Varför är en 1000-kubikare så dyr?

Som svar på ursprungsfrågan finns ett enkelt svar: vinstmaximering, man tar så mycket betalt som marknaden är beredd att betala. Utpriset på bilar, hojar och andra ting/tjänster som köps/handlas har endast en diffus koppling till produktionskostnaden.
För den som är intresserad kan jag rekommendera denna genomgång av marknadsekonomi

Existerar denna samt andra kostnader hoppas jag.
Marginal för producerande företag är mer komplex än så.

Overheadkostnader, distributionskostnader, marknadskostnader, etc etc, vilket slås ut på volym. vilket gör kalkylerandet mer relevant än nationalekonomisk ABC

Men ang. vinstmaximering så är även valutan oehörd viktig för företag med världsmarknad (vem kommer inte ihåg i början av 90 talet, när priserna sköt rakt i höjden)

Exempel på det är även för våra hojkollegor, HD folket, där de blir de riktigt rövkn*llade av HD. (priserna har inte sjunkit trots dollarns värde har rasat på några år)

Existerar denna samt andra kostnader hoppas jag.
Marginal för producerande företag är mer komplex än så.

Overheadkostnader, distributionskostnader, marknadskostnader, etc etc, vilket slås ut på volym. vilket gör kalkylerandet mer relevant än nationalekonomisk ABC

Men ang. vinstmaximering så är även valutan oehörd viktig för företag med världsmarknad (vem kommer inte ihåg i början av 90 talet, när priserna sköt rakt i höjden)

Exempel på det är även för våra hojkollegor, HD folket, där de blir de riktigt rövkn*llade av HD. (priserna har inte sjunkit trots dollarns värde har rasat på några år)
Vet inte om det är meningen att jag skall svara på ditt inlägg? Gör det ändå.

När jag pratar produktionskostnad innefattar det samtliga kostnader såsom tillverknings-, marknadsförings-, valuta-, kameralakostnader etc etc.

På vissa marknader får man kanske sälja med minusmarginal under en begränsad tid för att behålla marknadsandelar t.ex.

Men tror du att en R1 är 15' dyrarare till kund än en R6 för att den har högre produktionskostnad eller kan det vara så att vi är villiga att köpa den trots det högre priset (vilket genererar en övervinst på just den modellen)?

Man kan ju också fundera lite på kawas nya 250cc...

Den ska enligt uppgift kosta under 40k kr.

Hur f*n kan den va så billig jämfört med en 1000cc?
Visst, de flesta komponenter är väl klenare o mindre avancerade, men ändå?
Hur kan den kosta en tredjedel av vad en 1000cc kostar?

Man kan ju också fundera lite på kawas nya 250cc...

Den ska enligt uppgift kosta under 40k kr.

Hur f*n kan den va så billig jämfört med en 1000cc?
Visst, de flesta komponenter är väl klenare o mindre avancerade, men ändå?
Hur kan den kosta en tredjedel av vad en 1000cc kostar?

Mindre optimering av ingående delar är en anledning.

o vem vill köpa en 250cc för 130 lökar
när man får nya gixxer 1000 & busan för nästan samma slant
\\ pulka

Vet inte om det är meningen att jag skall svara på ditt inlägg? Gör det ändå.
Njae, inlägget var bara för att ni tog upp diffusa produktionskostnader

När jag pratar produktionskostnad innefattar det samtliga kostnader såsom tillverknings-, marknadsförings-, valuta-, kameralakostnader etc etc.
Oki

På vissa marknader får man kanske sälja med minusmarginal under en begränsad tid för att behålla marknadsandelar t.ex.
Prisdumpning är på de flesta marknader, även EU olaglig numera.

Men tror du att en R1 är 15' dyrarare till kund än en R6 för att den har högre produktionskostnad eller kan det vara så att vi är villiga att köpa den trots det högre priset (vilket genererar en övervinst på just den modellen)?

"Target"prissättning (target pricing) som ni verkar dryfta på är få företag förunnat när det gäller vinstmaximering, speciellt där det råder stenhård konkurrens.

Jag efterfrågade tidigare allmänt efter lite statistik ang. antal sålda enheter. För att generellt så tjänar man ju totalt mest pengar på högre volym(omsättningsmässigt). Kan även vara så att konkurransen har gjort att t ex en R1 är lågt prissatt (liten marginal) och R6 är för högt prissatt (bättre marginal), något jag inte vet, men kan bara spekulera, eller ta ett snack med Yamaha i Nippon:) .

Men något grymt överprisat tror jag inte på när det gäller sporthojar från Nippon. Helt sjukt grym utveckling coh nerplöjda utvecklingskostnader har det varit bara de senaste årtionderna.

Mina 2 korvören

Det är ju inte dyrt med en ny hoj. Sånt japanskt serieproducerat skräp kostar ju ingenting. Varför ska man bara ha det absolut senaste då? Vänta nåt år och priset på den hojen man ville ha har sjunkit med 40.000kr. Kanske hittar man ett exemplar som inte rullat mer än 300mil...

Riktiga motorcyklar som 1098R, Desmosedici, RC45, R7 o dyl - de är en aning dyra, men man får ju vad man betalar för.

Det är ju inte dyrt med en ny hoj. Sånt japanskt serieproducerat skräp kostar ju ingenting. Varför ska man bara ha det absolut senaste då? Vänta nåt år och priset på den hojen man ville ha har sjunkit med 40.000kr. Kanske hittar man ett exemplar som inte rullat mer än 300mil...

Riktiga motorcyklar som 1098R, Desmosedici, RC45, R7 o dyl - de är en aning dyra, men man får ju vad man betalar för.

1. Någon måste köpa nytt för att någon annan ska kunna köpa begagnat.
2. Ja, Desmosedecci RR är fin, men med tanke på att man- ialla fall när den blev bokningsbar- var tvungen att inneha en 999R så hamnade kalset på 900000 kr.

I övrigt:

TB1
TB2
TB3
(TB4)

TB1= Dl & Dm, osv

Man måste ha en diversifierad produktportfölj för att nå så stora totalvolymer som möjligt, med hänsyn tagen till kostnad för detta.

För att sälja en 600:a och en 1000 på samma marknad måste, eller bör, priset skilja. Vidare har inte alla länder samma försäkringsfilosofi som Sverige, vilket gynnar cyklar med mindre slagvolym.
Det e fan inte enkelt.

Men, Ducati och flera av de europeiska tillverkarna är, i alla fall i Sverige; mycket duktiga på marknadsföring.

Prissättningen beror väl ganska enkelt på efterfrågan, och var värdet i marknaden ligger. (En liten härlig detalj, När jag var inne på Yamahacenter för att höra vad en ny vev till min TZ250 kostade blev svaret, håll i hatten, 38500:-!! Motsvarande vev kan beställas från usa alt japan inkl tull och frakt för under 10000:-! När jag frågade om han skämtade och påpekade det absurda i det hela berättade han att om de behöver delar till en Yamaha Jetski var det billigare för dem som butik att beställa från en handlare i USA än att beställa från Yamaha Sverige!)
Att vi sen i Sverige har valt att sätta likhetstecken mellan kubik och kvalité/krona har kanske skänkt oss denna prissättning. Någon som vet om det är samma förhållande utomlands?

känns ganska enkelt kör en 1000 och en 600 samma dag och jämför :tummenupp

Varför har du då en 400cc enduro?? Finns ju mycket större än så!!
Go big or go home! CC is king! osv:tungan

Last edited:
När jag frågade om han skämtade och påpekade det absurda i det hela berättade han att om de behöver delar till en Yamaha Jetski var det billigare för dem som butik att beställa från en handlare i USA än att beställa från Yamaha Sverige!)

Och gör han det, beställer den från utlandet istället för Yamaha Sverige, så kommer han med största sannorlikhet inte att vara auktoriserad Yamaha handlare nästa år...

Svenska ägare av R1:or och Gixxer1000 verkar ju smälla sönder hälften av hojarna innan de hinner bli mer än två år, så det borde ju bli rariteter tämligen fort :näsblod

Därför du har tre böshojar, serieproducerade och trista och en lite mer kulthoj?

varför är en 1000 dyr

När jag räknar hk/krona, så blir en 1000 billigare en en 600.:D
Annars handlar det väl mest om vad vi vill betala.
Pris sättning har inget med tillverknings kostnad att göra!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman