Varför är tex en cirkel just 360 grader? Var kommer 360 grader ifrån??

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena

Vid det här laget borde jag egentligen öva inför provet jag ska ha imon, men istället sitter jag och läser om bågsekunder. grader, nautiska mil, babylonska räknesättet och annat kul, vad jag egentligen ville ta reda på va varför det är just 360 grader, då vi har geometri i skolan... Läraren kunde inte svara på det, dock kunde han bevisa varför trianglar har 180 grader och annat kul, som dock bara jag är nördig nog att vara intresserad för :D

Hursomhelst, när man sitter o läser går man över från det ena till det andra för man bli nyfiken på nästa steg. Efter att ha läst runt lite och använt mina gammla kunskaper så har jag fått klart för mig att jorden är 360 grader, 90 grader är alltså mellan ekvatorn och nordpolen, tex, vilket används när man navigerar (kom in på det då vi har båt o jag har läst skärgårdsskeppare osv...)... 1 grad är 60 bågminuter, en bågminut är likamed en nautisk mil, dvs, en sjömil. Sen såg jag en uträkning som sa att 10^6 / 5400 = 1852 meter, vilket motsvararen en sjömil. Grubblade vidare lite, läste runt osv.... om man tar en "kvart", nordpol till ekvatorn, dvs 90 grader, och räknar ut hur många bågminuter det blir, blir det alltså 90 * 60 = 5400, sedärja.
...Hittade sidan nu igen, såhär stog det:
10 miljoner meter är avståndet mellan ekvator och pol med den (föråldrade) definitionen på metern och 5 400 bågminuter är antalet bågminuter mellan ekvator och pol, alltså 90 båggrader. En distansminut blir alltså:

10 000 000 meter
---------------- = 1 852 meter
5 400 bågminuter
Det va mao mest en uträkning för att bevisa att 1852 meter är en sjömil, right? :död

Nu blev jag lite förvirrad... Idag definerade metern med hur långt ljuset färdas på en viss tid. Men var kommer det ifrån från början? Vilken kom först, metern eller natuisk mil...? Bestämmer den ena den andra på nått sätt, eller är dom helt oberoende av varann?

Och den största frågan, vem fasen bestämde att en cirkel, ett varv, osv, skulle vara 360 grader? Nisse på manpower? :hihi
En sökning på susning.nu nu på "360" gav detta:
360 är ett sammansatt tal. Faktoruppdelar man talet ser man att 360 = 2 * 2 * 2 * 3 * 3 * 5.

Talet 360 är alltså jämnt delbart med 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12, 15, 18, 20, 24, 30, 36, 40, 45, 60, 72?, 90, 120 samt 180. Att talet är delbart med så många tal är förmodligen en av anledningarna till att man valt att dela in cirkeln i just 360 grader. Det kommer ursprungligen från det babylonska räknesättet, som byggde på basen 60.
Men det tycker jag känns som en difus förklaring, att man bara tog ett tal lite ur luften...?

Så, kortfattat vad jag vill få ut av tråden:
1. Vad bestämer hur lång en meter är från första början? Inte med dagens definnition.
2. Natuisk mil, har ju som jag tjötat om o göra med grader och bågminuter o göra, det va väll rätt uträtt om jag tänker efter.
3. Den stora frågan, varför 360 grader? Och när vi ändå har ångan up and going, varför 60 min, sek...? Känns som om dom har ett samanband.

Äh, strunta i grader... Gör som vi geodeter, använd nygrader. Dvs ett varv är 400 gon. En rät vinkel är således 100 gon, mycket lättare att använda när man är van vid decimalsystemet. :tummenupp

Pyton skrev:
Äh, strunta i grader... Gör som vi geodeter, använd nygrader. Dvs ett varv är 400 gon. En rät vinkel är således 100 gon, mycket lättare att använda när man är van vid decimalsystemet. :tummenupp
Blir lite jobbigt att få alla o gå efter det bara :hihi

Ingen som har svaren på frågorna...? 47 st har kollat in tråden, robban_c med flera borde väll kunna dethär :gnissla

det var en gubbe med en brunn som kom på hur långt ett år var, eller nåt sånt. 365 dagar. sen bestämde man att en cirkel skulle vara 360 grader för enkelhetens skull. tror jag.

Det finns som du misstänker ett samband mellan varför en timme är 60 minuter och en cirkel 360 grader. Det har att göra med att Babylonerna använde ett talsystem med basen 60.

Kevorkian skrev:
Det finns som du misstänker ett samband mellan varför en timme är 60 minuter och en cirkel 360 grader. Det har att göra med att Babylonerna använde ett talsystem med basen 60.
Det hela började alltså med Babylonernas talsystem...? Och 360 tog man för att det va delbart med så många tal...? Låter lite simpelt, men det är alltså på den vägen..?

