Varför är Akrapovic så dyrt?

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Frågade om ett pris på akrapovic helsystem häromdagen till kawa zx-6r 2005. Priset jag fick var ca 14000 skr. Är inte det dyrt? Tillhör Akrapovic de dyrare märkena eller?

Det var ju så satans snyggt på bilden som DQ la upp.
 

Bifogat

  • rejskawa.jpg
    rejskawa.jpg
    79.2 KB · Visningar: 513
har hört folk som betalat 20k sek för sina helsystem. menmen. det är väll som att köpa märkeskläder unifär, vissa värmer lika bra trots märket...(rätt dålig parallel)
 
MostWanted skrev:
har hört folk som betalat 20k sek för sina helsystem. menmen. det är väll som att köpa märkeskläder unifär, vissa värmer lika bra trots märket...(rätt dålig parallel)
ok då kanske det inte var så dyrt då. :banana

jag vet inte om akrapovic är ett "fint" märke eller vad som är "fint" märke för avgassystem. Kawa använder Akrapovic i MotoGP och Cralle hade det och Hayden bröderna verkar använda det på sina kawor så varför skall man inte ha det på sin kawa då? Som jag har sagt tidigare "man skall se bättre ut än vad man är, alltid kan man lura någon" :tummenupp
 
Akra är nog ett av de dyrare märkena ja, du kanske kollade på ett titansystem också så blev det extra dyrt. Lägg sedan till att du måste ha en PC3 för att kompensera för det ändrade flödet och ett flertal bänkkörningar för att få till det så är det 20.000. Dessutom gäller originalsystem på de flesta bankörningar så om du tänkt dig åka på sådana så är det bättre med ett slip on för 5.000 som du byter på en kvart. :)
 

Bifogat

  • imgp0720_640x480.jpg
    imgp0720_640x480.jpg
    107.7 KB · Visningar: 319
Ninjaboy skrev:
Akra är nog ett av de dyrare märkena ja, du kanske kollade på ett titansystem också så blev det extra dyrt. Lägg sedan till att du måste ha en PC3 för att kompensera för det ändrade flödet och ett flertal bänkkörningar för att få till det så är det 20.000. Dessutom gäller originalsystem på de flesta bankörningar så om du tänkt dig åka på sådana så är det bättre med ett slip on för 5.000 som du byter på en kvart. :)
så du rekommenderar ett slipon då. Kör du själv med slipon? PC3 bör man väl köra med ändå?

J*kligt snygg hoj du har :tummenupp
 
brinckis skrev:
ok då kanske det inte var så dyrt då. :banana

jag vet inte om akrapovic är ett "fint" märke eller vad som är "fint" märke för avgassystem. Kawa använder Akrapovic i MotoGP och Cralle hade det och Hayden bröderna verkar använda det på sina kawor så varför skall man inte ha det på sin kawa då? Som jag har sagt tidigare "man skall se bättre ut än vad man är, alltid kan man lura någon" :tummenupp
Personligen tycker jag om att luras tvärtom istället!
 
akra e dé snyggaste systemet.Alla utom Ducati körde mé dé i "gamla" superbike!!!!
 

Bifogat

  • a.JPG
    a.JPG
    101.8 KB · Visningar: 253
Jepp, det är ett av dom dyrare märkena. Beror nog på att många har det inom racing. Akrapovic helsystem = pjååår rejsing!
 
Ja, jag har slip on för att det kostar en fjärdedel, ger lika bra ljud och kan bytas snabbt när det ska köras på bana. Eftersom det är originaltitan hela vägen på min hoj är det inte så mycket vikt att spara på ett helsystem heller, har för mig att ljuddämparen är 1 kg lättare än originalburken.

Vet inte om det är lika lätt och snabbt att byta med din typ av system men det kanske framgår på bilderna av systemen?

Tillverkarna brukar inte rekommendera någon ändring för ett slip on och min går mycket fint med Akrat. Får du avgassmällar vid gasavdrag t ex så kan du ju fundera på en PC3 då.
 
Ninjaboy skrev:
Dessutom gäller originalsystem på de flesta bankörningar så om du tänkt dig åka på sådana så är det bättre med ett slip on för 5.000 som du byter på en kvart. :)
varför gäller orginal på bankörningar? ljudnivå? har man inte sån "downpipe" eller vad det heter som man annars trycker i vid besiktningen så ljudnivån kommer ner i tant nivå?
 
brinckis skrev:
varför gäller orginal på bankörningar? ljudnivå? har man inte sån "downpipe" eller vad det heter som man annars trycker i vid besiktningen så ljudnivån kommer ner i tant nivå?

Ljudnivån. Det är originalblås som gäller även om du har lågt ljud.
 
brinckis skrev:
varför gäller orginal på bankörningar? ljudnivå? har man inte sån "downpipe" eller vad det heter som man annars trycker i vid besiktningen så ljudnivån kommer ner i tant nivå?
ljudnivå ja... ska du bara ha hojen för att posa med så köp slipon/bolton, ska du köra race, köp helsystem...
 
CorbenDallas skrev:
Ljudnivån. Det är originalblås som gäller även om du har lågt ljud.

Det gäller väl inte generellt på alla banor. De flesta banor har ju 95dB vid förbipassering som gräns. Det är väl endast A-torp som är väldigt kinkiga med ljudet och mäter väldigt noga. Falkenberg, Gelleråsen och Kinnekulle kan du köra på med slipon/helsystem om det inte låter extremt högt.
 
WASP skrev:
ljudnivå ja... ska du bara ha hojen för att posa med så köp slipon/bolton, ska du köra race, köp helsystem...
det är en 636 så att köra race är uteslutet men jag är ändå sugen på ett helsystem men om det skulle orsaka att jag inte kan vara med på bandagar så får jag kanske tänka om. Det finns ju såna "downpipe" som man kan få ner ljudnivån ... kan inte det funka? därför akrapovic raceline skulle tydligen ligga på 100 db.
 
brinckis skrev:
det är en 636 så att köra race är uteslutet men jag är ändå sugen på ett helsystem men om det skulle orsaka att jag inte kan vara med på bandagar så får jag kanske tänka om. Det finns ju såna "downpipe" som man kan få ner ljudnivån ... kan inte det funka? därför akrapovic raceline skulle tydligen ligga på 100 db.
Har inte sett några sådana "downpipe" på bankörningarna, men det kanske finns o funkar... Men om jag var du skulle jag definitivt lägga pengarna på nåt annat om du inte jagar effekt på absoluta toppvarv, det är där helsystem ger mer effekt... som nån sa räkna med uppåt 17-18' om du räknar in PC och bänkning vilket ger max 5-10hk i toppregistret, ibland på bekostnad på klenare mellanregister...
 
WASP skrev:
Har inte sett några sådana "downpipe" på bankörningarna, men det kanske finns o funkar... Men om jag var du skulle jag definitivt lägga pengarna på nåt annat om du inte jagar effekt på absoluta toppvarv, det är där helsystem ger mer effekt... som nån sa räkna med uppåt 17-18' om du räknar in PC och bänkning vilket ger max 5-10hk i toppregistret, ibland på bekostnad på klenare mellanregister...
då blir det nog ett slipon istället då ... har iofs fortfarande ögonen lite på laser xtream också ... jäkligt snygg o ovanligt här hemma verkar det som. Som min avatar säger så är det inte många dagar kvar tills den plockas hem men tillräckligt för att fundera blås.
 

Bifogat

  • PICS_XTR_HON_CBR600RR_03-_SB2.JPG
    PICS_XTR_HON_CBR600RR_03-_SB2.JPG
    54.1 KB · Visningar: 242
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top