Varadero - Bränslepump/relä?!?!?

Hooper

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Honda XL1000 Varadero
Är det någon som vet hur en bränslepump fungerar? När ska den slå till? Hur stor spänning/ström ska det ligga på och i så fall när?
Finns det något relä som styr pumpen och var sitter det i så fall?

Jag har nämligen ett problem med att ena cylindern slutar fungera då och då. Jag har konstaterat att det är ett bränsletillförsel problem. Bränsle kommer till pumpen och även till förgasarna då jag kopplar pumpen direkt till batteriet. Om jag däremot använder starten kommer ingen bensin till förgasarna. Jag antar att pumpen skall gå hela tiden från det att jag sätter på tändningen till det att jag stänger av den....är det rätt?

Uppmätt spänning vid pumpens kontakt är 1.5V. Jag vet dock inte om det är tillräckligt.

Någon som har några tips och idéer?

:confused:

På min fireblade sitter relät under sadeln
Annars följ sladdarna från pumpen så borde du komma rätt
Om du är osäker på om det är pump eller relä som är paj testa ge
pump direkt ström från batteri då ska den gå hela tiden funkar de så är det mest troliga att relät paj
Själv tror jag att pumpen är paj så var det för mig iaf.
Funkar hur bra som helst utan pump sånt tjafs....
Bara att testa sig fram
Lycka till!!!

Tack för tipsen!

När jag kopplar pumpen direkt till batteriet går pumpen som bara fan. Jag hittade även ett relä innanför instrumentpanelen. Dock verkar inte relät vara paj. Den släpper på spänning så fort jag trycker på startknappen. Det sker ett spänningsfall (dock inte till 1.5V som jag sa innan) till 9V. Pumpen går inte igång med det. På något sätt känns det som om ledningarna har för högt motstånd.

Vet du när pumpen ska gå? Ska den gå hela tiden då hojen är igång eller går den bara ibland?

Min hoj verkar inte vilja gå utan pump, för det kommer ingen soppa till förgasarna utan :(

Typiskt att bli strandsatt under påskenhelgen.....och solen skiner dessutom.... :gråta :gråta :gråta

Du har väl en membranpump vilket gör att om inte pumpen går så släpper den inte fram någon soppa.

Kolla om du har någon koppling till CDI-boxen. Kanske ligger felet där?

CDI-boxen??? Vad är det för något och var kan jag hitta den?

Den är möjligtvis inte så att någon har ett kopplingsschema? :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka