var ta signal till varvräknare på en 750 ES

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Vill bygga om instrumenteringen lite på min cykel och undrar följande:
1.) Kan jag ta en varvräknare från en modernare cykel (typ en 98 - 05)?
2.) Varifrån tas signalen på till varvräknaren på min cykel ?

Cykeln ja, det är en gsx750 ES -84:a

Om jag kommer ihåg rätt så är det mekanisk varvräknare på din och anslutningen sitter i framkanten på ventilkåpan/topplocket. 98-05 är det förmodligen elektronisk varvräknare. Förmodligen kan du ta signalen från någon av tändspolarnas anslutning för en elektronisk. tex på min är den ihopkopplad med svartgul kabel till 2/3 tändspole.

Anders R skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så är det mekanisk varvräknare på din och anslutningen sitter i framkanten på ventilkåpan/topplocket. 98-05 är det förmodligen elektronisk varvräknare. Förmodligen kan du ta signalen från någon av tändspolarnas anslutning för en elektronisk. tex på min är den ihopkopplad med svartgul kabel till 2/3 tändspole.

Hmm, Måste kolla igen när jag kommer hem. Har för mig att det bara gick 1 vajer till instrumenten.
Annars kan man ju göra som du skrev, ta den från en tändspole.

Hmm, har nu kollat både en och två ggr. Det finns bara 1(en ) vajer, och den går ju till hastighetsmätaren. Så det blir väl till att ta signal från spolen/arna.

Till mitt snik-projekt :tummenupp med biltema varvräknare avsedd för bil med endast 1 spole.
Signalen tar du från negativa anslutningen på spolarna via en diod (spänningstålig) i serie.

Tar du en räknare avsedd för hoj funkar det säkert rakt av.

Last edited:
Vad är det för biltema-räknare du använder ??
Finns väl bara 0 - 8000 rpm där ?

ice13 skrev:
Hmm, har nu kollat både en och två ggr. Det finns bara 1(en ) vajer, och den går ju till hastighetsmätaren. Så det blir väl till att ta signal från spolen/arna.
Förmodligen gjorde de den ändringen till på 750:n ihop med lite andra ändringar 83. På den tidigare ser man kabeln på bilden går in i ventilkåpan men det går inte att se på den nyare. Du kan förmodligen plocka varvräknare vilken suzuki som helst då och koppla den på tändspolen.

Last edited:
Räknaren är omställningsbar för 2-4-6 cylindrar. Ställ den på 6 cylindrar och gradera om mätartavlan i photoshop, skriv ut och laminera tavlan på jobbet för att spara pengar. Vips så har du en räknare som går till 12k för en spottstyver. 2-300 spänn nånting, minns inte riktigt. Billigt är bra :tummenupp

The Hammer skrev:
Räknaren är omställningsbar för 2-4-6 cylindrar. Ställ den på 6 cylindrar och gradera om mätartavlan i photoshop, skriv ut och laminera tavlan på jobbet för att spara pengar. Vips så har du en räknare som går till 12k för en spottstyver. 2-300 spänn nånting, minns inte riktigt. Billigt är bra :tummenupp

Jag lånar tråden för ett litet sidospår :)

Om man leker lite med biltema varvräknaren 32-1349 som kostar 198,00 kr.
Den är inställbar för 4, 5 eller 6-cylindrar och 0-8000rpm.

Men vad händer om man sätter denna på olika hojjar?
1. En stånka
Får stånkan en tändimpuls / varv eller en impuls per två varv (lite osäker där...)
Kommer en puls/ varv skulle detta då betyda att den går 4ggr (i 4-cyl läge) högre dvs 4*8= 0-32000rpm.

2. En tvåcylindrig maskin
2*8= 0-16000rpm.

Kan någon reda ut begreppen hur man ska räkna.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back