Varför är backspeglar förbjudet?

...

Ingen fånig "smart defensiv körning"!!! För hur kul hade detta klippet varit då? VARJE varv håller Arnoux och Villeneuve sina spår, och det gör de för att de visar upp GOD sportsmanship! Titta framför allt på Arnoux vid 1.27 där han är på gränsen till dum i huvet så styvnackat han håller racinglinjen! Och så dyker Gilles om på innern. Rene Arnoux, en sann racer!

Villeneuve och Arnoux hade säkert tejpat för sina backspeglar. :7peta
 
Att köra om någon som inte har en aning om när omkörande förare gör sitt drag är dålig sportmanship i mina ögon. Som att jaga älgar i ett hägn...

Nu var det ju ett slag sedan du rejsade, men detta borde du inte ha glömt, så vad menar du med ovanstående? Att alla du körde om under din karriär visste att de blev omkörda? Eller fattar jag fel?:confused:
 
Last edited:
Man kan ju alltid ha speglar i kromad material som inte splittras vid kollision.

Så som ni klaga på mig när jag körde utan speglar för jag ville ha kol bakot, funderar hur det ska gå om jag ska börja iår att köra på bana :va

Ska jag kolla framåt & bara koncentrera mig på min körning lär någon annan råka ut för en olycka ju om inte den hinner väja/bromsa för att jag inte ser om det kommer en snabbare bakifrån på omkörning.

Fast sånt lär man sig säkert med tiden.
 
Last edited:
Ska jag kolla framåt & bara koncentrera mig på min körning lär någon annan råka ut för en olycka ju om inte den hinner väja/bromsa för att jag inte ser om det kommer en snabbare bakifrån på omkörning.

Fast sånt lär man sig säkert med tiden.

Hela poängen är att om du tittar bakåt och försöker flytta på dig så kan inte bakomvarande förutsäga vad du kommer att göra härnäst och då blir det snabbt en farlig situation när han försöker köra om. Om du håller ditt spår så är du lätt att köra om på ett säkert sätt.
 
Man kan ju alltid ha speglar i kromad material som inte splittras vid kollision.

Så som ni klaga på mig när jag körde utan speglar för jag ville ha kol bakot, funderar hur det ska gå om jag ska börja iår att köra på bana :va

Ska jag kolla framåt & bara koncentrera mig på min körning lär någon annan råka ut för en olycka ju om inte den hinner väja/bromsa för att jag inte ser om det kommer en snabbare bakifrån på omkörning.

Fast sånt lär man sig säkert med tiden.


Du skulle vara ett större riskmoment om du hade backspeglar och försökte underlätta för snabbare trafik.
Håll ditt spår och var konsekvent snabbare trafik avgör själva när dom känner att det är fritt att köra om och till 99.9% av ggr går det bra.

Skulle det skita sig och man missbedömer sin omkörning så kommer majoriteten göra allt i sin makt för att inte ta med sig en oskyldig i fallet.

Gjorde en sådan dundertabbe själv förra året och då valde jag sandfållan istället för att köra på framförvarande :crash
 
Nu var det ju ett slag sedan du rejsade, men detta borde du inte ha glömt, så vad menar du med ovanstående? Att alla du körde om under din karriär visste att de blev omkörda? Eller fattar jag fel?:confused:

Är ju svårt att svara på om de visste att de blev omkörda, men de hade åtminstone möjlighet att hålla koll i speglarna. Så du fattar kanske både fel och rätt.
Är väl helt enkelt så att ni som rejsat på två hjul har en annan uppfattning än vi som hållit oss på fyra hjul när det gäller rejsing (dock kört en hel del bana på hoj).
 
i sann sporthoj.com anda kommer ännu ett svar på svar på svar på svar på svar på svar som är identiskt, man ska inte har fokus bakåt samt att det inte ska bli glas etc på banan vid eventuell krash!

:7peta

På tal om "på svar", försök säga det flera gånger om, snabbt! Märkte nu att det är jävligt svårt, speciellt efter några öl:fyllisar på svar på svar på svar på svar. . ..
 
Ett fenomen som inte tas upp här som jag anser vara av vikt för orutinerade banåkare.

Om man vid bankörning skulle tillåtas köra med backspeglar får det till följd att man medvetet eller omedvetet har koll bakåt. Om man medvetet har det så innebär det att man vid det tillfället inte har haft koll och blev ikappkörd/omkörd kan det för den ovane leda till att denne blir överraskad och ev skrämd att denne gör ett misstag som leder till att han/hon ställer till något.
Om man tvingas att köra utan backspeglar får man snart rutin på att bli "överraskad", och då blir det ingen big deal längre. Man lär sig lita på de bakom helt enkelt.

Även om det kan finnas enstaka situationer där det kan vara värt att veta vad som händer där bak så är nackdelarna så oerhört många fler. Framförallt att man tappar uppmärkasmhet framåt som leder till att man ställer till något själv.

Om man har backspeglarna och man inte avser att använda dem så blir det ändå att man tittar i dem omedvetet.
Jag gjorde det misstaget som i och för sig inte orsakade något, dock var det något som stal min uppmärksamhet, ögonen drogs omedvetet dit när jag fick någons bländande helljus kägla i backspegeln. Och det var nära jag tappade min egen linje/spår.

Jag rekomenderar att du inte kör med backspeglar, det som händer där kan du inte göra något åt iallafall. Det du kan göra något åt finns framför dig.

Jag försöker komma ihåg att rikta bort backspeglarna numera vid de tillfällen jag åker på bana.

Det är mina erfarenheter:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top