Varför är nästan alla hojåkare emot skenförsäkringar..

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
..när bilisterna är helt för det? På bilforum så som autopower och zatzy pratas det dagligen om ungdomar som skall köpa bil med mer effekt än dom klarar av. När det sedan kommer till försäkringsfrågan så uppmuntras ofta personen i fråga att ställa bilen t ex en BMW M3 på föräldrarna enbart för den mycket lägre försäkringspremien.
Här på sporthoj.com är det helt tvärt emot. Den som skenförsäkrar är en parasit som förtjänar att dö verkar budskapet vara.
Hur kommer sig detta?

Sporthojsåkare har en stramare ekonomi och förväntas betala mycket för sina hojar och sin "hobby". Att äga en Sporthoj (tm) kostar och när vissa betalar med egna pengar och verkligen lever att fattigare liv (pengamässigt) utöver sporthojslivet så blir de sura över hur vissa hajkar in på sporthojslivet på en alldeles för snabb kälke (bildigt talat).

Last edited:
Varför skulle det spela roll om det gäller bil eller mc?
Iofs så kan säkert fenomenet bero på att det är en mindre grupp som kör hoj än bil...
Men hur som helst så gillar jag varken snyltare som sitter i bil eller på MC.
Man tar ju även en risk med bil att bli utan ersättning om det uppdagas.
Tråkigt nog så uppdagas det allt för sällan.
//Tobbe

För att det handlar om helt andra pengar.Mc-kretsen är mindre och drabbas hårdare av alla klotningar..Premierna har ju stigit rätt bra dom senaste åren just pga att folk utan vett köper hojar dom inte klarar av.En bil är lättare att framföra än en hoj(tror jag)>(Kör inte bil:).Dom flesta bilar har inte heller samma prestanda.

I grund och botten är det fel.

Jag är ny här men har fått uppfattningen att SH till STOR del befolkas av riktiga bror duktig personer som ALLTID tar ALLA chanser till att nedvärdera och spy galla över sina medmänniskor. Detta lär vara anledningen till att många blir parasitförklarade och önskas gå en tidig död till mötes :(

Swedie, nu är det påhopp på gång tycker jag...
Varför tycker du det är så illa att folk yttrar sig om dom tycker ngn gör fel?!
Försvarar du högre premier och mer fusk åt folket eller?
//Tobbe

tror inte bilisterna helt är med på det, förekomer ibland att bolagen vägrar betala ut pengar för skenförsäkrade bilar.

Däremot är vi sporthojsåkare en mindre grupp på nåt sätt, och vi betalar inte för andra än oss själva.
Trafikdelen är iofs gemnesam mellan alla fordon, men det andra ska bära siog själv inom vårt eget kollektiv.

Bilisterna är ett mycket större kollektiv, det gör att det är fler som lägger ut för försäkringsfuckona. Fusket märks inte lika mycket för alla andra.

Och vidare så är inte bilister riktigt kloka. :hihi

Trango_B skrev:
Jag är ny här men har fått uppfattningen att SH till STOR del befolkas av riktiga bror duktig personer som ALLTID tar ALLA chanser till att nedvärdera och spy galla över sina medmänniskor. Detta lär vara anledningen till att många blir parasitförklarade och önskas gå en tidig död till mötes :(
Du har fel, de som beter sig normalt och hyggligt blir inte påhoppade, varför tycker du det är ok att skryta med att man stjäl, och varför ska vi inte skriva nåt då?

Vanligt folk som inte känner att de måste framhålla hur de luras blir helt enkelt inte påhoppade av någon här.

Ledsen för det. Var lite "in the moment" efter alla trådstängningarna jag behövde göra. Denna tråd har lyckats hålla sig bra hittills och vi diskuterar! Tjohoo! :)

Ändrade mitt inlägg lite, läs igen tack. Bättre formulerat nu tror jag.

är iofs tveksam om jag klotar min gixxer och det visar sig vara min mormor på 85bast som e ägaren till den undrar om försäkringsbilagen köper det ? näää tror knappast det .. så min hoj står jag för. bra eller anus vete fasen men för min sura 97á kostar det inget heller

men mormor kan ju alltid ha smak för m3,m5 man har ju sett russin i trafiken förr o de kör ju max 50 så..........

Swedie skrev:
Ledsen för det. Var lite "in the moment" efter alla trådstängningarna jag behövde göra. Denna tråd har lyckats hålla sig bra hittills och vi diskuterar! Tjohoo! :)

Ändrade mitt inlägg lite, läs igen tack. Bättre formulerat nu tror jag.
Ursäkten godkänd med väl godkänt :tummenupp :)
//Tobbe

Trango_B skrev:

Märkte du hur du själv tog en chans och nedvärderade andra ?

Apropå sakfrågan: Jag tror att hojkollektivet är mindre, och när folk skenförsäkrar så slår det hårdare mot kollektivet.
Jämför i bilkollektivet - den befolkas av 'alla' (alla bilister) , hojåkare är inte 'alla' utan 'några få'.

Edit: Alltså, precis som Pyton tidigare sagt. //Edit

Tror det är lite av en åldersrelaterad grej med, 18-20 åringar är väl i allmänhet mer benägna att skriva inlägg på det sättet som utlöser bråk.

Jag förstår inte hur man kan tycka att man blir förbjuden att köra sporthoj, inga sånna förbud finns, följ reglerna bara.
Det kostar som allt annat och det är ju inte ok att låta andra betala inträdet imho.
Men det är ju möjligt att folk gör så här med det mesta i livet?

Jag hoppas på ändrade försäkringsegler och att folk inser att helförsäkring inte är det enda som fungerar.
Minns ännu tråden där en skenförsäkrare skrev att vi minsan inte hade råd att äga våra hojar när vi inte helförsäkrade.
Ibland fattar man ingenting.

Silwer skrev:
Tror det är lite av en åldersrelaterad grej med, 18-20 åringar är väl i allmänhet mer benägna att skriva inlägg på det sättet som utlöser bråk.

Jag förstår inte hur man kan tycka att man blir förbjuden att köra sporthoj, inga sånna förbud finns, följ reglerna bara.
Det kostar som allt annat och det är ju inte ok att låta andra betala inträdet imho.
Men det är ju möjligt att folk gör så här med det mesta i livet?

Jag hoppas på ändrade försäkringsegler och att folk inser att helförsäkring inte är det enda som fungerar.
Minns ännu tråden där en skenförsäkrare skrev att vi minsan inte hade råd att äga våra hojar när vi inte helförsäkrade.
Ibland fattar man ingenting.
Oooh, jag är så nyfiken. Och nu när du ändå "tappat tråden" kan jag passa på att fråga.... innan tråden stängs. Tankar du olagligt från nätet, dvs. skyddade filer/program/musik?

Silwer skrev:

hur gammal är du?

frekke skrev:
Oooh, jag är så nyfiken. Och nu när du ändå "tappat tråden" kan jag passa på att fråga.... innan tråden stängs. Tankar du olagligt från nätet, dvs. skyddade filer/program/musik?

:corn :cpparty

Vare sig det gäller bil eller motorcykel så kollar försäkringsbolaget på en nedrans massa fakta.

Ålder, område, kön, märke m.m.
Detta vägs mot en riskfaktor som styrs av:
Historiska olyckor - ålder på förare, kön, område, märke på hojen/bil, motor m.m.
Historiska stölder - område, märke, motor bla bla bla......

Detta förändras under tiden, lika så premien.........

men snälla människor. Uppför er. Diskuterar PROBLEMET MED SKENFÖRSÄKRING! Varför är det så svårt?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT