Varför är R1 -00 dyrare än -01 resp -02 i försäkring ??

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld

Har använt trygghansas online tjänst och kollat lite försäkringar. Vet att dom troligtvis inte är billigast men det ger en liten fingervisning var man hamnar. När jag kollade en R1 -00 får jag premie på ca 12 tusen halv/hel, men på R1 -01 resp. -02 får jag ca 9,5 tusen halv/hel.

Nån som kan svara på denna fråga??? Är dom reggade på olika kw beroende på vilket år dom tillverkades??

Jag kan kanske passa på att fråge en sak till. Ni som har aprilia tuono och kawasaki z1000, vad betalar ni i försäkring??

//Mheel

Mheel skrev:

Har använt trygghansas online tjänst och kollat lite försäkringar. Vet att dom troligtvis inte är billigast men det ger en liten fingervisning var man hamnar. När jag kollade en R1 -00 får jag premie på ca 12 tusen halv/hel, men på R1 -01 resp. -02 får jag ca 9,5 tusen halv/hel.

Nån som kan svara på denna fråga??? Är dom reggade på olika kw beroende på vilket år dom tillverkades??

Jag kan kanske passa på att fråge en sak till. Ni som har aprilia tuono och kawasaki z1000, vad betalar ni i försäkring??

//Mheel

00an är billigare, dock är det fler som klotat med den.
det är en teori iaf...

aha..det var därför jag vurpade i sommras :D
har en 00 r1:a :tummenupp

Fluxir skrev:
00an är billigare, dock är det fler som klotat med den.
det är en teori iaf...

Håller med om att det måste vara krasch och stöldstatistiken på -00 som styr dom priserna då den modellen varit med i svängen längre, prestandamässigt är det ju inte så stor skillnad på dom.

jag kolla runt nu på min f-säkring,kom ner från 13500:- hel/hel ,till 9800:-
hel/hel så nu kan jag ha den hel-f istället för halv :) en bra julklapp från f-bolaget btw har en r1 -99 så trygg hansa var det absolut billigaste alt för min hoj iaf :tummenupp

Hoztic skrev:
Precis, det är bara statistik det går på, och där är årsmodellen en viktig faktor, tydligen :tomten

Hos Folksam spelar årsmodellen ingen större roll. Det är samma från -98 till -01 på R1:an, till skillnad från ex TH :arsele Har inte kollat -02 och framåt men jag förmodar att den blir dyrare pga mer effekt.

/ Micke

Mheel skrev:

//Mheel

Det är inte skilnad på svensksåld resp privatimport? Vissa bolag brydde sig om sånt på min gixxer750-96, folksam gjorde det inte och det var tillslut där försäkringen hamnade :banana

mojjsan skrev:
hel/hel så nu kan jag ha den hel-f istället för halv :) en bra julklapp från f-bolaget btw har en r1 -99 så trygg hansa var det absolut billigaste alt för min hoj iaf :tummenupp

Du missade ju en liten detalj där anser jag. Hur gammal är du med tanke på premien?

mojjsan skrev:
Ja samma här, trygghansa hade sänkt R1:an riktigt ordentligt. Minskat 400 spänn i månaden gentemot den billigaste förra sommaren. Får la se hur det blir med bankörning o folksam nästa sommar...

fick ett tips av en snubbe på ja tror de va TH. De ska tydligen gå nån gräns när hojarna är fem år o äldre... i mitt fall handlade de om en hayabusa där de skilde en hel del mellan dessa två årsmodeller om de nu va 99/00 tex. kan löna sig o handla "gammalt" :tummenupp

-00 är dyrare för att den är reggad på 180 kg och -01,-02,-03 är reggade på 195 kg, vilket ger ett högre effekt/vikt-förhållande på -00:an. Lite tråkigt att det är så, men vi stackare som kör -00:an :huvet får skylla på yamaha eller nån tro jag.

Grrrooov skrev:
Du missade ju en liten detalj där anser jag. Hur gammal är du med tanke på premien?

30, ligger i bonus 8 av nio max, man kommer upp i bonus 6 efter 3års kk innehav då låg den på ca 12000:-

men just -99án var ca 4000 billigare än -00 , 01-02 gick sedan ner i pris igen

så statestiken på -00 måste vara överhängande, ett tips för er som skall teckna om , hör runt med f-bolagen få ett pris som dom fryser till mars som man är garanterad,för den nya statestiken kommer i mars nämligen,dock om den blir billagre på respektive hoj kan man ändra igen,dock ej om den går upp
så att ringa och byta bolag och sedan frysa priset till man ställer på den ,är ju bara en ren vinst //

mojjsan skrev:
30, ligger i bonus 8 av nio max, man kommer upp i bonus 6 efter 3års kk innehav då låg den på ca 12000:-

men just -99án var ca 4000 billigare än -00 , 01-02 gick sedan ner i pris igen

så statestiken på -00 måste vara överhängande, ett tips för er som skall teckna om , hör runt med f-bolagen få ett pris som dom fryser till mars som man är garanterad,för den nya statestiken kommer i mars nämligen,dock om den blir billagre på respektive hoj kan man ändra igen,dock ej om den går upp
så att ringa och byta bolag och sedan frysa priset till man ställer på den ,är ju bara en ren vinst //

Själv ligger jag i klass 6-7 beroende på försäkringsbolag. 20 bast och körkort i fyra år. Har aldrig kollat R1 på försäkring, bara gixxer 750 -00. 24000kr hel/helår, ca 7500 halv/helår.

Grrrooov skrev:
Själv ligger jag i klass 6-7 beroende på försäkringsbolag. 20 bast och körkort i fyra år. Har aldrig kollat R1 på försäkring, bara gixxer 750 -00. 24000kr hel/helår, ca 7500 halv/helår.

testa med en -99 r1 reg nr på trygg hansa och se..den summan du får på gixxer 750 låter mkt iof, men lätt hoj mkt effekt på papper = hög premie

mojjsan skrev:
testa med en -99 r1 reg nr på trygg hansa och se..den summan du får på gixxer 750 låter mkt iof, men lätt hoj mkt effekt på papper = hög premie

Har du något regnummer på en sådan?

Vad är det för årsmodell på den vita du har på bild?

Pärlemovit färg från 98?

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...