Varför är Akrapovic så dyrt?

Det var då inget problem med ett garantiärende på min KTM med acra helsystem och acramappen. Hade det säker varit om det suttit nått sniksystem på....:glömdet

Kul för dig. Läs tråden med stackaren som köpte båge från någon på detta forum. Körde hemåt, fick motorn rasad och sen nej på garantin för hmm han hade Akra helsystem monterat. KTM är inte konsekventa för fem öre uppenbarligen. Om du haft konto sen 2007 så kan du omöjligen ha missat den tråden... Slänger hellre pengarna i sjön än ger dem till Ktm. :glömdet
 
Som en sidnot i det hela så tycket jag personligen att en GS INTE blir välljudande med ett öppnare system. Den har redan motorvärldens fulaste avgasljud så att förstärka det är ingen bra ide enligt mig...
Tillbringade en dag ihop en GS 1250 som hade Acra slipon utan db-killer...och hela dagen irriterade jag mig på det eländiga avgasljudet. Finns hojar som låter betydligt bättre...:)

Man får tycka vad man vill, nästan. Sverige är typ ett fritt land idag. :rolleyes: Själv tycker jag stånkor med öppnare rör som SM701 eller SMC690 är det värsta som finns. :zpy Att man själv vill åka runt med sånt förstår jag inte. Man våldtar ju typ sina egna öron haha. :S
 
Jepp, de är TÜV-godkända. Men sådant godkännande kostar ju en slant...såatteee... Såvardetmedet!

Eller så lär man sig mecka lite och byter pipa när och om man ska dit. Vips så har man sparat 8000. Win. :yoparty
 
Kul för dig. Läs tråden med stackaren som köpte båge från någon på detta forum. Körde hemåt, fick motorn rasad och sen nej på garantin för hmm han hade Akra helsystem monterat. KTM är inte konsekventa för fem öre uppenbarligen. Om du haft konto sen 2007 så kan du omöjligen ha missat den tråden... Slänger hellre pengarna i sjön än ger dem till Ktm. :glömdet

Var det verkligen Akra på den? Jag har för mig att det var ett hembyggt system med en Arrow burk på slutet men jag kan minnas fel. Har i alla fall i mittet att den var nån hembyggt system med en "köpes dämpare" på slutet för jag tänkte att det där kan ju bli mindre kul då hojen ska besiktas, tror han fick tipset att behålla originalsystemet från donator hojen just för att ha ett som är ok i lagens mening.

Sen var det ju en del andra olyckliga omständigheter då den hojen kördes utan oljetryck en bra stund istället för att stanna direkt.

Som jag skrivit tidigare tror jag att utvecklig avsystemen och främst intyg som E-märkning, TÜV och liknande kostar en bra slant innan dom är i hamn. Om sen folk vill betala för detta och namnet är det ju bara att gratulera Akrapovic att dom lyckats. Jag skulle inte själv lägga såna pengar på ett avgassystem det handlar väl om prioriterigar och vad man är intresserad av, tex har jag själv en egen älgskyttebana och det prioriterar nog inte så många konstigt nog ;):D
 
Kul för dig. Läs tråden med stackaren som köpte båge från någon på detta forum. Körde hemåt, fick motorn rasad och sen nej på garantin för hmm han hade Akra helsystem monterat. KTM är inte konsekventa för fem öre uppenbarligen. Om du haft konto sen 2007 så kan du omöjligen ha missat den tråden... Slänger hellre pengarna i sjön än ger dem till Ktm. :glömdet
Men det var ju inget Akrapovic på den hojen...
 
Last edited:
Jo det har jag. Men de va la ganska mycket som var ombyggdt på den hojen eller?
Men du har ju bestämt dig att KTM är skit och att acra är orimligt dyrt och då verkar det kvitta vad folk skriver.....
 
Men det var ju inget Akrapovic på den hojen...

Kollade nu och jösses mitt minne är ju fan sämst. Japp han hade Arrow. Hade till 100 bestämt för mig att det var akra på den hojen. Dock kan man tycka att KTM kunde skött det bättre oavsett. :(
 
Jo det har jag. Men de va la ganska mycket som var ombyggdt på den hojen eller?
Men du har ju bestämt dig att KTM är skit och att acra är orimligt dyrt och då verkar det kvitta vad folk skriver.....

Jag tycker att KTM är skit ja. Det baserar jag på alla inlägg man läst från folk här på detta forum och från folk man träffat på träffar som direkt avråder en från KTM pga. 1. Garantihantering suger dase. och 2. De tar inte sitt ansvar..:brinnerup
 
Man får tycka vad man vill, nästan. Sverige är typ ett fritt land idag. :rolleyes: Själv tycker jag stånkor med öppnare rör som SM701 eller SMC690 är det värsta som finns. :zpy Att man själv vill åka runt med sånt förstår jag inte. Man våldtar ju typ sina egna öron haha. :S
Du måste ha skrivit fel! Det är radfyror med öppna system som är sämst. Som att lyssna på Lasse Stefans.
 