Metern då?

Och hur kommer det sig att greenwich är nollmeridianen för långituden?

Jag läste någonstans (tm) att han som mätte upp orginalmetern (avståndet från pol till ekvator delat med någonting), gjorde ett ohyggligt mätfel på 0.2mm, och hade tänkt ta livet av sig för att slippa skämmas i framtiden när det kom fram att han hade gjort fel.

Jag tror det var Illustrerad Vetenskap som var källan, men osvuret är bäst.
Dom har ju även en frågespalt för saker som "varför är en cirkel 360 grader"

GuW skrev:
Jag läste någonstans (tm) att han som mätte upp orginalmetern (avståndet från pol till ekvator delat med någonting), gjorde ett ohyggligt mätfel på 0.2mm, och hade tänkt ta livet av sig för att slippa skämmas i framtiden när det kom fram att han hade gjort fel.

Jag tror det var Illustrerad Vetenskap som var källan, men osvuret är bäst.
Dom har ju även en frågespalt för saker som "varför är en cirkel 360 grader"
Om man ska mäta nått måste man ha en måttenhet, i det här fallet va det nämligen..?? :va

Hmm, kan det ha varit det jag skrev som du menar? Känns inte riktigt så.... Var kommer tio miljoner in i bilden om man inte har nån enhet från början?

10 miljoner meter är avståndet mellan ekvator och pol med den (föråldrade) definitionen på metern och 5 400 bågminuter är antalet bågminuter mellan ekvator och pol, alltså 90 båggrader. En distansminut blir alltså:

10 000 000 meter
---------------- = 1 852 meter
5 400 bågminuter
EDIT: Citatet ovan kommer från www.susning.nu

Han tog avståndet från pol till ekvator och delade med ett lämpligt jämt värde för att 1 (en) av den måttenhet han ville skapa skulle vara lagom långt. Således skapades en meter....

Alltid när man är ute i skog och mark och mätar med olika instrument, vars vackra namn jag glömt (polygontåg osv) använder man gradienter (hette det va?) Där använder man ett varv = 400gon. Man vänder även om talplanet (x och y byter plats)
Minns rätt dåligt då det var två år sedan jag läste fältmätning...

NSR_Martin skrev:
Vad menar du med "geodeter" förresten, vad innebär det?

En Geodet sysslar med Geodesi, konsten att mäta jorden. Dvs koordinatbestämma olika punkter på den. På vanlig svenska heter det kart och mätningsingenjör.

Och det är helt riktigt att vi har vänt på axlarna i koordinatsystemet, X är syd-nordlig riktning och Y är väst-östlig. (Fast egentligen är det matematikerna som har den åt fel håll. :) )

Det är radianer som gäller.

360grader = 2pi

Vad var nu anledningen till att militärens kompasser hade 400 grader mot normala 360? Länge sen man höll på med sånt... möjligen för att förvilla FI? :tomten

The same people who invented the wheel five or six thousand years ago (the Mesopotamians) also fancied the number sixty, basing their entire number system on it. No one seems to know exactly why--it might even have been related to trade: for commercial purposes, it's helpful to use a number that has many factors, and sixty has twelve of them, more than any other manageable number.... Whatever the reason, the Babylonians picked the system up and passed it on to the Egyptians, who used it to divide the circle into 360 degrees (6 x 60) and who also gave us the symbol for degrees. The Egyptians divided spheres into 360 degrees as well, assigning the first latitude and longitude lines to the earth. This ancient system for dividing the circle has persisted to the present. Each degree of the circle is divided into 60 minutes (60') and each minute into 60 seconds (60").
-----------------------------------------------------------
Den samma folk vem uppfinna hjulen fem eller sexa tusen åren för... sedan ( den Mesopotamians ) också inbillad antalen sextio , fat deras hel antal system på den. Ingen en synes till veta exakt varför - den makt jämn har blitt berättat till handel : för kommersiell avsikterna , den er hjälpsam till använda et antal så pass har många faktorerna , och sextio har tolv av dem , mer än någon annan hanterlig antal. Vad. än grunden , den Babylonier plockat systemet upp och passerat den på till Egyptier , vem använd den till fördela gå runden in i 360 graden x 60) och vem också gav oss symbolen för graden. Den Egyptier delat sfär in i 360 graden likaledes , tilldela den första latitude och longituden linjen till jord. Den här forntida system för delande gå runden har hårdnackenheten till föreställa. Var grad om cirkel är delat in i 60 minuterna (60') och var minut in i 60 sekunden (60").

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025