var ta olja till turbon

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
Hur flödar oljan i ett oljefilter? in i mitten och ut i kanten eller tvärt om? Ska plocka oljetryck till turbon men vet inte vilken sida jag ska ta det ifrån!!
 
Har ingen aning ifall detta gäller för alla filter, men i helgen när jag satte ihop en annan motor(ej mc) och provade oljepumpen med bortplockat filter så kom oljan ut i kanten, dvs den filtrerade oljan går in i mitten.
 
Last edited:
Kan man ta olja från röret som går upp till toppen. dvs låta oljan passera turbon innan den åker vidare upp i toppen. Eller blir oljan för varm? Hur mycket värms oljan av turbon?
 
Kan man ta olja från röret som går upp till toppen. dvs låta oljan passera turbon innan den åker vidare upp i toppen. Eller blir oljan för varm? Hur mycket värms oljan av turbon?

Vet inte om jag missuppfattat din fråga. Men oljan till turbon tas via avtapp/bypass. När denna olja passerat turbon ska den tillbaks till tråget/oljetanken för att svalna och skumma av sig ev luftbubblor.

Mvh
J
 
Vet inte om jag missuppfattat din fråga. Men oljan till turbon tas via avtapp/bypass. När denna olja passerat turbon ska den tillbaks till tråget/oljetanken för att svalna och skumma av sig ev luftbubblor.

Mvh
J

Tack, du förstod nog rätt.

Ok, men hur avtappar man utan att minska flödet till toppen då?
Tänker på min XT600 där går oljeröret från pumpen upp till toppen om jag grenar av den minskar jag ju även flödet upp till toppen. Om jag ska ta någon annanstans så måste jag väl montera en extra oljepump?

Någon som vet hur varm oljan blir efter turbon? För det vore djäkligt smidigt att bara lägga turbon på det oljeröret... Kanske med en oljekylare efter turbon och innan toppen.
 
Tack, du förstod nog rätt.

Ok, men hur avtappar man utan att minska flödet till toppen då?
Tänker på min XT600 där går oljeröret från pumpen upp till toppen om jag grenar av den minskar jag ju även flödet upp till toppen. Om jag ska ta någon annanstans så måste jag väl montera en extra oljepump?

Någon som vet hur varm oljan blir efter turbon? För det vore djäkligt smidigt att bara lägga turbon på det oljeröret... Kanske med en oljekylare efter turbon och innan toppen.

men HALLÅ! läs om ,läs rätt, tänk till och vips så kommer du förstå att det.....:huvet :corn
 
Tack, du förstod nog rätt.

Ok, men hur avtappar man utan att minska flödet till toppen då?
Tänker på min XT600 där går oljeröret från pumpen upp till toppen om jag grenar av den minskar jag ju även flödet upp till toppen. Om jag ska ta någon annanstans så måste jag väl montera en extra oljepump?

Någon som vet hur varm oljan blir efter turbon? För det vore djäkligt smidigt att bara lägga turbon på det oljeröret... Kanske med en oljekylare efter turbon och innan toppen.

Men använder en strypning som blott ger den mängd olja som turbon behöver enligt dess spec. Men det är pga detta som vissa motorer inte lämpar sig för turbo utan modifieringar i smörjoljesystemet, originaloljepumpen har alltså inte nödvändigtvis på alla hojar den reservkapacitet som krävs för att även försörja en turbo och samtidigt upprätthålla tillräckligt högt oljetryck i resten av motorn.
Hur det är på just din modell vet jag inte, men det vet säkert ngn annan här. Generellt har kul- och rullagrade motorer, som tex HD och många stånkor, ett för lågt oljetryck för att utan modifieringar klara att oljeförsörja en standarturbo.

Ang temp efter turbon så vill jag hellre vända på det, dvs att man bör designa systemet så att olja inte värms till mer än max säg 115 grader vid hård belastning en varm dag. Ty vid så höga temperaturer och däröver bryts oljan fort ned. Bra oljetemp i en motor är tex 80-95 grader. Så oljan ska alltså helst inte värmas mer än ca 20 grader nar den passerar turbon. Det är med tanke på detta som det rekommenderade flödet till turbon är baserat.

Mvh
Jörgen
 
Men använder en strypning som blott ger den mängd olja som turbon behöver enligt dess spec. Men det är pga detta som vissa motorer inte lämpar sig för turbo utan modifieringar i smörjoljesystemet, originaloljepumpen har alltså inte nödvändigtvis på alla hojar den reservkapacitet som krävs för att även försörja en turbo och samtidigt upprätthålla tillräckligt högt oljetryck i resten av motorn.
Hur det är på just din modell vet jag inte, men det vet säkert ngn annan här. Generellt har kul- och rullagrade motorer, som tex HD och många stånkor, ett för lågt oljetryck för att utan modifieringar klara att oljeförsörja en standarturbo.

