Varför är min dator så groteskt jävla långsam?

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Min 3 år gammla vaio( den röda) blir fan bara långsammare och långsammare.
Jag tycker inte att jag begär för mkt från den då det knappast handlar om avancerade 3D-spel, sitter mest med msn öppet samt ett-två internetfönster.

Råkar ett av dom vara mer avancerat än nån random hemsida skapad av en privatperson för 14 år sen så blir det stillbildsshow som heter duga.
Kollar jag dodgelastbilar på ebej tex kan jag räkna kallt med ca 1 fps.
Skulle jag få för mig att kolla på en jutubevideo via någon sida så ökar den tiden med kvadraten.
Att öppna ett nytt fönster med den eminenta startsidan "about blank" kostar 6,1 sek av mitt välmående.

Jag är med andra ord en förstörd man när jag sätter mig framför datorn då jag vet vad som komma skall.

Jag har försökt lite fulknep som att rensa den från virus med något internetprogram( som jag härmade härifrån) och kör annars avg´s gratisprogram.
Rensade upp på skrivbordet på tipps från coachen och stänger av lite småproggram som jag vet inte behövs( men vet alldeles för lite om vilka som behövs eller ej för att våga mig på nått större ingrepp).

Det handlar inte heller om något överdrivet porrsurfande då det mesta av mitt baguetteryckande sköts med hjälp av sh´s "vad säger ni grabbar-tråd" eller ren och skär fantasi.

Vad ska jag göra? :(

Gissar att det är windows i den, då behöver man installera om den då och då för att den ska funka. Bara formatera skiten! :tummenupp

Du råkar inte ha kommit över nån kul skärmsläckare, billigt spel eller någon annan trojan som gör att din burk numer agerar filserver för ett polskt pedofilnätverk eller så? Isf "löser" sig problemet snart, du får inte surfa i häktet iaf :tungan

Lånar tråden lite :krama

Jag har en Dell Latitude D820 med Intel Core2 CPU T7200 @2.00GHz processor och 2 GB RAM. Nyligen ominstallerad, och jag använder Win XP.

Är det meningsfullt att uppdatera till 3 GB RAM, eller 4 GB RAM? Har för mig att det finns en maxgräns på 3? 4? för Win XP (som är 32 bitar). Lite lätt n00b på sånt här :)

Jag vill så klart att den skall bli snabbare vid Cad, bildbehandling mm.

Grafikkort: NVIDIA Quadro NVS 120M

Vore fint om den "höll" något år till ... Är väl tre år gammal tror jag.

Lånar tråden lite :krama

Jag har en Dell Latitude D820 med Intel Core2 CPU T7200 @2.00GHz processor och 2 GB RAM. Nyligen ominstallerad, och jag använder Win XP.

Är det meningsfullt att uppdatera till 3 GB RAM, eller 4 GB RAM? Har för mig att det finns en maxgräns på 3? 4? för Win XP (som är 32 bitar). Lite lätt n00b på sånt här :)

Jag vill så klart att den skall bli snabbare vid Cad, bildbehandling mm.

Grafikkort: NVIDIA Quadro NVS 120M

Vore fint om den "höll" något år till ... Är väl tre år gammal tror jag.

Någon exakt gräns finns inte, den varierar för varje konfiguration, men runt 3-3.3GB är max användbart. Om du trycker i 4GB kommer den att tala om att den de facto har 4GB men den kan ändå bara använda nyss nämnda ca 3-3.3 för RAM.

Anledningen är enkel. xp32 kan bara adressera 4GB och eftersom I/O, grafik, ljud m.m. behöver adresseras så kan dessa minnespositioner inte användas för både RAM och I/O-adress.

Det här programmet kan hjälpa lite om du inte orkar formatera.

Jag brukar köra det som en nödlösning när kompisar vill ha hjälp med datorn. Och oftast brukar det märkas en skillnad då den förutom rensar upp standard filerna även går igenom registret..

http://www.glaryutilities.com/ Gratis är gott

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...