Varadero, ojämn gång i låga hastigheter.

• Thread starter Thread starter P-O
  • Start date Start date

P-O

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Varadero 1000
Har en Varadero 1000 -00 som rycker obehagligt när man kör i 50-80km/h. Har bytt stift, ny bränslepump, haft isär förgasare för rengörning, justerat blandningsskruvarna 1/4 varv in och ut, allt utan någon skillnad. Någon som har liknande problem med varadero? Någon som har något förslag på problemlösning?
//P-O

Synkroniserade du förgasarna innan/efter rengöringen?

Last edited:
Känt problem på Firestormen som ju har samma motor..brukar bli värre med öppnare dämpare av naturliga orsaker, avhjälps med att öka lågfartsblandningen dvs tomgångsblandningen, prova att skruva UT blandningsskruvarna mera typ ett halvt varv eller så, det borde hjälpa.

Du nämner inte om du har slipon eller original men oavsett, skjuter den vid motorbroms så får den för lite soppa o då får du skruva ut mer ändå :D
nåt annat tips har jag inte
/lycka till

Edit:
På min storm med slipon har jag 2.5 varv ut på främre o 2.3/4 varv ut på bakre cyl iofs med dynojetkit o lite luftburksmod men det spelar knappast nån roll för tomgångsblandningen, möjligen är det skillnad mot varaderon då den inte har riktigt samma motorspec.
Trodde det var insprutning på den med...men det kanske är på senare modeller :va

Last edited:
nosense skrev:
2131492 Känt problem på Firestormen som ju har samma motor..brukar bli värre med öppnare dämpare av naturliga orsaker, avhjälps med att öka lågfartsblandningen dvs tomgångsblandningen, prova att skruva UT blandningsskruvarna mera typ ett halvt varv eller så, det borde hjälpa.

Du nämner inte om du har slipon eller original men oavsett, skjuter den vid motorbroms så får den för lite soppa o då får du skruva ut mer ändå :D
nåt annat tips har jag inte
/lycka till

Edit:
På min storm med slipon har jag 2.5 varv ut på främre o 2.3/4 varv ut på bakre cyl iofs med dynojetkit o lite luftburksmod men det spelar knappast nån roll för tomgångsblandningen, möjligen är det skillnad mot varaderon då den inte har riktigt samma motorspec.
Trodde det var insprutning på den med...men det kanske är på senare modeller :va
Lånar tråden...

Jag har liknande problem, den skjuter vid start av hojen.
ibland känns det som att den missar tända vid låga varv (hoppar över ett kolvslag typ) som att sopppan tar slut i en bråkdels sekund och att den rycker fram ibland på låg fart. och ibland "fluffar" den till på tomgång.

Jag har slipon och KN filter.

Skall kolla i Haynes och testa lite.

Förgasarna är synkade innan rengörning, men det blev ingen skillnad. Allt är orginal, ljuddämpare och luftfilter.
//P-O

Har den gått långt? Man tänker i så fall på slitna nålar, munstycken, emulsionsrör osv i förgasarna eller ?

Den har gått dryga 3000mil. Ibland kan det dunka till i motorn precis som om den tänder för tidigt. Har haft mina misstankar om att själva tändgivaren skulle vara defekt eller sitta löst. Men den sitter innanför kopplingskåpan och vattenpumpen, så det är ju lite meck för att kolla det.
//P-O

P-O skrev:
2131452 Har en Varadero 1000 -00 som rycker obehagligt när man kör i 50-80km/h. Har bytt stift, ny bränslepump, haft isär förgasare för rengörning, justerat blandningsskruvarna 1/4 varv in och ut, allt utan någon skillnad. Någon som har liknande problem med varadero? Någon som har något förslag på problemlösning?
//P-O

Varaderon har lite strul med soppapumpar.. hur gammal var hojen? om jag inte har helt fel så ska det om hojen är svensksåld vara en garanti grej. om inte den är mer än 5 år gammal.. Skönt att Honda kan erbjuda 5 år.. ren kvalitet.. hehe // Daniel

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg