Som svar på ursprungsfrågan finns ett enkelt svar: vinstmaximering, man tar så mycket betalt som marknaden är beredd att betala. Utpriset på bilar, hojar och andra ting/tjänster som köps/handlas har endast en diffus koppling till produktionskostnaden.
För den som är intresserad kan jag rekommendera denna genomgång av marknadsekonomi
Existerar denna samt andra kostnader hoppas jag.
Marginal för producerande företag är mer komplex än så.
Overheadkostnader, distributionskostnader, marknadskostnader, etc etc, vilket slås ut på volym. vilket gör kalkylerandet mer relevant än nationalekonomisk ABC
Men ang. vinstmaximering så är även valutan oehörd viktig för företag med världsmarknad (vem kommer inte ihåg i början av 90 talet, när priserna sköt rakt i höjden)
Exempel på det är även för våra hojkollegor, HD folket, där de blir de riktigt rövkn*llade av HD. (priserna har inte sjunkit trots dollarns värde har rasat på några år)