Var tar oljan vägen på min xr600

danne78

DAARN!!
Gick med
26 May 2006
Hoj
zxr 400, husqvarna 258, ZXR 750, minimoto + chopper bygget
Har ett märkligt problem, efter ca 60mil har jag gjort åt all olja på oljestickan....hojen rycker inte svart, luktar inte olja, läcker inte olja vare sig när den står eller går...har försökt kolla oljan enligt konstens alla sätt då jag trot jag gör fel när jag kollar men den tar oljan...jag behöver ju aldrig byta olja då jag måste fylla på hela tiden.
Det kommer lite(ett par droppar) när den står still genom en slang bakom höger fotpinne

Ska den ta så mycke olja...nån som vet?

Med den oljeåtgången skulle den blåryka a'la dimridå och lukta mysigt av bränd olja ifall den förbränns med bensinen. Det låter verkligen underligt
:3freak
Edit: Hade en XR 80R när jag var liten och den blårök som attan med dåliga olje/kolv-ringar.

Dåligt komp kanske? om vi säger att det är 0,5 liter som har gått åt på 30liter soppa(60mil) blir det en oljeblandning på 1,7% och det borde vell kanske inte ryka speciellt mycket. Det är iaf det som jag tror är fel på min XT som drar olja på samma oförklarliga sätt som din XR. Jag har även problem men att min olja blir svart väldigt fort vilket jag tror oxå är ett tecken på dåligt komp. Posta gärna om du hittar nån lösning på det

danne78 skrev:
2308267 Har ett märkligt problem, efter ca 60mil har jag gjort åt all olja på oljestickan....hojen rycker inte svart, luktar inte olja, läcker inte olja vare sig när den står eller går...har försökt kolla oljan enligt konstens alla sätt då jag trot jag gör fel när jag kollar men den tar oljan...jag behöver ju aldrig byta olja då jag måste fylla på hela tiden.
Det kommer lite(ett par droppar) när den står still genom en slang bakom höger fotpinne

Ska den ta så mycke olja...nån som vet?

Komp

Nä...dålig komp har jag inte....däremot blir olja svart fort och ljuddämparen + nummer skylten är sotiga...behöver nog byta kolvringar eller snarare skrap ringarna...

Kolla kompet i din hoj och häll sen i lite olja i toppen och prova igen..skilljer det sig mycket så har du dåligt komp.

Last edited:
Jag vet att tråden är gammal som stryk, men löste det sig? har samma problem! oljan verkar rinna rätt igenom :)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort