Var tror ni Motorcyklismen är på väg?

Motorcykeln om 50 år kommer att...

• Antal röstningar
    0
Är det inte redan rikemansleksaker?

Jag svarade: Vara ballare än idag OCH effektbegränsande med lagkrav.

Femtio år är en ganska lång tidsrymd :rolleyes:

Men finns de så kommer prestanda nog att vara grymma - inte tillräckliga för att skicka ut bågen i omloppsbana runt jorden men typ 4-500 bakhjulshästar och 90 kg torrvikt blir det säkert. Däcken kommer att vara ofantligt bra - så bra att man tvingas göra skåror i sidorna på motorcykeln för att benen skall komma ur vägen vid nerlägg. Man kommer att kunna lägga den så att den nästan ligger horisontellt.

Fast Yamaha Thundercat kommer att se ut som idag. Bensinen kommer att vara dyr. Försäkringarna kommer inte att vara billiga. Skyddskläderna kommer att vara silvriga och det blir antenner på hjälmarna.

//S.Aida

Om man ser på hur motorcyklarnas modellnamn har utvecklats sen 70-talet så kommer sportmotorcyklarna att heta saker som Honda CBRRRRCLKRRR LC F 934.322

Fritt fram

För mig kommer motorcykeln alltid att vara min lilla frihet!
och att gnälla om en eller annan miniblibnkers eller ljuddämpare tycker jag är fulständigt onödigt. Folk kör ju på oss för att vi ändå inte syns lika bra
För om vi inte syns i trafiken ska vi åtminstone höras!! :rock
Det är en hobby men ändå ett seriöst
fortskaffningsmedel. Förstår inte varför man tex
ska behöva ha den där gigantiska nummerplåten på hojen tex när man lilka väl skulle kunnat minska den åtminstone någon cm så att den blir lite smidigare. :cool:
Frågan är ju om inte försäkringarna håller lite i mc utvecklingen!
Det är ju ingen ide för mc tillverkarna att tillverka 200hk hojar om de kommer bli så dyra att nästan ingen har råd att köpa dem pga en försäkring. Jag ser bara fördelarna - bättre väghållning = säkrare mc körning. Sedan är det upp till var o en att använda högerhanden (mycket) :notme
Skulle hellre ha en jätte självrisk än en bamse premie!
Rock on :rock :bow :bow :bow

Om 50 år kommer troligen alla bilar, lastbilar, bussar vara försedda med ISA-system så man inte kan köra för fort, och motorcyklarna faller lite utanför, eftersom man inte kan slänga på såna system på tvåhjulingar hursomhelst. Min gissning är alltså att det bara kommer att vara tillåtet med pendelskotrar på max 25 kW.

Marcus skrev:
Om 50 år kommer troligen alla bilar, lastbilar, bussar vara försedda med ISA-system så man inte kan köra för fort, och motorcyklarna faller lite utanför, eftersom man inte kan slänga på såna system på tvåhjulingar hursomhelst. Min gissning är alltså att det bara kommer att vara tillåtet med pendelskotrar på max 25 kW.

Om så är fallet bor man förhoppningsvis inte i detta landet då, eller så är man nog död...

fula scootrar begränsade i effekten, ni ser ju hur fort det gick att få dessa accepterade som mopeder. Vi på min tid hade garvat läppen av oss om nån åkte sootermoppe.

Om 50 år? Då är man ju gammal och senil och nöjer sig således med en permobil.

Tänk om 20 år när gubbarna åker runt med gammla gixx1000 och rettor :D :D

Om 20 år är jag 48 och har nog sansat mig och gått in i retro stuket och ja, då kör jag nog en gammal 04:ans retta.. Det enda året modellen hade det unika seatpipesen. Bara för att dom värmer det impotenta paketet bra.

Last edited:
De kommer helt klart vara ballare än nu, och jag tror nog att de kommer vara förbjudna på allmän väg.

Fram med racing.

Alternativet är att vi knuttar är utrotningshotade. Största fienderna är bilister och försäkringsbolag.

Kanske kommer se ut så här?

Bifogat

• sbarro_real2.jpg
    sbarro_real2.jpg
    22.4 KB · Visningar: 131
Tja, skulle tippa på en kombination av nästan allt.

Bensin drivna sporthojar som vi nu har på +150hk kommer inte att finnas. Vespor, scootrar å dylika 2hjulingar kommer att finnas, å va drivan av nåt som vi ännu idag inte vet nåt om.

Eventuellt kommer det att finnas några tävlingsmaskiner och rikemansleksaker enbart för bana, men som har helt annan maskin men liknande bränsle som scootrarna.....typ.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park