Ang temp efter turbon så vill jag hellre vända på det, dvs att man bör designa systemet så att olja inte värms till mer än max säg 115 grader vid hård belastning en varm dag. Ty vid så höga temperaturer och däröver bryts oljan fort ned. Bra oljetemp i en motor är tex 80-95 grader. Så oljan ska alltså helst inte värmas mer än ca 20 grader nar den passerar turbon. Det är med tanke på detta som det rekommenderade flödet till turbon är baserat.

Mvh
Jörgen

Tack! Jag frågade om tempökningen för att jag är fortfarande inne på att koppla in mig på oljeröret till toppen och jag vill inte ha allt för hög temp på oljan när den slutligen når toppen, alltså efter att ha passerat turbon.

Den enkla lösningen är kanske att jag helt enkelt monterar och även sätter en tempgivare direkt efter turbon. Förutsatt att inte turbon stryper flödet för mycket oxå förståss. Får jag sen för hög temp bygger jag om.

Ja det kan man göra. Det finns även turbosar till tex HD som har ett eget internt smörjsystem. Men det är dyra saker, som det mesta annat till HD :näsblod

Det var en komentar inte en fråga... :)

Men precis! Hela vitsen med turbon är att jag för kexpengar på skroten och relativt liten arbetsinsats kan få drägligt med effekt i XTn. Jag tänker inte köpa dyra specialprylar.
 
Last edited:
Tack! Jag frågade om tempökningen för att jag är fortfarande inne på att koppla in mig på oljeröret till toppen och jag vill inte ha allt för hög temp på oljan när den slutligen når toppen, alltså efter att ha passerat turbon.

Den enkla lösningen är kanske att jag helt enkelt monterar och även sätter en tempgivare direkt efter turbon. Förutsatt att inte turbon stryper flödet för mycket oxå förståss. Får jag sen för hög temp bygger jag om.

Det är som sagt inte rekomendabelt att koppla turbon i serie med resten av smörjoljestsystemet...
Ty då kommer det fulla oljetrycket att etablera sig i turbons lagerhus vilket framför allt dess tätningar inte är gjorda för. Det ska i själva verket vara så lite motstånd som möjligt och helst nedförsbacke för den avgående heta oljan från turbon till tråget.
 
Varför inte bara förklara vad han ska göra?? :huvet :huvet :huvet

ok, visst! Jörgen har ju redan gjort det men jag kan väl lägga till att man kan inte trycka in olja i turbon och sedan köra den vidare någon annanstans än till tråget och orsaken är väldigt enkel. Oljetrycket till turbon skapar oljefilmen som gör att lager/axel inte får direktkontakt med varandra (precis som i en motor) på utloppet från turbon får det inte finnas något tryck kvar för då kommer man att trycka in oljan genom tätningarna och in i turbon med oljerök och allmänt elände som följd, titta på oljereturen från en turbo så ser du att den är mycket grövre. Oljan ska rinna tillbaka utan tryck. Detta bevisar förstås att man inte kan kapa av oljeledningen till toppen och montera en turbo emellan. Förresten så finns det mig veterligen inte någon motorkomponent som är bättre på att förstöra oljan än en turbo, alltså vill man inte köra upp den i toppen och täppa igenom kanalerna med koks som lossnar från turbon. Comprende?

EDIT: och varför inte använda den eminenta sökfuktionen istället för att uppfinna hjulet om igen?
 
Last edited:
Det är som sagt inte rekomendabelt att koppla turbon i serie med resten av smörjoljestsystemet...
Ty då kommer det fulla oljetrycket att etablera sig i turbons lagerhus vilket framför allt dess tätningar inte är gjorda för. Det ska i själva verket vara så lite motstånd som möjligt och helst nedförsbacke för den avgående heta oljan från turbon till tråget.

Tack! Jag visste inte att tätningarna inte klarade trycket!
 
Last edited:
Eftersom tätningarna inte är helt täta blandas det även in avgaser och luft i oljan, om dessa har högre tryck.
 
Vilket tryck används oftast till en turbo ?
Vilka flöden är dom vanligaste ?

Är där någon betydlig skillnad mellan Bensin och Dieselaggregaten ur flöde/tryck/smörjsynpunkt ?
 
Att jag ska ta oljan vid filtret vet jag. Frågan är ska jag ta den i utkanten på filtret eller från mitten....dvs. innan eller efter att oljan har passerat filtret..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top