Varadero:n laddar inte

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
min honda varadero 1000 laddar inte. kan det vara statorn eller nått annat? den laddar ca:12 volt.
 
Det låter som det tyvärr.
kolla genom att läsa ohm talet i kabeln som går från statorn med en multimeter. Värdet som den ska ha står i handboken, men om spolen är trasig så ser du ganska snabbt på mätningen att något inte stämmer. Alla stiften i kontakten ska ha samma ohm värde.
 
Det kan också vara regulatorn. Enda sättet för att veta är att mäta statorn, resistans och vilken spänning som du får ut. Värdena finns i service manualen. Jag har en till VFR och utan att vara helt säker så borde det vara väldigt lika värden, säg till om du behöver uppgifterna. Får du ut rätt värde så är regulatorn trasig, får du ut fel värden så är statorn trasig. Brasklappen är att regulatorn kan också vara trasig, men det vet du inte förrän du vet att statorn ger rätt värden....
 
Jag gick ut och testade på en av mina hojar precis, så jag kan återge det så enkelt som möjligt.

Börja med att mäta batteriet utan att starta hojen, det ska vara typ 12.5 eller högre.

Starta hojen, låt gå på tomgång, mät igen på batteriet. Nu ska du helst se lite ökning i volt antalet, och ännu mer ökning när du varvar lite.
Idealt ska man ligga någonstans mellan 13-14.5 volt. Alltså, hojen får mer än vad den gör av med.

Leta sen upp kontakten som går ut ifrån statorn, följ bara kabeln som går ut ifrån kåpan.
på vissa hojar måste man koppla ur kontakten för att komma på stiften men på min Tuono v4 så satt den så jag kan sticka ner och mäta utan att koppla ur kontakterna.
Sätt multimetern på ”signal” , sätt sen den röda pinnen så den får kontakt med 1 av de 3 stiften i kontakten (gula kablar), sätt den svarta (negativa) pinnen på något jordat på hojen.
Gör detta på alla 3 stiften, får du ingen signal så är det OK och det är ingen kortslutning.

Efter detta så kan du testa regulatorn.
 
Jag gick ut och testade på en av mina hojar precis, så jag kan återge det så enkelt som möjligt.

Börja med att mäta batteriet utan att starta hojen, det ska vara typ 12.5 eller högre.

Starta hojen, låt gå på tomgång, mät igen på batteriet. Nu ska du helst se lite ökning i volt antalet, och ännu mer ökning när du varvar lite.
Idealt ska man ligga någonstans mellan 13-14.5 volt. Alltså, hojen får mer än vad den gör av med.

Leta sen upp kontakten som går ut ifrån statorn, följ bara kabeln som går ut ifrån kåpan.
på vissa hojar måste man koppla ur kontakten för att komma på stiften men på min Tuono v4 så satt den så jag kan sticka ner och mäta utan att koppla ur kontakterna.
Sätt multimetern på ”signal” , sätt sen den röda pinnen så den får kontakt med 1 av de 3 stiften i kontakten (gula kablar), sätt den svarta (negativa) pinnen på något jordat på hojen.
Gör detta på alla 3 stiften, får du ingen signal så är det OK och det är ingen kortslutning.

Efter detta så kan du testa regulatorn.
ok. har testat. 12.5 volt. nästan 13 på 4000 varv. olja i kopan?
 
Min TDM900 ska ge 14 volt vid 5000 varv mätt mellan batteripolerna.

När den inte gjorde det åkte jag på byta av både stator och laddrelä.
 
ok. har testat. 12.5 volt. nästan 13 på 4000 varv. olja i kopan?
Det låter som du ligger på gränsen eller det berömda håret.
Du måste göra mätningen som jag skrev där du kollar statorn. Om den mätningen visar OK, då måste det ha med regulatorn att göra.
Men får du kontinuitet eller ”signal” när du mäter statorn som jag skrev så är det bränt och du har fått kortslutning, och den laddar inte.

Men har du gammalt eller nytt batteri?
 
SV650S med kontakten med 3 tre stator ledningarna L1, L2, L3 bortkopplad från regulatorn, med startad motor varvar jag upp till 4000 RPM och får ca 70VAC mellan L1 och L2, mellan L1 och L3 och mellan L2 och L3.
Högt motstånd, mer än 100K = 100000 Ohm
mellan L1 och Minus på batteriet
mellan L2 och Minus på batteriet
mellan L3 och Minus på batteriet
Dvs statorlindningarna har inte brunnit och fått kortis till statorn
Lågt motstånd ca 1 Ohm eller lägre mellan L1 och L2 , mellan L1 och L3, mellan L2 och L3
är det så inget avbrott, det är som det ska vara ! :)
Ja då var förklaringen till att batterispänning låg på ca 13 Volt med motorn igång och tänd belysning att Regulatorn-Likriktaren var kass för statorn gjorde vad den skulle. Ny Regulator-Likriktare och batteriet laddades med 14,3 Volt. Även med tänd belysning.
Sprint RS: Generatorn gav 14,3 Volt från tomgång vilket det var över batteriet med släckt belysning. Med tänd belysning 13,8 Volt över batteriet, klent kablage. Nytt kablage och 14,3 Volt på batteriet.
GSX1300R 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från tomgång och vid högre varvtal.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top