel som sätter p.

Det är bara för att du BÖÖÖÖÖÖRNAR så mycket i lunda din buse.... såg dig allt idag...:tummenupp

Kan detta ha något att göra med det hela???? :va :D

Bifogat

• PICT0249.JPG
    PICT0249.JPG
    80.9 KB · Visningar: 106
  • PICT0348.JPG
    PICT0348.JPG
    71.5 KB · Visningar: 106
hehe, klart jag använder hojen, det den är till för! Men kopplingen slits inte mkt av det där.

Ville bara jävlas lite.... du skrev ju att du kört lungt :D
Själv håller min hoj på att rammla i smådelar.. kopplings handtaget sitter helt löst, förra tisdagen tappade jag båda bak blinkers och idag glaset över bakljuset.... snart viker sig väl ramen oxå :huvet ett par nya däck skulle ju inte sitta fel heller :gnissla

Har du kollat så att vajern har korrekt glapp? (om det är vajer)

Har du kollat så att justeringen av spelet är korrekt i slavcylindern? (om det är samma upplägg som Gixxer 98-00)

Locket på kopplingskorgen har jag släckt en gång pga för taj vajer. Eftersom jag förlorat material i locket så tappade jag tryck i korgen och skrotade nästa nya paket på ----tre varv på Åsen....

va jag förstår så ska inte stålskivorna blästras.

friktions ytan mellan lamell och stålskivan blir ju mindre då den är blästrad me ökad slitage.

det hjälper till att slita ner en koppling :rolleyes:

Last edited:
Det är hydraulisk! Hur kollar man spelet är korrekt vid slavcylindern?
Vad gäller stålskivorna har jag hört precis tvärtom?

Ingen med andra funderingar? Kopplingen är inte söndervåldad utan det är annat som är fel.

Det är hydraulisk! Hur kollar man spelet är korrekt vid slavcylindern?
Vad gäller stålskivorna har jag hört precis tvärtom?

Nu vet jag inte hur busan ser ut men någonstans bör där finnas en justerskruv eller shimsning där du kan justera in "glappet" i kopplingsmekanismen. Tycker det borde gälla även för hydrauliska kopplingar :va

Och kolla "locket" (tryckplatta eller vad det heter) i korgen. Oavsett om du har hydraulisk eller vajer så är den biten ju densamma. Har du förlorat tiondelar i locket så har du förlorat MYCKET tryck i korgen...

Last edited:
Min koppling slirade som f.n med olja som funkar fint för andra... Jag bytte till en annan liknande mc-olja å då funka den perfa. -testa med att byta olja!

Nu vet jag inte hur busan ser ut men någonstans bör där finnas en justerskruv eller shimsning där du kan justera in "glappet" i kopplingsmekanismen. Tycker det borde gälla även för hydrauliska kopplingar :va

Och kolla "locket" (tryckplatta eller vad det heter) i korgen. Oavsett om du har hydraulisk eller vajer så är den biten ju densamma. Har du förlorat tiondelar i locket så har du förlorat MYCKET tryck i korgen...

Jag ska mäta upp den :tummenupp

Har haft isär kopplingen nu! Lamellerna ser fortfarande så pass fräscha ut att den inte borde slira vid minsta gaspådrag!!
Jag kan bara inte förstå vad problemet är!?
Har inte mätt upp något än, men tryckplattan ser fräsch ut och har ingen kant eller dyl. som jag tycker borde blivit om den slitits där.
Kopplingshandtaget har känts bra hela tiden, kan det ändå vara något problem där som gjort att den minskat trycket mot lamellerna?
Kan jag ha monterat något fel? Korgen, lamellerna (har två lameller som skiljer sig mot övriga, samt stålskivor)
Eller kan det vara oljan? Har kört på samma olja under allt kopplingsstrul då den inte gått långt och både ser ut och luktar fräscht.

Fel i kopplingspumpen ( handtaget) Igensatt hål för oljeretur kan ge sådana problem ,se till att det finns spel nere vid tryckstången ( kåpan över drevet) Låt bli att använda kopplingen och provkör hårt

Slirar den inte nu så sitter felet i pumpenOm felet kvarstår så är det problem med Stackhöjden ( totala måttet på lameller å skivor)

I bland kan man få i en extra stålskiva (stål mot stål)

Blästra stålskivorna är 80 tals metoder och bör undvikas

Dels så ÖKAR friktionen grymt och gör skivorna till en rasp som snabbt ÄTER lamellerna

Dels så slår sig skivorna vid blästring , så va dom inte warpade förut så blir dom det då

Prostock grabbarna kör med våtslip papper å gnuggar bort blåneringen om dom inte blivit våldsamt anlöpta ( kasseras)

Busa kopplingen är grym på att hålla i

orginal fjädrarna klarar upp i mot 300 hk om man inte spöar dom

Med 6 st Mcxpress fjädrar klarar dom 500 hk

Back