Vardagsmatematik - vad använder Du?

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Huddinge
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
Hej!

Jag håller på med en essä i matematik, där ämnet är vardagsmatematik. När används matematik i vardagen och på vilket sätt?

Jag behöver lite mer inspiration. När använder Du matematik i vardagen?
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Beror ju lite på vad man jobbar med. Själv räknar jag procent och standard avvikelse hela dagarna. Ser man hemma så är det väl när man bygger dvs. vinklar etc. Vi har ju även addition och subtraktion när man räknar på hur man skall få råd med nya hojen.

Samt så räknar andra points. Finns hur mycket som helst.

//Dafe
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Plus, minus, procent.
Har aldrig gillat matte o läste bara matte a i gymnasiet (vilket bara var krav, valde andra ämnen som jag har haft bättre användning av företagsekonomi te x vilket i och för sig också innehåller matte men betydligt mer "roligare" sådan)

Matte i jobbet är latin, tex dig III (finger 3), costa ( revben) II (två), L1-L2 (ländryggskota), måste skrivas rätt annars riskerar man att op fel :gnissla
 
Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Ofta när jag kör långt å yrkets vägnar brukar jag roa med mig att överslagsberäkna ankomsttiderna till delmål och slutmål. Ingen avancerad matematik, men med lite olika snitthastigheter får man ibland motionera hjärnan. Brukar nuförtiden få till skrämmande bra estimat.
 

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Som dom flesta skriver är det väl pengar man räknar, åtminstone privat. Eller dl och l typ när man lagar mat.

I jobbet är de ju samma grunder, procent, subtraktion, addition och multiplikation. Använder nog alla. Priser, bokföring, rabatter osv.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Och när jag räknar mina, -Bara subtraktion!

O på jobbet blir mest +- o trigonometri.

Det är surt egentligen. 5 år på högskola med alla möjliga krångliga bevis och härledningar, och jag använder bara +-/%.... What a waste.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
I matbutiken. Räknar alltid ut totalpriset på ett ungefär så jag kan lämna fram lagomt antal sedlar innan kassören säger summan. Ja, givetvis det är cash som gäller. :gammalmodig
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag använder mest grundläggande matematik: Adderar, subtraherar, multiplicerar osv. Detta gör jag när jag skall ta fram kontaktkostnader, cost per mille, räckvidd m.m. Jag arbetar med marknadsföring i digitala medier.

/ Afterburner
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Menar du i vardagen, inklusive yrkeslivet, eller i vardagen som i privatlivet?

Om det första så är det en hel del för de flesta i ingenjörsbefattningar.

Om det senare så är det en massa räknande på tider, hastigheter och avstånd, mycket grundläggande fysik (tyngdpunkter, stelkroppar, när saker börjar flexa är det fan inte kul nog för att göra på fritiden) och en hel del fipplande med geometri när andan faller på.

Nörd? Jag? Javisst! :tummenupp
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Livet blir lite enklare bara man använder en gnutta matematik. Räkna ut ankomsttid (s,v,t) för tunnelbana, hoj, cykel och bil är en höjdare. Aritmetik, geometri, algebra och spelteori; allt som underlättar för att se och lösa mönster i vardagen.

Men det är ju på en grundläggande nivå, motsvarande gymnasiets AB-kurser.
 

Oan

Aktiv Betraktare
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Phoenix
Hoj
Honda CBR 125cc Repsol -06 (Till Salu), + Yamaha R6 -00
Jag tror jag använder just vad jag anser matematik i bra mycket större utsträckning änn dom jag arbetar tillsammans med, jag tycker det är skönt att på jobbet t.ex se siffror och snabbt kunna göra en uträkning utifrån det och jobba med det trotts att jag står och rullar upp tryckpapper på en rulle, går ju snabbt att se hur dom erfarna kastar bort x antal miljoner per år bara för dom har gjort så hela sitt liv. Se hur lång tid man har p sig att äta, se tider man ska göra förändringar i processen för att det ska bli rätt. Sen använder jag mycket mattematik i vardagen som många nämner räknar ut när man ska komma fram vilken hastighet man ska hålla osv och har jävligt mycket fysik i skallen,

Lättlärd och har lätt att tillämpa saker tror jag men alla jag snackar med om det säger emot att dom ser det asolut itne på samma sätt, försöker se lösningar på allt osv kanske därför jag räknar så mycket. Men ser jag en våg på vattnet tänker jag direkt på vågläran från fysiken osv. Blä :p

Men tro dock att jag har mer nytta av fysiken i bland än matematiken för sig själv men för att klara av fysiken helt rekomennderar jag matte för att förstå vad man håller på med. Tänkte skriva att Matte E har jag aldrig tillämpat men det förklarar väldigt varför man gör vissa saker i Fysik B t.ex Kemi är också matte tycker jag för det emsta om man lär sig hur man ska sätta siffrorna osv,

Fan ännu ett för långt inlägg men hoppas det hjälpte lite!
 

Axl45

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Åbo
Hoj
PruttHoj
http://www.ted.com/talks/arthur_benjamin_s_formula_for_changing_math_education.html

Nissen är smart! (finns även något videoklipp där han räknar ut tal som 472 x 7425 på några få sekunder (innan någon annan hinner få fram resultatet på miniräknare hehe))

Bara att lära sig vedic math så kan alla göra det ;) kräver inget geni. Tar typ 10 min så kan man räkna ut så gott som vilka tal som helst multiplicerat med varann :). Dock så är det ju välldigt onödigt att kunna räkna xxxx*xxxx eftersom det finns datorer som gör det för oss. Vi borde koncentrera oss på dom mera invecklade sakerna och låta datorerna utföra det lätta :).
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Bensinförbrukning och medelhastighet räknar jag ofta ut vid fordonsåka, och mängdberäkning vid renovering av landställe och lägenhet.
I jobbet blir det mest hållfasthetsberäkningar av olika slag.
 

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda CBR 600 -97
Brukar räkna ut bensinförbrukningen på hojen varje gång jag tankar den, det är väl i stort sett vad jag använder matten till i vardagen.

Nu såhär på efterhand känns alla timmar nedlagda på differentialekvationer och imaginära tal rätt meningslösa :huvet
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top