Varför är inte Defa's MC-larm godkänt?

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Bara undrar varför inte Defa's MC-larm är godkänt?
Åtminstone inte av TH!

Verkar konstigt eftersom jag fått uppfattningen att deras larm skulle vara minst lika bra (om inte bättre?!) som t.ex. Spyball,som ÄR godkänt!

Defa kanske inte är så bra som en del här säger??? :confused:

Nån som vet ifall Defa är godkänt av nåt annat bolag?

:huvet
Halvdan skrev:
Åtminstone inte av TH!

Verkar konstigt eftersom jag fått uppfattningen att deras larm skulle vara minst lika bra (om inte bättre?!) som t.ex. Spyball,som ÄR godkänt!

Försäkringsbolagen verkar ha nån deal med vissa leverantörer och kollar inte på själva funktionen. Finns en jäkla massabra larm som man skulle kunna köpa utomlands men som kanske ändå inte kommer att vara godkända av försäkringsbolagen, tyvärr. :7peta

Halvdan skrev:
Åtminstone inte av TH!

Jag har arbetat som larmmontör och då var Defa bra produkter. Hur MC-larmet är vet jag inte. Det kan ju vara så att inget av bolagen har testat Defas larm och därför inte kunnat godkänna dem. Rent generellt kan man väl säga att eftermonterade larm i princip aldrig fungerar helt problemfritt, i synnerhet inte om dom monteras av fordonsägaren själv. Orginalmonterade larm brukar vara bättre och mindre krångel med.

Bara min åsikt, efter att ha gjort X antal larminstallationer i olika fordon....

Larm är ett kärt ämne för många. Ett problem är dock att det är en djungel av olika larm som finns ute på marknaden och kvaliten är väldigt olika. Holmia tröttnade på sin tid på denna flora och skapade ett dokument som dikterar vad ett larm skall uppfylla för att vara godkänt. Spyball var det enda larmet som uppfyllde dessa kriterier på sin tid. Eftersom åren gått har flera försäkringsbolag börjat jobba efter samma dokument och därför är Spyball godkänt hos många försäkringsbolag. (Dokumentet är på intet sätt hemligt)

Vill en tillverkare ha sitt larm godkänt kan man jämföra mot dokumentet och därefter få det godkänt. Dock är det så att sådant alltid kostar pengar och engagemang. Eftersom marknaden på MC-larm är så liten i Sverige är det inte många tillverkare som är intresserade av att investera i detta.

jag har dock inte hört något om Defa specifikt...

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Okej!Tack alla för svaren! :tummenupp
Verkar ju vara riskfritt att köpa Defa,så det är väl bara att ta den högre självrisken vid ev. stöld..(fast det känns j-t surt!Bara för att man har "fel" larm... :dummer )

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!