Vara trevlig vid köp/sälj av mc.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Håller ni inte med om att man ska vara glad och trevlig både som säljare och köpare?
Ringde nyss på en Thundercat, presenterar mig och frågar lite om cykeln och är trevlig. De man får är ett hej som känns som det är riktat mot något gammalt ex som varit otrogen 100 gånger följt av lite sega svar om cykeln med en ton som säger jag är trött på livet. Hur j-vla sugen blir man på att ens åka dit och kolla på den då? :va
De är så mycket trevligare och inbjudande om man kan bjuda till lite och vara trevlig, gärna pratat lite lätt om något annat kanske. Man blir ju bara mörkrädd av tanken att komma dit och kolla på den. Äh! Kan behålla sin förbannade kisse! :fatta! :tungan

Vissa åker hoj för att de är deprimerade i sitt vanliga liv. Du stötte nog på en sådan.

Han kanske blev tvingad av gumman att sälja den och verkligen inte vill att någon ska komma och titta på den för då är han ju "tvungen" att behålla den :)

Motsatsen är inställsamma säljare, typ fastighetsmäklare, vars trevliga attityd känns lika falsk och oäkta som den är betydelselös. Jag vet inte vad som är värst. Fast jag kan hålla med dig om att ett trevligt bemötande som inte är påklistrat är det alla nog vill få. Jag har varit med om att bli betjänad av en kypare som tittade på sina händer och petade naglarna samtidigt som han rablade upp vilka drycker de serverade. Hans noncharlans var så så total att den var komisk. Ett sådant där lagom otrevligt bemötande är värst av alla, det ger bara en otrevlig stämning, inget annat. Jag förstår inte varför man snålar in på artighet, respekt och hänsyn, det kostar ju så lite. Ett leende eller ett tack kostar ju nästan ingenting, typ en halv kalori eller nåt.

Varsågod, här har du ett leende: :) Hoppas din dag blev lite bättre nu.

reddevil skrev:
2150495 Han kanske blev tvingad av gumman att sälja den och verkligen inte vill att någon ska komma och titta på den för då är han ju "tvungen" att behålla den :)

haha ja mycket möjligt! han vill säkert inte alls sälja den. finns ju sånna där. jag följde med polarn när han skulle köpa sin gixxer.. tog ju 3 timmar för killen att bestämma sig om han överhuvudtaget ville bli av med den, o då hade han ändå slängt ur en annons på blocket :va

Det kan ju vara att han är less på alla som ringer och tror sig veta i vilket skicke osv hojen är och prutar. Priset man satt ut i en annons är väl vad folk vill ha för grejjorna.

dsundelin skrev:
2150478 Håller ni inte med om att man ska vara glad och trevlig både som säljare och köpare?
Ringde nyss på en Thundercat, presenterar mig och frågar lite om cykeln och är trevlig. De man får är ett hej som känns som det är riktat mot något gammalt ex som varit otrogen 100 gånger följt av lite sega svar om cykeln med en ton som säger jag är trött på livet. Hur j-vla sugen blir man på att ens åka dit och kolla på den då? :va
De är så mycket trevligare och inbjudande om man kan bjuda till lite och vara trevlig, gärna pratat lite lätt om något annat kanske. Man blir ju bara mörkrädd av tanken att komma dit och kolla på den. Äh! Kan behålla sin förbannade kisse! :fatta! :tungan

Fast handen på hjärtat, vi har väl alla varit med om ett gäng däckssparkare så fort man skall sälja något begagnat och det är ju tillräckligt med ett par för att man skall tappa livsgnistan. Jag får nog erkänna att jag oxå låter lagom skojig efter ett par "däckssparkarsamtal". Ibland undrar jag om vissa ringer på annonser bara för att ha någon att prata med.

Jag sålde just ett Badminton-racket på tradera.

Killen som köpte det var det trevligaste jag pratat med i köpar/säljar-väg..

Han pratade om att han och några andra har börjat spela på senare dagar och så..
Lätt bästa köparen. :yoparty

Så ska det va'!

Abbe skrev:
2150558 Det kan ju vara att han är less på alla som ringer och tror sig veta i vilket skicke osv hojen är och prutar. Priset man satt ut i en annons är väl vad folk vill ha för grejjorna.

Eller så kan det vara som så att jag var den första som ringde... och detta efter att den varit ute sen igår kväll...så nej! Sedan är det skillnad på vad man vill ha och vad man tror man får. Ofta sätter folk högre pris och förväntar sig att det prutas ner. Jag personligen prutar aldrig på grejer över telefon, vill se vad fan de är jag ska betala för först och därifrån diskuterar man.

Folk som ringer och surrar massa dynga har man ju varit med om själv när man sålt grejer men inte är jag sur på alla som ringer efter dessa prutare för de! Kan ju inte dra alla över en kam, hur fan mår man i sånna fall! Nästa som ringer kanske köper den om man är trevlig. Bara för man är trevlig behöver man ju inte prata om ens livserfarenheter, sparka på däck etc..

Jag tycker personligen man alltid kan försöka hålla en god ton. Märker man att den som ringer börjar snacka massa skit är det ju inte mer än man försöker avrunda och ber honom återkomma om han har fler frågor eller nått. Man tjänar inget på att bli sur och lam mot stackarn, inte när det gäller att sälja cykeln iaf, skulle vara ens avreagerings känsla i sånna fall som mår bättre av de. :tungan

Last edited:
Ja det är svårt att förstå varför vissa bär sig åt som kvistiga surarsel om de vill sälja.

dsundelin skrev:
2150478 Håller ni inte med om att man ska vara glad och trevlig både som säljare och köpare?

alla kanske inte är bra på att sälja helt enkelt. vissa kan sälja sand i öknen medan andra hatar att ha annonser ute för dom inte reder ut att sälja.

-dB skrev:
2151311 alla kanske inte är bra på att sälja helt enkelt. vissa kan sälja sand i öknen medan andra hatar att ha annonser ute för dom inte reder ut att sälja.

Men alla bör väl kunna hålla en god min några minuter? Kan man inte de bör man söka vård för depression. Hatar man sälja privat, låt någon annan göra det alternativt byt in den.

dsundelin skrev:
2151357 Men alla bör väl kunna hålla en god min några minuter? Kan man inte de bör man söka vård för depression. Hatar man sälja privat, låt någon annan göra det alternativt byt in den.

Äh, det har väl hänt att det varit kaos hemma med skrikiga barn, trött efter jobbet och maten inte färdig..... Då låter man inte rolig när man svarar i all stress, och inte får man det sålt till den som ringer heller! Bara att bita ihop och hoppas på at någon annan ringer..... :näsblod

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti