Varför är Aprilia så billiga?

Blev lite intresserad av RSV1000R känner jag nu efter att ha kollat runt på blocket.

Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har
mätarställningen ändrats på när dom bytt batteri ? va ? hur ?

En har nollats från 1700 mil, en hoppade ner till 650 mil från okänd startsiffra ?
En annan skrivs i annonsen att den har gått drygt 100 mil (på 4 år) men bilden på mätaren visar en repig display och 135 km dvs 1 tank ?
 
Blev lite intresserad av RSV1000R känner jag nu efter att ha kollat runt på blocket.

Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har
mätarställningen ändrats på när dom bytt batteri ? va ? hur ?

En har nollats från 1700 mil, en hoppade ner till 650 mil från okänd startsiffra ?
En annan skrivs i annonsen att den har gått drygt 100 mil (på 4 år) men bilden på mätaren visar en repig display och 135 km dvs 1 tank ?

Låter fishy!
Bra att du e på hugget iallfall :tummenupp dvs misstänksam!
 
Hoj is the shit!

Aye !

Blev lite intresserad av RSV1000R känner jag nu efter att ha kollat runt på blocket.

Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har
mätarställningen ändrats på när dom bytt batteri ? va ? hur ?

En har nollats från 1700 mil, en hoppade ner till 650 mil från okänd startsiffra ?
En annan skrivs i annonsen att den har gått drygt 100 mil (på 4 år) men bilden på mätaren visar en repig display och 135 km dvs 1 tank ?

Allt e triksat o skruvat... såklart! Alla vill väl tjäna pengar?! Importhojar, då är risken stor(dock inte på min då den var helt oskruvad.... LÄS framtidiga köpare..), svenska hojar med bra servicebook med bra intervaller på KM/tid(år) borde ge en hyffsad indikasjon, eller?


Så sant inte Nikel har haft hojen, då är den kört som en skrutta! Det betyder att den går dårlig
 
Last edited:
Blev lite intresserad av RSV1000R känner jag nu efter att ha kollat runt på blocket.

Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har
mätarställningen ändrats på när dom bytt batteri ? va ? hur ?

En har nollats från 1700 mil, en hoppade ner till 650 mil från okänd startsiffra ?
En annan skrivs i annonsen att den har gått drygt 100 mil (på 4 år) men bilden på mätaren visar en repig display och 135 km dvs 1 tank ?

Det där var en barnsjukdom på rsv från 04 har jag för mig. Att mätarna nollställdes, det är faktiskt sant :hihi
 
Låter ej bra.

Ordet! Billigt.:va... gammalt ord, som idag indikerar kanske sämre kvalitet... det känns inte bra. Billigt blir det bara om man sätter in sämre komponenter eller ej betalar de/arbetarna som jobbar med grejerna.

Bra pris, rätt pris, de andra kostar bara lite mer.

De är väl lätt att det blir dyrt, flaschiga Race-team, dyr marknadsföring, dyra försäljnings organisationer/lokaler. Pressen att hela tiden visa upp 2 hkr mer än konkurenterna. Kvalitetskraven hinns ej med så då blir det både dyrt och dåligt.

Vem sätter priset? Jo..... du och jag som skriver på köpekontraktet. I viss mån så höjer tillgången på pengar priset ochså, lätt att låna billigt. Låna kan aldrig va billigt..... eller. Dåligt och dyrt, men ibland nödvändigt. Och det blir då dyrare?

Vem vill åka omkring på billig hoj i 300km+ i billig utrustning. Få nog bli i och på grejer med bra pris!

Var det inte en sporthojstillverkare som sänkte sin värsting med typ 50,000.-- mellan årsmodellerna. Var den dyr först? Billig nu? Eller är det kanske ett bra PRIS nu?

Hur som helst, våra krav på prestanda idag med tillhörande hjälpmedel (kryckor) så jag kan köra den/det gör att priset skjuter i höjden. priset kan inte bli bra, bara dyrt. Året efter kanske det är rätt pris.

Blir något dyrt billigt, då är nog någon avslöjad. Bra grej blivit utbytt mot sämre grej. ......................

Köp till bra pris. Vårda dina grejer. Håll dig på hjulen. Njut utav din hoj mer än till nästa årsmodell med 2 hkr mer..... Hojåkat kommer att kosta pengar, du bestämmer priset. Men billigt låter inte bra!

