Varför är backspeglar förbjudet?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Ingen fånig "smart defensiv körning"!!! För hur kul hade detta klippet varit då? VARJE varv håller Arnoux och Villeneuve sina spår, och det gör de för att de visar upp GOD sportsmanship! Titta framför allt på Arnoux vid 1.27 där han är på gränsen till dum i huvet så styvnackat han håller racinglinjen! Och så dyker Gilles om på innern. Rene Arnoux, en sann racer!

Villeneuve och Arnoux hade säkert tejpat för sina backspeglar. :7peta
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Att köra om någon som inte har en aning om när omkörande förare gör sitt drag är dålig sportmanship i mina ögon. Som att jaga älgar i ett hägn...

Nu var det ju ett slag sedan du rejsade, men detta borde du inte ha glömt, så vad menar du med ovanstående? Att alla du körde om under din karriär visste att de blev omkörda? Eller fattar jag fel?:confused:
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Man kan ju alltid ha speglar i kromad material som inte splittras vid kollision.

Så som ni klaga på mig när jag körde utan speglar för jag ville ha kol bakot, funderar hur det ska gå om jag ska börja iår att köra på bana :va

Ska jag kolla framåt & bara koncentrera mig på min körning lär någon annan råka ut för en olycka ju om inte den hinner väja/bromsa för att jag inte ser om det kommer en snabbare bakifrån på omkörning.

Fast sånt lär man sig säkert med tiden.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska jag kolla framåt & bara koncentrera mig på min körning lär någon annan råka ut för en olycka ju om inte den hinner väja/bromsa för att jag inte ser om det kommer en snabbare bakifrån på omkörning.

Fast sånt lär man sig säkert med tiden.

Hela poängen är att om du tittar bakåt och försöker flytta på dig så kan inte bakomvarande förutsäga vad du kommer att göra härnäst och då blir det snabbt en farlig situation när han försöker köra om. Om du håller ditt spår så är du lätt att köra om på ett säkert sätt.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Man kan ju alltid ha speglar i kromad material som inte splittras vid kollision.

Så som ni klaga på mig när jag körde utan speglar för jag ville ha kol bakot, funderar hur det ska gå om jag ska börja iår att köra på bana :va

Ska jag kolla framåt & bara koncentrera mig på min körning lär någon annan råka ut för en olycka ju om inte den hinner väja/bromsa för att jag inte ser om det kommer en snabbare bakifrån på omkörning.

Fast sånt lär man sig säkert med tiden.


Du skulle vara ett större riskmoment om du hade backspeglar och försökte underlätta för snabbare trafik.
Håll ditt spår och var konsekvent snabbare trafik avgör själva när dom känner att det är fritt att köra om och till 99.9% av ggr går det bra.

Skulle det skita sig och man missbedömer sin omkörning så kommer majoriteten göra allt i sin makt för att inte ta med sig en oskyldig i fallet.

Gjorde en sådan dundertabbe själv förra året och då valde jag sandfållan istället för att köra på framförvarande :crash
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Nu var det ju ett slag sedan du rejsade, men detta borde du inte ha glömt, så vad menar du med ovanstående? Att alla du körde om under din karriär visste att de blev omkörda? Eller fattar jag fel?:confused:

Är ju svårt att svara på om de visste att de blev omkörda, men de hade åtminstone möjlighet att hålla koll i speglarna. Så du fattar kanske både fel och rätt.
Är väl helt enkelt så att ni som rejsat på två hjul har en annan uppfattning än vi som hållit oss på fyra hjul när det gäller rejsing (dock kört en hel del bana på hoj).
 

Caarl

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2012
Ort
Ljungby
Hoj
Honda Hornet 600 -06
i sann sporthoj.com anda kommer ännu ett svar på svar på svar på svar på svar på svar som är identiskt, man ska inte har fokus bakåt samt att det inte ska bli glas etc på banan vid eventuell krash!

:7peta

På tal om "på svar", försök säga det flera gånger om, snabbt! Märkte nu att det är jävligt svårt, speciellt efter några öl:fyllisar på svar på svar på svar på svar. . ..
 

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Ort
Hässlehåla
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
Ett fenomen som inte tas upp här som jag anser vara av vikt för orutinerade banåkare.

Om man vid bankörning skulle tillåtas köra med backspeglar får det till följd att man medvetet eller omedvetet har koll bakåt. Om man medvetet har det så innebär det att man vid det tillfället inte har haft koll och blev ikappkörd/omkörd kan det för den ovane leda till att denne blir överraskad och ev skrämd att denne gör ett misstag som leder till att han/hon ställer till något.
Om man tvingas att köra utan backspeglar får man snart rutin på att bli "överraskad", och då blir det ingen big deal längre. Man lär sig lita på de bakom helt enkelt.

Även om det kan finnas enstaka situationer där det kan vara värt att veta vad som händer där bak så är nackdelarna så oerhört många fler. Framförallt att man tappar uppmärkasmhet framåt som leder till att man ställer till något själv.

Om man har backspeglarna och man inte avser att använda dem så blir det ändå att man tittar i dem omedvetet.
Jag gjorde det misstaget som i och för sig inte orsakade något, dock var det något som stal min uppmärksamhet, ögonen drogs omedvetet dit när jag fick någons bländande helljus kägla i backspegeln. Och det var nära jag tappade min egen linje/spår.

Jag rekomenderar att du inte kör med backspeglar, det som händer där kan du inte göra något åt iallafall. Det du kan göra något åt finns framför dig.

Jag försöker komma ihåg att rikta bort backspeglarna numera vid de tillfällen jag åker på bana.

Det är mina erfarenheter:)
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top