Varför är fetaost så gott?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
Det är dansk fetaost ni snackar om, dvs den GODASTE av dem alla! :tummenupp

Finns faktiskt att köpa på Netto av alla jefla skitställen, ja eller i Danmark då.

jasså, har han ingen egen eller?

:zpy

Jag vet inte, tror inte det...brukar inte träffa grekiska snubbar :D

Last edited:
Om du menar den jag pratar om så är den inte dansk. De kan hålla sig till att göra sin äckliga pölsa istället :spy

Fetaost köper man färsk, helst i Grekland! Det plastförpackade Zeta-blajjet dom säljer i Sverige är ju knappt ätbart i jämförelse. Smakar ju mer konserveringsmedel än ost.. Lite som Dafgårds Lasagne eller Mamma Scan's knubbisbullar :zpy

Gå lite wild and crazy en dag och prova den där på Netto,
den är mild och väldigt mjuk.
Supergod faktiskt. :)

Den danska "fetaost" du talar om är gjord på pastöriserad komjölk. Den har alltså inget med fetaost att göra överhuvudtaget. :fakta. Precis samma sak gäller Arlas "feta", Apetina, den är en såkallad Medelhavsinspirerad ost.

/ Jens

Har ni tips på vad man kan göra mer med feta? Jag brukar nästan bara använda feta till sallader, mest olika typer av pastasallader.

Har ni bra o enkla recept så tipsa tack! Feta e gott! :tummenupp

Fetaostpaj...jag har inte träffat någon som inte gillat denna. Jag gör den som en västerbottenpaj...dvs ganska tunn formmässigt men tät och koncentrerad. Passar bra till allt :D

Gör en pajbotten och pricka den med en gaffel varpå du förgräddar den i ca 10 min i 200 grader. Den skall inte bli brun utan bara se torr och stelnad ut på ytan.
Ta ut pajskalet och låt svalna lite :)

Ta äkta feta (om du hittar) eller Zeta's feta ost som är närmast den äkta varan du kan komma i Sverige.
Smula ner i en stor skål (ett eller två paket beroende på hur pass koncentrerad smak du vill ha). Knäck i 2 ägg och vispa upp till en homogen smet (salt brukar inte behövas). Här kan man tillsätta a) några matskedar vatten (för en lättare variant) b) lite matlagningsgrädde eller c) några skedar creme fraische till smeten och röra runt.

Häll massan i det halvgräddade pajskalet och strö över valfri krydda och in i ugnen tills den blir gyllenbrun. Vill man kan man blanda i oliver men jag tycker att det blir godast neutralt och oliver på sidan om :)

Vill man göra den lite häftigare kan man göra en italiensk twist...ala tricolore.
Då lägger jag pesto (grön) i botten på skalet, ostmassan ovanpå och TUNNA tomatskivor på ytan av pajen :)

dodoni eller kalathi är dom två bästa fetaostarna.

Om ni vill köpa grym fetaost i storpack åk till rinkeby eller tensta och köp där.
Dom har massor och det är både bättre och billigare än coops svennesortiment.

Igår gjorde jag kyckling och spenatpasta med fetaost i. det är grymt gott :)
Som nån sa tidigare (TS kanske?) man kan ha det till ALLT.

När jag är lat så kokar jag bara pasta och smular ner lite feta och drar på en klick ketchup så blir det både salt och sött. passar perfekt ihop.

/G

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...