Varför är det så många som köra Yamaha?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Hej!

Hade tänkte börja me roadracing senare och har märkt att det är många som kör yamaha, varför? Är det något speciellt med yamaha hojar på bana?
 
Hej!

Hade tänkte börja me roadracing senare och har märkt att det är många som kör yamaha, varför? Är det något speciellt med yamaha hojar på bana?

är det nån speciell klass du menar?

När det gäller t.ex rookie 600 är r6 den vanligaste modellen. Den låg steget före konkurrenterna när den kom och därför började många köra den. Sen är det ju bra att köra något som många andra gör då de har kunskap och delar att dela med sig av :)
 
är det nån speciell klass du menar?

När det gäller t.ex rookie 600 är r6 den vanligaste modellen. Den låg steget före konkurrenterna när den kom och därför började många köra den. Sen är det ju bra att köra något som många andra gör då de har kunskap och delar att dela med sig av :)

Jo exakt R600.
Men man kan ju inte dela med sig sina hemligheter med motsåndarna:tungan
Liksom tror det var 1 som kör Suzuki några körd kawa resten yama.

Hur är yamahan jämför med suzuki, kawasaki är den mera lätt styrd?
 
Jo exakt R600.
Men man kan ju inte dela med sig sina hemligheter med motsåndarna:tungan
Liksom tror det var 1 som kör Suzuki några körd kawa resten yama.

Hur är yamahan jämför med suzuki, kawasaki är den mera lätt styrd?

Hemligheter? I depån så hjälper man sina konkurenter så att man kan göra upp på banan. Dessutom är det skönt att kunna få hjälp den gången man behöver det. Sen så är det ju inga hemligheter vi håller på med. En R6:a kan vem som helst köpa och alla funka lika dant (nästan i alla fall).

Det är en hel del som kör CBR600RR också.

Det beror på vilka årsmodeller du jämför. En GSXR600 -04 har minst lika bra chassie som en R6 -04 eller ZX6R -04. Suzukin har bättre bromsar och växellåda, men lite mindre effekt. På de senaste årsmodellerna skiljer det så lite så man kör nog lika fort med vilken hoj som helst, men skall du kolla på en lite älder hoj 99-02 så är R6:an ett bra val av den anledningen som Johansson skrev ovan.
 
Hemligheter? I depån så hjälper man sina konkurenter så att man kan göra upp på banan. Dessutom är det skönt att kunna få hjälp den gången man behöver det. Sen så är det ju inga hemligheter vi håller på med. En R6:a kan vem som helst köpa och alla funka lika dant (nästan i alla fall).

Det är en hel del som kör CBR600RR också.

Det beror på vilka årsmodeller du jämför. En GSXR600 -04 har minst lika bra chassie som en R6 -04 eller ZX6R -04. Suzukin har bättre bromsar och växellåda, men lite mindre effekt. På de senaste årsmodellerna skiljer det så lite så man kör nog lika fort med vilken hoj som helst, men skall du kolla på en lite älder hoj 99-02 så är R6:an ett bra val av den anledningen som Johansson skrev ovan.

Jo det förstår jag bara skojja lite:)

Ok tack för infon :tummenupp

Hur är det om man jämför dem allra senaste delvis 06/07
 
Jo det förstår jag bara skojja lite:)

Ok tack för infon :tummenupp

Hur är det om man jämför dem allra senaste delvis 06/07

På de nyaste årsmodellerna är det väldigt lite som skiljer. Kollar man t.ex på Master bike-testet så skiljer det ju inte mycket i varvtider mellan de olika hojarna. En föare trivs bättre på en hoj medans en annan trivs bättre på en annan hoj.

Men vissa små saker skiljer ju dem åt. ZX6R, R6 har ju slirkoppling vilket inte CBR har. Kommer inte ihåg hur det är på suzukin. CBR 07 är ju den lättaste hojen medans Kawan är den tyngsta. Fast detta är ju saker som inte har så stor betydelse hur fort man kör i början. När man blir riktigt snabb så kanske man kan börja tänka på dessa saker. Skall du köpa en hoj så köp den du tycker om och hittar till ett bra pris.
 
