Varför är tex en cirkel just 360 grader? Var kommer 360 grader ifrån??

Har hört något (som också innefattar att det är 60 min på en timma) att det är jämt delbart med många tal. Vore jobbigt om 1/3 helvarv är 33,3333333 grader t.ex (om man tänker sig att en helt cirkel skulle vara 100 grader) och 1/3 timma är 33,3333 min(samma sak där).

Detta är bara någon teori jag hörde för längesen men jag tror det ligger lite i det...

- Johan

Alla måttenheter behöver inte komma från nåt heligt. Men det är praktiskt
att vara ense om enheterna.

SI-systemet bygger ju upp enheterna baserat på ett fåtal definierade.
Gissar på att meter, kg, s och N till hör dom basala. Finns säkert nån för
ljus oxå; candela ? Och nån mer (för mig) lite udda enhet.

Resten är härledda, W = Nm/s t.ex.

Ang. metern så har det funnits lite olika definitioner av den genom åren.
Dom jag kommer ihåg är avståndet mellan 2 streck på en stav, förvarad i Frankrike.
(Kanske på samma ställe som kg-prototypen finns/fanns.)
Sen var det xxx.yyy väglängder av en strålning (ljus) från en speciell energiövergång
i en cesium-atom.
Vad det är nu vet jag inte.

GuW skrev:
Jag läste någonstans (tm) att han som mätte upp orginalmetern (avståndet från pol till ekvator delat med någonting), gjorde ett ohyggligt mätfel på 0.2mm, och hade tänkt ta livet av sig för att slippa skämmas i framtiden när det kom fram att han hade gjort fel.

Jag tror det var Illustrerad Vetenskap som var källan, men osvuret är bäst.
Dom har ju även en frågespalt för saker som "varför är en cirkel 360 grader"
Nja, inom astronomilitteraturen brukar man förklara det med att fransmännen vill förankra metern i något odiskutabelt naturförhållande - jordens omkrets. Sen "mätte" man avståndet från ekvatorn till nordpolen och dividerade med 10 miljoner. Dessvärre är jordens omkrets inte densamma i ekvatorialplanet som i polplanet (rotationen plattar till jorden lite, så att omkretsen är lite större längs ekvatorn), vilket man kom fram till lite senare. Därmed var metern inte längre relaterad till jordens omkrets, så som den var tänkt att göra.

UrbanTiger skrev:
Jordaxelns rotation är väl 15 grader per timme.... frågan är bara varför :va
Haha, för att den skall hinna med ett varv på 24 timmar. Roterar den fortare så blir det morgon i förtid och man missar frukosten och roterar den långsammare så får man sitta och vänta på käket :D

De där mesopotamierna var Sumerer. Är osäker på om folkslaget innan sumererna hade ett utvecklat talsystem. Det var för övrigt sumererna som uppfann plogen och soluret också (och mycket annat).

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!