Helt enig. Har dock inget positivt att säga om Austin för det priset.

Ett näst intill handbyggt helsystem till en V4 - med den kvaliteten och det detaljarbetet - hamnar tyvärr bortåt femtio svenska.

I det fallet hade det nog varit billigare med tillgång till Akrapovics maskinpark, istället för att göra allt själv eller hos någon av ens F1-polare.

En annan sak där enmansföretag lider jämfört med Akrapovic är på området vibrationstestning innan man släpper sin produkt. Akrapovic har folk som räknar på sådant, testar sådant i laboratorium och slutligen provkör sådant under ett stort antal mil. Innan man släpper produkten till försäljning.

Jag har för mig att jag läst om ett svindyrt Austin-system där fästöronen sprack av vibrationer efter inte väldigt lång användning och jag har själv samma erfarenhet av ett SC Project jämfört med ett snarlikt Akrapovic monterat på en krossplejn R1’a.
 
Du måste ha skrivit fel! Det är radfyror med öppna system som är sämst. Som att lyssna på Lasse Stefans.

...???

Lasse Stefans påminner väl mer om en helt original MT-07, möjligen ägd av en medlem i Naturskyddsföreningen som därmed monterat extra dB-killer...?

En radfyra med öppet system är väl rimligtvis lite mer Steven Tyler, medans Panigalen är valfri growler från dödsmetallens värld...?
 
Man får tycka vad man vill, nästan. Sverige är typ ett fritt land idag. :rolleyes: Själv tycker jag stånkor med öppnare rör som SM701 eller SMC690 är det värsta som finns. :zpy Att man själv vill åka runt med sånt förstår jag inte. Man våldtar ju typ sina egna öron haha. :S

:fakta Du blandar äpple o päron nu :smasha har lägre ljud med helsystemet än med hondas originalsystemet på xren .
finns låtahögtsomhelvetesystem och folk som envisas med att köra såna visst men ett bra system är inte nödvändigtvis högljuddare
:DJa jag har acrasystem på men inte gett några 11” för en burk utan kanske 7,5 för helsystem i titan när det begav sig ,klarar bullerkrav på banor och väger ingenting jämfört med hondas plåtsystem .
Skulle aldrig ge den pengen för en burk bara men det är en annan sak det
 
...???

Lasse Stefans påminner väl mer om en helt original MT-07, möjligen ägd av en medlem i Naturskyddsföreningen som därmed monterat extra dB-killer...?

En radfyra med öppet system är väl rimligtvis lite mer Steven Tyler, medans Panigalen är valfri growler från dödsmetallens värld...?

Nä, Steven Tylers raspiga heshet finns inte i en radfyra. För det krävs övertoner från en vinkel eller ett udda antal cylindrar.

Undrar vad ett Akrapovic till Scramblern kostar... Fast det ska väl vara Termignoni på en sån...
 
Du måste ha skrivit fel! Det är radfyror med öppna system som är sämst. Som att lyssna på Lasse Stefans.

Nä. Sämst är en dieselrökande A/Epa-traktor med bara headers utan ljuddämpare spelandes dunder-bas-rap med autopitchad/autotuned bräkande "störst pistol vinner" av en nyimporterd förmåga. Alla hojar låter bäst!
 
:fakta Du blandar äpple o päron nu :smasha har lägre ljud med helsystemet än med hondas originalsystemet på xren .
:DJa jag har acrasystem på men inte gett några 11” för en burk utan kanske 7,5 för helsystem i titan när det begav sig ,klarar bullerkrav på banor och väger ingenting jämfört med hondas plåtsystem .
Skulle aldrig ge den pengen för en burk bara men det är en annan sak det

S, S, S, S, Soorryyyyy. :rodnar Nej precis det är ju det som detta handlar om. 11000 för en. EN burk. Som inte ens är snygg. Uuuurk nej tack. Sniksystem ska de va! :rock
 
S, S, S, S, Soorryyyyy. :rodnar Nej precis det är ju det som detta handlar om. 11000 för en. EN burk. Som inte ens är snygg. Uuuurk nej tack. Sniksystem ska de va! :rock
Mycket snikigare än så här blir det nog inte, moddade originalburkar.

750kr för delar, lättare än original (titanhus redan från början), "E-märkt", snyggare än de flesta eftermarknadssystem (tycker jag), har varit i bl,a Tyskland o Norge flera ggr och hittills inte fått någon uppmärksamhet av farbror blå, trevliga dynosiffror också :hihi

20200903_185906.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top