Trött på billiga saker, kan göra lång lista här. Men är säker på att det kan ni ochså. BRAPRISRÄTTPRIS svammlande Med vänliga hälsningar. Dyr gubbe Toyman. för hushållskassan alltså...............
 
Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har mätarställningen ändrats på när dom bytt batteri ? va ? hur ?
Det händer att den digitala mätaren nollställer trippmätare, klocka osv. Den ska dock inte kunna nolla totala mätarställningen. Kolla att ägaren vet vad de gör, det finns dubbla trippmätare och lite annat att leka med. Kanske har de kört på #2 och efter nollning har den slagit över på #1 så det du ser inte alls är totalen?

jag hade alla dagar i veckan bytt min sukka mot en RSVmille om inte försäkringen vore sån stor skillnad, personligen tycker jag 04-08 mille Factory är snygga som fan oxå:tummenupp
RSV'n kostar, kan du nöja dig med Tuono så går den försäkra hos Bilsport & Mc för mindre pengar. Första generationen 03-05 är billigare än de nyare. Men det har nån visst redan påpekat... :rolleyes:

Och för den som inte visste, så är RSV'n och Tuono i princip samma hoj inuti.
 
Last edited:
Blev lite intresserad av RSV1000R känner jag nu efter att ha kollat runt på blocket.

Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har
mätarställningen ändrats på när dom bytt batteri ? va ? hur ?

En har nollats från 1700 mil, en hoppade ner till 650 mil från okänd startsiffra ?
En annan skrivs i annonsen att den har gått drygt 100 mil (på 4 år) men bilden på mätaren visar en repig display och 135 km dvs 1 tank ?

04-05 mätarna har en tendes att nollställa sig om man drar ur batteriet tyvärr, åtgärdat på 06->
 
Jag saknar min RSV (hade en 01:a) ibland, kanonhoj för vad den kostade, hade heller inga problem med delar, det enda som krånglade var det klassiska startrelät (och där passar gamla r1:ans relä bolt-on).

Delar handlar man i USA (af1racing).

Det är kanonhojar, tveka inte, gört.
 
Jo tjena... var snäll att berätta det för BMW...
Kvalitet är nåt de inte alls jobbar med :rolleyes: :tråkad:5sure

Tankmätaren funkar inte på BMW GS som exempel, standarfel. Polarens har dom inte lyckats fixa och den pajjade efter typ 200 mil.
Men ja Bmw är den som har bäst kvalitet i europa, jämför mot Honda. Min africa twin hade 10k mil på mätaren utan problem, kollegans Transalp hade 17k...
 
RSV/RSV-R 99-03.
Första egeneratioen. Gjordes en del uppdateringar under åren, mer effekt, annan utväxling på lådan. Sista årets R-modell fanns i specialutgåva med radial-öhlinsgafflar.
Modellspecifika fel; Startrelä som är känsligt för dåliga batteri
Prisbild 25-45kkr (ej inkluderat SP-modell)

RSVR/RSVR Factory 04-09
Sista/andra generation med rotax-twin. Ny ram, chassi, SIEMENS elektronik osv osv. Det enda som är gemensamt med första generation är utväxlingsförhållandet och vissa bromsdelar.
Största update skedde på -06 då båda varianter nu hade radialgaffel, mer effekt (större ventiler bland annat).
Modellspecifika fel; Kontaktstycke mellan generator och regulator/likriktare, lätt och billigt att åtgärda. 04-05 hade en defekt minneskrets i instrumentering som kan yttra sig i att vägmätarställlning nollställs.
Prisbild 45-100kkr (ej inkluderat NERA)

Övriga negativa saker man kan råka ut för kan inte ses som modellspecifika utan snarare allmänt bland alla märken; Statorlindningar, bakdäckshunger, oönskat trafikbeteende.

Positivt; Svårslagen väghållning än idag. Elsystemet är där inget fel i konstruktionsmässigt (men jag anser att 98% av jordens motorcyklar har en förlegad generatorkonstruktion), prisvärd (framförallt Factory-modellen)
Vettig driftskostnad.

Hade jag varit ute efter en rsv/r-/fac hade jag låtit allmänskick och gärna servicehistorik (antingen bok eller kvitton på delar/oljor som ägaren bytt) varit avgörande.

