Var ute och körde igår... hojen blev för varm!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
hej!

Har en gsxr 400 som jag tog en premiärtur på igår.
Första uppstartningen sedan i höstas: men det startade förvårnadsvärt lätt (var innan jag rengjorde förgasarna svårstartad)

problemet var dock att den blev för varm, detta hände dock bara efter att jag kört långsamt och sladdat lite i snön :tungan

fläkten gick igång och tempmätaren gick up ordentligt fast det bara var 4-5 grader ute! blev dessutom svårstartad efter att den blev varm.

vad kan vara fel? termostaten? - inte troligt? fläkten gick ju igång...

för lite kylarvätska? -inte vad jag vet...

finns det någon vattenpump på hojen måntro? kan gamalt oljefilter vara boven? (öhhhhh)

snälla hjälp mig!!!!

/mattias

Hej. Termostat och tempgivare är inte samma sak,kolla så att inte termostaten begat ihop.
Mvh Johan

Vadå för varm? Klart fläkten går igång om du kör så långsamt att det inte kommer tillräckligt med luft genom kylaren, det är det den är till för.

Var tempmätaren på rött eller kokade hojen? I annat fall var den inte FÖR varm.

om kylarvätskan e gammal, kan vintern kanske ha dödat den på nått sätt o gjort den skabbig o .. ja.. den har helt enkelt förlorat sin funktion.

Byta kylarvätska e billigt, så testa det.

Swedie skrev:
om kylarvätskan e gammal, kan vintern kanske ha dödat den på nått sätt o gjort den skabbig o .. ja.. den har helt enkelt förlorat sin funktion.

Byta kylarvätska e billigt, så testa det.
Nej, kylarvätska blir inte gammal och skabbig över en vinter :). Om det inte vore för att kylaren ärgar och att pumpen behöver smörjning kan man sommartid åka med bara vatten i systemet. Kolla så att du har tillräckligt med vätska i systemet (glykol).

Man ska dock byta kylarvätska emellanåt för att få ett bra frysskydd och få bort smuts och avlagringar som samlas med tiden.

Last edited:
Kom igen nu boyz....
Kolla så att din termostat verkligen öppnar som den skall,(släng den i kokande vatten och kolla med termometer)Tempgivaren bara talar om för fläkten att nu är det fan dags att gå och knega...inget ovanligt alls att en termostat står och begar ihop över vintern och inte öpnnar som den skall...

vintern ha dödat den och gjort den skabbig på.......
Ja jävlar ....hahahahaha...fy fan,jag kan inte sluta garva... :rofl

Ta det inte fel,snälla men den var så goooooo....undrar om jag kan ta den på min kunder....har änna gonat ner sig ....Tack...kvällens räddning Swedie.. :fyllisar

Och det är inte 6 veckor kvar till våren...!!! Den är här,la 20 km på mätaren på min DragRace T-ace i dag...Kallt...kanske....fy fan..fy fan...fy fan...

Fläkten går ju igång som den ska. Inga problem där.
Va uppe med en bil i norrland o skulle fira jul med släkten, det var -32 kvällen jag kom upp. Jag lämnar bilen på tomgång medans jag skottar fram en parkeringsplats o då började fläkten surra även fast det var så kallt.
En vattenkyld motor har ju inga kylflänsar så den blir varm om det inte blåser på kylaren.

Inget att oroa dig över med andra ord.

Last edited:
thundrace skrev:
Kom igen nu boyz....
Kolla så att din termostat verkligen öppnar som den skall,(släng den i kokande vatten och kolla med termometer)Tempgivaren bara talar om för fläkten att nu är det fan dags att gå och knega...inget ovanligt alls att en termostat står och begar ihop över vintern och inte öpnnar som den skall...

Du menar att jag ska ta av den och " koka den på spisen" :tungan ? och se om den öppnas?

Varför startar den inte när den är varm då? kallstart gick ju lekande lätt nu...
förra ägaren sa att han haft samma problem men att det försvunnit när han bytt stift... är stiften som kan behöva bytas? ventilerna viskade en lite fågel, men det hoppas jag inte :(

En fråga om det här med vinterförvaring. Låt säga man kört hela sommaren osv, sen kör man in hojen i sitt rum, lägger lite plast under pga renhållning och sen låter den stå där i rumstemperatur och plockar fram på våren. Vad är det man behöver tänka på då, kan det uppstå några problem likt det här eller borde man vara säkrare då ?

Sen hur är det här med att starta hojjen några gånger under vintern och varva motorn lite, skadar mer än gör nytta ?

Villee skrev:
En fråga om det här med vinterförvaring. Låt säga man kört hela sommaren osv, sen kör man in hojen i sitt rum, lägger lite plast under pga renhållning och sen låter den stå där i rumstemperatur och plockar fram på våren. Vad är det man behöver tänka på då, kan det uppstå några problem likt det här eller borde man vara säkrare då ?

Sen hur är det här med att starta hojjen några gånger under vintern och varva motorn lite, skadar mer än gör nytta ?

spamma inte min fråga :fatta! ( :lol )

Börja alltid alltid alltid med att byta olja innan du startar den efter vintern såvida du inte tömde tanken innan du ställde in den...Mer än ett exempel på läckande soppakranar som sakta men säkert fyller vevhuset och blandar ut oljan med dyrt vevhaveri som följd (min Bl A.) Dränera förgasarna,byt stift,byt oljefilter,byt luftfilter. Gör till vana att alltid byta olja och bara precis varmköra den innan du ställer av den,då konserverar du den i färsk olja som inte har några frätande egenskaper,och sedan ny INNAN du slår igång den på våren,skit i måste starta för att det låter så gott under vintern,skadar bara.Har en cykel här som ägaren inte fick att gå,tog in den och tömde den på olja,fick ut 7 liter bensinblandad olja,smörjer inte bra...

Gäller för övrigt under säsongen också,fyll inte bara på olja.BYT! Den blir utblandad,mer på vissa än andra....

Dem moderna bra fina dyra oljorna har egenslaper som gör att man inom marin inte längre använder speciella "konserveringsoljor" utan den vanliga,men fräsch och ny.

Last edited:
matte_mannen skrev:
blev dessutom svårstartad efter att den blev varm.

Kolla choke vajern.

Jag hade en choke vajer som blivit "fransig" o kärvade. Startade oxå lätt när den var kall men blev tjurig när den var varm, vilket inte var så konstigt eftersom choken inte alltid åkte ur.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP