Vardagsmatematik - vad använder Du?

Räknar moms fram och tillbaka. 6%, 12% och 25%.
Även provisionsnivå och pris ut till kund. %-knappen på miniräknaren är min vän. Likså www.rakna-moms.nu - underbar sida!

Moms (5.5% :hihi), dricks, USD <-> SEK.

På jobbet blir det mycket statistik och SPC. Utanför jobbet räknar jag gärna på hur mycket jag sparar på att inte bo i Sverige...

När jag tankar hojen brukar jag räkna ut bensinförbrukning/mil. När jag handlar mat brukar jag summera priset på varorna så att jag kan slänga upp jämna pengar när jag betalar utan att behöva stå och gräva efter mynt i en evighet som en jävla gubbe. Då jag gillar matematik så finns det miljoner fler exempel.

På jobbet blir det förutom vanlig aritmetik även trigonometri, differentialekvationer, Laplacetransformer, Fouriertransformer, derivator, integraler och annat roligt. Många påstår att de inte har någon användning av matten man lär sig i skolan. Jag hävdar att det bara beror på att man inte har förstått tillräckligt mycket.

Edit: Jag kom på ett annat exempel på vardagsmatematik. För ett par veckor sedan diskuterades det på jobbet hur långt man har till horisonten ("hur långt man kan se") på havet. Då räknade jag fram en formel för avståndet som funktion av höjden över havet. Endast grundläggande trigonometri behövdes. Sedan var diskussionen avslutad. :)

Last edited:
Edit: Jag kom på ett annat exempel på vardagsmatematik. För ett par veckor sedan diskuterades det på jobbet hur långt man har till horisonten ("hur långt man kan se") på havet. Då räknade jag fram en formel för avståndet som funktion av höjden över havet. Endast grundläggande trigonometri behövdes. Sedan var diskussionen avslutad. :)

Fixar du en formel som kan räkna ut var regnbågen slutar så blir jag imponerad. :guldskatt

Om jag sitter och spånar på hållf-problem kan det bli några matriser, ett par integraler och lite trigonometri. :va

Jag som har en del skumma projekt (som oftast slutar med katastrof) använder faktiskt en del olika metoder:

Cossinussatsen och hela det köret (trigonometri helt enkelt) är fruktansvärt användbart ibland.
Procent, räntesatser etc.
Addition, Subtraktion, Multiplikation, Division
Sannolikhet (användbart i daTTaspel bl.a.)

Andraderivata och det köret har jag däremot inte använt i vardagen någonsin tror jag :gnissla

MEN om man upptäcker att man behöver någon matte man läst så underlättar det fruktansvärt att använda hjälpmedel och komma ihåg hur man räknade, istället för att lära sig från scratch.

Jag använder matematik för att räkna ut mitt energibehov på tränings resp. vilodagar. Sen addera alt. subtrahera för att få de resultat jag vill. Sen också hur energin skall fördelas över de olika näringsämnena.

När jag sitter på ebay och handlar blir det ju till att räkna om de olika valutorna och frakt.
Och precis som syltburk sa, när man handlar någonting, så man har jämna pengar, för jag vill bara ut från de där ställena så fort som möjligt. Finns lEskiga typer där.

Inget avancerat alltså.

Vardagsmatematik hemma: +, -, *, / för att betala räkningar, beräkna hur mycket av olika instatsmaterial som går åt för att göra olika saker mm.

Vardagsmatematik på jobbet: approximativ lösning av partiella differentialekvationer medelst variationskalkyl och Rayleigh-Ritz-optimering för att beräkna egenvärden och egenfunktioner :yoparty

Det senare bör man dock bara göra vid skrivbordet på jobbet. En gång gjorde jag misstaget att göra det under en flygresa. När uträkningarna nått drygt tio sidor tittade passageraren i stolen bredvid misstänksamt på mig :(

Bara att lära sig vedic math så kan alla göra det ;) kräver inget geni. Tar typ 10 min så kan man ...

Rätt intressanta tillämpningar av diverse samband. Dock lögn i helsike att komma ihåg!

Ett smidigt alternativ för att alltid kunna multiplicera och dividera rätt obehindrat är att fuska:

5732.jpg

;)

Kan räkna ut dom flesta tal i huvudet, det har man haft nytta av några gånger. Egentligen så är det nog till viss del fusk jag håller på med eftersom om det är stora tal så ställer jag upp dom i huvudet

När man ska blanda saft...

Det står 1+7 på flaskan, men mina största glas rymmer bara 5dl, så då slår jag i 1+4, provsmakar, häller ur lite, fyller på vatten osv...

Om jag jobbar en timme övertid kan jag lätt dricka tre finöl på krogen utan att förlora något...

Jag räknar hur mycket jag har tjänat när jag handlar på rea så jag vet hur mycket mer jag kan handla för :D

Jag räknar hur mycket jag har tjänat när jag handlar på rea så jag vet hur mycket mer jag kan handla för :D

SPARAT för bövelen!

Man "tjänar" inte pengar på att köpa något billigt (såvida man inte säljer det dyrt sedan).

Lika lite som det finns risk för att man vinner på lotteriet eller chans att man krockar.

Galet störande att folk inte kan skilja på de begreppen imo.

Räknar i stort sätt dagligen på termodynamiska samt fluidmekaniska fenomen samt värmeöverföring, vilket förövringt är en empirisk, hemsk vetenskap..

Och bensinförbrukning hos hojen då - Det verkar finnas ett klart samband mellan förbrukning och mängden leende hojen framkallat.

Räknar väl inte så ofta på papper, eller ens i räknare, men alla typer av matematik man lärt sig används tycker jag, då dessa oxå lärt en nya sätt att tänka, och angrioa problem.

Jag menar; jag integrerar ju inte fram det exakta svaret på hur en komponent varierar sina egenskaper elektriskt beroende på temperatur och belastning... då det man behöver veta, dels räcker med en approximation, dels bara kanske utgör bakgrundsfakta, men likaväl är det ju integralerna som far uppe i huvudet :)
(jo en gång i tiden kunde jag t.o.m räkna ut dem i huvudet! :D älskar just huvudräkning...)

På samma sätt använder man sig högst troligt av sannolikhetslära och/eller statistik ute i trafiken ;)
Likväl som att färddatorn S=VxT alltid ligger och snurrar.... Man måste ju motionera hjärnan!

Så jo, nog använder man det man lärt sig.

Vare sig man vill eller tror sig göra det :)

SPARAT för bövelen!

Man "tjänar" inte pengar på att köpa något billigt (såvida man inte säljer det dyrt sedan).

Lika lite som det finns risk för att man vinner på lotteriet eller chans att man krockar.

Galet störande att folk inte kan skilja på de begreppen imo.

Du missade venussymbolen vid användarnamnet för inlägget du svarade på, va?

Folk kan oftast skilja på de två begreppen, om man från "folk" exkluderar de vackra 52% av befolkningen då de befinner sig inom 100 m från en skylt som det står "rea" på.

Jag övar dock på att släppa fram min kvinnliga sida! Köpte crosshjälm och stövlar på konkursutförsäljning i våras och har fortfarande inte spenderat hela vinsten!

;)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...