Var tog linsen vägen?

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Har en stilla undran som ni kanske kan ha någon åsikt om?Blev av med min ena lins natten till i söndags,alltså en sån man pillar in å sen ska den sitta där en månad.Kan den ha trillat ut fast man sover?Kan den "trilla" bak så långt bakom ögat så man inte ser den själv?Är mest nyfiken på vad som kan ha hänt med den,ifall man ska plocka fram skeden å vända ut och in på skallen :tungan .
Tacksam för ett vettigt svar/Andreas

Ibland när jag har duschat med linser i har ena eller båda lyckats hamna långt bak på ögat. Jag har inte sett dem alls i spegeln, och det har inte känts konstigt.

Första gången gick jag en halv dag innan jag kände att det skavde lite, och lyckades sen få ut linsen genom att rulla med ögonen ett bra tag. Numera vet jag att det kan hända och försöker hitta linsen direkt istället.

Edit: För mig har det bara hänt med endagslinser. Har inte provat den typ av linser du har, men antar att det kan hända med dem med.

3205304 Ibland när jag har duschat med linser i har ena eller båda lyckats hamna långt bak på ögat. Jag har inte sett dem alls i spegeln, och det har inte känts konstigt.

Första gången gick jag en halv dag innan jag kände att det skavde lite, och lyckades sen få ut linsen genom att rulla med ögonen ett bra tag. Numera vet jag att det kan hända och försöker hitta linsen direkt istället.

Edit: För mig har det bara hänt med endagslinser. Har inte provat den typ av linser du har, men antar att det kan hända med dem med.
Den kan har glidit så den sitter snett uppåt eller nedåt mot näsan. Där brukar mina endagslinser hamna efter några dagar.

Är det "night and day" linser? (:gnissla sova med linser som inte är till för det.) Gå till en optiker för att kontrollera synen så du inte har fått skador, skaver om den sitter fel, och eve "plocka upp linsen" om du inte lyckas med det själv.

:va hur vågar ni ha endagarslinser fler än en dag?, jag fick "linsvägran" av optikern vid en synundersökning då jag dagarna innan hade haft linser trots att jag var förskyld, kände dock inte av "skadan" men otäckt när optikern väl berättade det.

Last edited:
Aha,ja ibland händer det ju att de kanar iväg,men har alltid lyckats gräva fram dem.Men nu så verkar den vara puts väck,så undran är om den kan ha trillat ut fast man sover?Är lite öm i ögat,men tror det beror på att jag pillat runt i ögat.Linserna är månadslinser,dvs att jag kan ha dem i dygnet runt,förbannat praktiskt :tummenupp Ja när de nu inte försvinner :D

Är det "night and day" linser? (:gnissla sova med linser som inte är till för det.) Gå till en optiker för att kontrollera synen så du inte har fått skador, skaver om den sitter fel, och eve "plocka upp linsen" om du inte lyckas med det själv.

:va hur vågar ni ha endagarslinser fler än en dag?, jag fick "linsvägran" av optikern vid en synundersökning då jag dagarna innan hade haft linser trots att jag var förskyld, kände dock inte av "skadan" men otäckt när optikern väl berättade det.

Ja har oxå linsförbud, men eftersom jag inte har några glasögon jag kan ha istället kunde inte optikern förbjuda mig att ha linser.. (som att han skulle kunna de alls, men iaf)..
Blir ja inte blind av min dåliga jävla syn så blir ja blind av att dedär blodgrejsimojsvenerna växer in i pupillen.. muahaha...

O ja frågan ja, du kanske blinka till i sömnen så linsen hamna nånstans i sängen... o de e la typ omöjligt att hitta...

Jag har också månadslinser men enlit otiker ska man plocka ut dem varje dag.
Själv plockar jag ut dem varje dag.

Inga problem, har månadslinser som plockas ut varje dag. Dom kan jag lätt använda i två månader utan att märka någon försämring av skärpan. :)
Men man måste givetvis underhålla dom och så!

