Varför är min kedja halvt av?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hojen är ny för mig, har gått 1200mil på sina 24år och har automatisk kedjesmörjning genom att vevhusventilationen är ledd till kedjan.

Kedjan är konventionell utan tätningar, ganska sliten men inte sopslut och har inga skurna länkar. Finns kedjespännarrulle med fjäder så den borde inte ha varit hur slak som helst med tidigare ägare.

Hojen har ju bara typ 8 hästar, vad fan har hänt???IMG_6275.jpeg
 
Tvätta av och se hur brottet ser ut? Och sedan kan vi alla fortfarande inte ha en aning om vad det kan ha varit. :hihi
Men kan inte tänka mig att det är något annat än överraskningsvåld eller materialfel.
 
Fränt, eftersom du kan berätta om det…

Förlåt för OT. Angående ditt spörsmål säger jag bara att grejer åldras, härdar och blir spröda, grejer går sönder.
 
Har det inte hänt tidigare måste det vara något fel på kedjan skulle jag tippa på. Kedjan kan knappast spåra så mycket så att ena sidan skulle slitas snabbare än den andra.
Den ser ju inte rostig ut heller.

Konstigt, första gången jag ser detta.
 
Materialfel tror jag. Den har väl inte stått i ett stall eller ladugård (och utsatts för ammoniak) ?
 
Händer ibland.


Poz.jpg


I mitt fall: Nyköpt hoj, ny kedja enligt säljaren. Såg bra ut, O-ring och nya drev. Rätt spänd, välsmord.
XTZ 750, hade hållt nere hastigheten någorlunda i 35-gradig värme på dagen, men framåt natten skruvade jag upp lite till när värmen gick ner under 30.
Höll 130 när det small. Ja, small - själva brottet var helt odramatiskt.
Det var sedan kaoset började. Polsk betalmotorväg, grymt välskött.
Räddningspatrullen var på plats inom 5 minuter utan att jag ringt.
Ett körfält avkonat på nolltid, TMA-bil ut, tvångsbärgad bort från platsen inom 15 minuter

Poznan III.jpg


Stor teater. Men, precis som det skall vara. Ordnung muss sein.

Poz II.jpg

Har aldrig ryckt någon kedja jag själv köpt och lagt på.
Detta måste varit en skitkedja från Kina. Or worse.

Skulle tro att ditt problem stammar från samma håll.

Min lärdom blev att fortsätta misstro folk och byta vitala grejer själv till sådant man vet vad det är för något.
 

Bifogat

  • Poznan.png
    Poznan.png
    50 KB · Visningar: 10
  • Poznan II.png
    Poznan II.png
    58.8 KB · Visningar: 10
  • Poznan.png
    Poznan.png
    50 KB · Visningar: 12
Hur ser bråttytorna ut, har den smällt av eller är det en spricka som har krypt över tid? Du kan ju ha fått in en sten som har tryckt sönder kedjan.

Tvätta av och se hur brottet ser ut? Och sedan kan vi alla fortfarande inte ha en aning om vad det kan ha varit. :hihi
Men kan inte tänka mig att det är något annat än överraskningsvåld eller materialfel.
Får tvätta och återkomma imorgon.
Hela hojen är ju byggd i Indien så det kan vara mycket som är av tveksam kvalitet.
Materialfel tror jag. Den har väl inte stått i ett stall eller ladugård (och utsatts för ammoniak) ?
Håller med. Nej, hela hojen är väldigt fri från oxid av alla former så den har nog stått i varmgarage hela livet.
 
En sten i ”perfekt” storlek som följt med runt kransen kanske. Kombinerat med kedja gjord av en hög andel kinesium.
 
Jag råkade ut för något liknande på min XL600R sommaren 1985, när jag var ute på en semestertur. När jag kollade över hojen på morgonen efter övernattning i Ljungdalen upptäcker jag att en sidoplatta på kedjan var av. Det var mycket nervöst att köra drygt 15 mil till Östersund för att fixa ny kedja, på vägar som var i så mycket glesbygd att det fanns nödtelefoner uppsatta på delar av sträckan.
 
Du har aldrig varit i Indien va? Om du någon gång har varit i Indien så skulle du nämligen aldrig ställa en fråga varför en produkt som är tillverkad i Indien, av indiska komponenter, ihopsatt av indisk arbetskraft, skulle haverera - även på ett i mångas ögon besynnerligt vis. Nyckelord i denna text, om någon missat det - #Indien
 
Du har aldrig varit i Indien va? Om du någon gång har varit i Indien så skulle du nämligen aldrig ställa en fråga varför en produkt som är tillverkad i Indien, av indiska komponenter, ihopsatt av indisk arbetskraft, skulle haverera - även på ett i mångas ögon besynnerligt vis. Nyckelord i denna text, om någon missat det - #Indien
Jag har rest runt i Indien i en månad och frågan kanske borde vara hur halva kedjan kan hålla så bra?
 
Jag har rest runt i Indien i en månad och frågan kanske borde vara hur halva kedjan kan hålla så bra?
Både ja och nej. Med tanke på ingångsparametrarna blir din trådstart än mer mystisk. Den borde gått mer i linje med - ’Hur kan min kedja, som är indisk, 24 år gammal och gått 1200 mil, ens hålla ihop i någon av länkarna?’. See..?
 
Last edited:
Både ja och nej. Med tanke på ingångsparametrarna blir din trådstart än mer mystisk. Den borde gått mer i linje med - ’Hur kan min kedja, som är indisk, 24 år gammal och gått 1200 mil, ens hålla ihop i någon av länkarna?’. See..?
Kedjan kan ju vara byggd i Kina eller Japan också, den Indiska orginalkedjan kanske byttes efter 300 mil?
 
Jag tror att du kan utesluta inkompetent dimensionering, för kedjan ser ut att ha minst de dimensioner man kör på en vanlig MotoGP-hoj. Detta håller inte om du hade haft en motor från en BMW330, men det bör hålla för de åtta vilda hästar du har nu, till och med förgasarhästar…

Plattan har inte heller gått av på sitt svagaste och mest påkända ställe som rimligtvis bör vara rakt genom niten. Min åsikt är att detta snarare antyder yttre påverkan än dåligt material.

Jag är lite lur på skrapmärkena som syns på flera nitskallar. Är dessa orsak eller en senare konsekvens…?
 
Back
Top