var ta signal till varvräknare på en 750 ES

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Vill bygga om instrumenteringen lite på min cykel och undrar följande:
1.) Kan jag ta en varvräknare från en modernare cykel (typ en 98 - 05)?
2.) Varifrån tas signalen på till varvräknaren på min cykel ?

Cykeln ja, det är en gsx750 ES -84:a

Om jag kommer ihåg rätt så är det mekanisk varvräknare på din och anslutningen sitter i framkanten på ventilkåpan/topplocket. 98-05 är det förmodligen elektronisk varvräknare. Förmodligen kan du ta signalen från någon av tändspolarnas anslutning för en elektronisk. tex på min är den ihopkopplad med svartgul kabel till 2/3 tändspole.

Anders R skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så är det mekanisk varvräknare på din och anslutningen sitter i framkanten på ventilkåpan/topplocket. 98-05 är det förmodligen elektronisk varvräknare. Förmodligen kan du ta signalen från någon av tändspolarnas anslutning för en elektronisk. tex på min är den ihopkopplad med svartgul kabel till 2/3 tändspole.

Hmm, Måste kolla igen när jag kommer hem. Har för mig att det bara gick 1 vajer till instrumenten.
Annars kan man ju göra som du skrev, ta den från en tändspole.

Hmm, har nu kollat både en och två ggr. Det finns bara 1(en ) vajer, och den går ju till hastighetsmätaren. Så det blir väl till att ta signal från spolen/arna.

Till mitt snik-projekt :tummenupp med biltema varvräknare avsedd för bil med endast 1 spole.
Signalen tar du från negativa anslutningen på spolarna via en diod (spänningstålig) i serie.

Tar du en räknare avsedd för hoj funkar det säkert rakt av.

Last edited:
Vad är det för biltema-räknare du använder ??
Finns väl bara 0 - 8000 rpm där ?

ice13 skrev:
Hmm, har nu kollat både en och två ggr. Det finns bara 1(en ) vajer, och den går ju till hastighetsmätaren. Så det blir väl till att ta signal från spolen/arna.
Förmodligen gjorde de den ändringen till på 750:n ihop med lite andra ändringar 83. På den tidigare ser man kabeln på bilden går in i ventilkåpan men det går inte att se på den nyare. Du kan förmodligen plocka varvräknare vilken suzuki som helst då och koppla den på tändspolen.

Last edited:
Räknaren är omställningsbar för 2-4-6 cylindrar. Ställ den på 6 cylindrar och gradera om mätartavlan i photoshop, skriv ut och laminera tavlan på jobbet för att spara pengar. Vips så har du en räknare som går till 12k för en spottstyver. 2-300 spänn nånting, minns inte riktigt. Billigt är bra :tummenupp

The Hammer skrev:
Räknaren är omställningsbar för 2-4-6 cylindrar. Ställ den på 6 cylindrar och gradera om mätartavlan i photoshop, skriv ut och laminera tavlan på jobbet för att spara pengar. Vips så har du en räknare som går till 12k för en spottstyver. 2-300 spänn nånting, minns inte riktigt. Billigt är bra :tummenupp

Jag lånar tråden för ett litet sidospår :)

Om man leker lite med biltema varvräknaren 32-1349 som kostar 198,00 kr.
Den är inställbar för 4, 5 eller 6-cylindrar och 0-8000rpm.

Men vad händer om man sätter denna på olika hojjar?
1. En stånka
Får stånkan en tändimpuls / varv eller en impuls per två varv (lite osäker där...)
Kommer en puls/ varv skulle detta då betyda att den går 4ggr (i 4-cyl läge) högre dvs 4*8= 0-32000rpm.

2. En tvåcylindrig maskin
2*8= 0-16000rpm.

Kan någon reda ut begreppen hur man ska räkna.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back