Ja har oxå linsförbud, men eftersom jag inte har några glasögon jag kan ha istället kunde inte optikern förbjuda mig att ha linser.. (som att han skulle kunna de alls, men iaf)..
Blir ja inte blind av min dåliga jävla syn så blir ja blind av att dedär blodgrejsimojsvenerna växer in i pupillen.. muahaha...

O ja frågan ja, du kanske blinka till i sömnen så linsen hamna nånstans i sängen... o de e la typ omöjligt att hitta...

Jag hatar att bära glasögon :huvet men köpte billiga för 400 kr vid nödsituationer hos synoptik, är närsynt och får yrsel om jag inte har linser/glasögon en längre stund.

Jag har bra syn, Jag slipper sånn skit
:utmedtungan

:tummenupp Grattis, jag är :tuttar och slipper sådant skit med dyra hojförsäkringar

Last edited:
Jag har blinkat bak linser under ögonlocket flera ggr. Engång var den så långt in och vikt att min optiker försökte övertyga mig efter 20 minuters letande (och jag hade letat i 1 timme hemma o trasat sönder hela hornhinnan) att deninte låg där..så blinkade jag till i ren frustration så ramlade fanskapet ut..hade fan ont i flera dagar efter det.

Kör på månadslinser och använder som Jonathan säger dom längre än en månad..tills de blir mindre skarpa :P men då tar jag iof ut dom varje natt och byter lösningen varje gång. Kör på NO RUB..jätteskönt, inget gnuggande (på linserna iallafall :brynad) bara ploppa i dom i fodralet och stäng!

Gå till en optiker om du är osäker så kan dom kolla åt dig

Last edited by a moderator:
Aha,ja ibland händer det ju att de kanar iväg,men har alltid lyckats gräva fram dem.Men nu så verkar den vara puts väck,så undran är om den kan ha trillat ut fast man sover?Är lite öm i ögat,men tror det beror på att jag pillat runt i ögat.Linserna är månadslinser,dvs att jag kan ha dem i dygnet runt,förbannat praktiskt :tummenupp Ja när de nu inte försvinner :D

jag tror att din synnerv blev sugen på snacks och käkade upp den!:mattias

Likadant för mig. Jag har aldrig hört talas linser som man kan ha inne i en månad. :va

http://www.lensway.se/dygnetruntlinser.jsp

Materialet i dygnet runt-linser släpper igenom extra mycket syre till ögat (hornhinnan). När linsen andas extra bra ökar komforten under längre bärtider då ögat annars kan bli irriterat och trött. Detta gör att många kan använda dessa linser dygnet runt under en tid, något som resulterar i mindre skötsel och enklare hantering av linserna.

Om du vill byta till dygnet runt-linser ska du alltid kontrollera hos en legitimerad kontaktlinsoptiker vilka linser som passar just dig.

Källa lensway.

Till er som köper linser på nätet, testa www.yourlenses.se. Är billigare än lensway, dock ej lika snabba på leverans') (lensway levererar nästa dag om man beställer före 1600), 2-3 dagar har det tagit när jag beställt därifrån.

Last edited:
Så ja,efter en visit hos farbror optiker så är det iaf konstaterat att linsen inte sitter i ögat :) Var den sedan kan ha blivit av, det förblir nog ett mysterium som man bara kan spekulera i.Linslusen å synnerven som ni har föreslagit ställer jag mig dock tveksam till.Däremot så kan den nog ha blivit uppäten av latmasken,tycker man har varit extra lat de senaste dagarna,så han har nog blivit lite för mätt.Men som sagt,bara spekulationer..Kanske ett fall för arkiv kryss månne?

Ibland när jag har duschat med linser i har ena eller båda lyckats hamna långt bak på ögat. Jag har inte sett dem alls i spegeln, och det har inte känts konstigt.

När Jag gick på musikkoncervatoriet så körde vi med proppar i öronen när vi repade. En morgon var Jag lite "dämpad" från verkligheten när Jag vaknade. Gick till plugget som vanligt men efteråt drog Jag till en läkare för att kolla ena örat. Jag hade glömt en så´n där gul propp i och sen satt i en utanför den så hela proppen låg inne i örat mot trummhinnan! Tyckte Jag var lite mosig...

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025