Tankmätaren funkar inte på BMW GS som exempel, standarfel. Polarens har dom inte lyckats fixa och den pajjade efter typ 200 mil.
Men ja Bmw är den som har bäst kvalitet i europa, jämför mot Honda. Min africa twin hade 10k mil på mätaren utan problem, kollegans Transalp hade 17k...

Oh yes, GS:en hemma har varit på åtgärd av bromsar fram 3 gånger, kraftöverföring 1gång och elektronik/instrument 2gånger. Då har den gått 1500mil:tummenupp
 
Last edited:
Det är inte aprilian som är billig ... Det är
Du som har för mycket pengar !!!!!!
 
Köpte en 99ans mille i höstas och första turen med den kändes som min första tur med carving skidor, en sån riktig olala ahha upplevelse.
Hade dock ett "ras" förra veckan. Lagret i kopplingskorgen pajjade, köpte ett nytt på momentum för 133:- , en timme senare var det ett minne blott;-)

Rätta mig om jag har fel, vad jag har hört finns teknologi i min gamla hoj som ducce introducerade flera år senare i sina hojjar. Om det är bra eller anus låter jag vara osagt.

Är iaf jäkligt nöjd *thumbs up*
 
Det mest sannolika att de är billigare än konkurrenterna är att de medvetet lagt sig i den prisklassen för att ta ett ordentligt grepp på marknaden.
Givetvis följer beg-marknaden efter.
 
Vet i fan om jag tycker de är så billiga egentligen. Svensksålda objekt med vettiga mätarställningar tycker jag ligger i paritet med Gixxers, Rettor utav samma årsmodeller på Blocket...eller läser jag galet? Några random exempel:

http://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_rsv_1000_r_33351272.htm?ca=21&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Aprilia_RSV_1000_R_33885289.htm?ca=21&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Aprilia_RSV_1000_lagmil_33839636.htm?ca=21&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Aprilia_RSV_MILLE_33833059.htm?ca=21&w=3

Det vet i fan om japsraketerna med samma förutsättningar går för mer stålar än så...

Lägger min röst på RSV Factory från -04 och framåt...makalöst snygg hoj! :tummenupp
 
Betalade 35 för min Mille med 450 mil på mätaren. Nu har den gått 1050 mil och jag blir lika glad varje gång jag trycker poå startknappen. ;-)

En sak har krånglat: Tempsensorn till kylfläkten har gått sönder. I övrigt går hon som en klocka.
 
Last edited:
Blev lite intresserad av RSV1000R känner jag nu efter att ha kollat runt på blocket.

Lite fundersam över elsystemet på hojarna bara, flera hojar som är till salu har
mätarställningen ändrats på när dom bytt batteri ? va ? hur ?

det där är en designmiss på 04-05ans RSV, om du kortsluter eller kopplar ur batteriet en längre tid så nollställs instrumenten helt.

det är åtgärdat på 06an och framåt dock.

svingrym hoj, har haft 2st (en 05 och en 06a) och kan verkligen inte säga nåt negativt om den även om jag idag åker zx10r

reservdelar beställer du billigt och bra från tex england som redan nämnt och reggar du dig på AF1 forumet så får du svar på studs på alla frågor du kan tänkas ha om hojen, där finns kunniga entusiaster i överflöd!

platsar lätt i top 3 snyggaste hojen någonsin dessutom :tummenupp
 
Importera Aprilia från italien

Det finns ju 100 andra trådar om just import, hur det går till och vad det kostar.
Eftersom BMW är så billiga i Tyskland tänkte jag att Aprilia borde vara billiga i Italien, och vist är det så!

Kolla på dessa tex:
http://www.subito.it/moto-e-scooter/aprilia-rsv-1000-r-con-accesori-permuta-parziale-venezia-25797539.htm
http://www.subito.it/moto-e-scooter/aprilia-rsv-1000-r-caltanissetta-25121936.htm

Kanske man ska ta en semester i Italien nästa år...?! Snacka om underbar resa hem!
 
Gällande mätaren som nollställs, så var det en viss årsmodell -03-04 ? där det hände första gången hojen blir strömlös. Men detta händer bara första gången, ngn programmeringsmiss där. Så oftast fattas väl 500-1000 mil där innan hojen kom in på första servicen?

Min mille funkar klockrent sånär på slirande kopplin (standard innan -02). Motorn ska vara skottsäker.

gå in på apriliaforum.com för mer info om hojen.

Ps Va fan är alex86 för jädra tomte? Släng ut skiten
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top