På de nyaste årsmodellerna är det väldigt lite som skiljer. Kollar man t.ex på Master bike-testet så skiljer det ju inte mycket i varvtider mellan de olika hojarna. En föare trivs bättre på en hoj medans en annan trivs bättre på en annan hoj.

Men vissa små saker skiljer ju dem åt. ZX6R, R6 har ju slirkoppling vilket inte CBR har. Kommer inte ihåg hur det är på suzukin. CBR 07 är ju den lättaste hojen medans Kawan är den tyngsta. Fast detta är ju saker som inte har så stor betydelse hur fort man kör i början. När man blir riktigt snabb så kanske man kan börja tänka på dessa saker. Skall du köpa en hoj så köp den du tycker om och hittar till ett bra pris.

Ok, vad menas med slirkoppling?

Jo, det skulle ju vara kul och testa innan man köper men som vi alla vet så är det inte en stor hit med testpiloter
 
Ok, vad menas med slirkoppling?

Jo, det skulle ju vara kul och testa innan man köper men som vi alla vet så är det inte en stor hit med testpiloter

Med en slirkoppling så slirar kopplingen när du växlar ner och på så sätt så slipper du att bakhjulet börjar studsa i inbromsningarna. Detta kan man ju göra manuellt själv genom att slira på koppligen vid nerväxling. Jag har själv inte kört en hoj med slirkoppling och tycker att det funkar bra utan. Har man vant sig vid det så tror jag att man saknar det om man inte har det. Men som sagt är det en "lyxpryl" som inte är avgörande för hur fort man kan köra.
 
Med en slirkoppling så slirar kopplingen när du växlar ner och på så sätt så slipper du att bakhjulet börjar studsa i inbromsningarna. Detta kan man ju göra manuellt själv genom att slira på koppligen vid nerväxling. Jag har själv inte kört en hoj med slirkoppling och tycker att det funkar bra utan. Har man vant sig vid det så tror jag att man saknar det om man inte har det. Men som sagt är det en "lyxpryl" som inte är avgörande för hur fort man kan köra.

Ok, så den motorbromsar mindre när man släpper kopplningen?
Om jag förståt rätt?
 
R1 04-06 är mycket fint avstämd. Ingat överaskningar m.m. Suzukin är lite väl explosiv och kräver mer varsam hand på gasen, samma sak med Kawa... Hondan var och är något otymplig jämnfört med dom andra...
 
R1 04-06 är mycket fint avstämd. Ingat överaskningar m.m. Suzukin är lite väl explosiv och kräver mer varsam hand på gasen, samma sak med Kawa... Hondan var och är något otymplig jämnfört med dom andra...

Fast det var just Honda som vann VM........
 
R1 04-06 är mycket fint avstämd. Ingat överaskningar m.m. Suzukin är lite väl explosiv och kräver mer varsam hand på gasen, samma sak med Kawa... Hondan var och är något otymplig jämnfört med dom andra...

Fast han undrar ju om hojar till Rookie 600

Fast det var just Honda som vann VM........

Som sagt 600cc, men de vann ju iofs SSVM och det var kanske det du menade?
 
Last edited:
Om det finns mycket yamaha på banan så finns det mycket delar i depån :-)

Sedan hurvida ett märke är bättre änn något annat tror jag bara är bullshit...
Att man som person sitter mer eller mindre bekvämt osv. är ju en sak. Men hojarna har mycket mer att ge änn de flesta av oss på forumet kan hantera..

P.S
Att Hayden plockade hem GP förra året handlar nog mera om tur änn om vilken hoj han åkte på....
 
Om det finns mycket yamaha på banan så finns det mycket delar i depån :-)

Sedan hurvida ett märke är bättre änn något annat tror jag bara är bullshit...
Att man som person sitter mer eller mindre bekvämt osv. är ju en sak. Men hojarna har mycket mer att ge änn de flesta av oss på forumet kan hantera..

P.S
Att Hayden plockade hem GP förra året handlar nog mera om tur änn om vilken hoj han åkte på....

Men visst finns det någon skillnad, en hoj kanske passar bättre en person än den andra osv.
Men tror också att det handlar om att vänja sig, när man har en ny hoj så tar man det lite lungt tillslut så vet man ju vad hojen går för och kör efter det.

Men hur är det om man vill testköra en hoj vad kan man göra?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top