Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kan man ta olja från röret som går upp till toppen. dvs låta oljan passera turbon innan den åker vidare upp i toppen. Eller blir oljan för varm? Hur mycket värms oljan av turbon?
Vet inte om jag missuppfattat din fråga. Men oljan till turbon tas via avtapp/bypass. När denna olja passerat turbon ska den tillbaks till tråget/oljetanken för att svalna och skumma av sig ev luftbubblor.
Mvh
J
Tack, du förstod nog rätt.
Ok, men hur avtappar man utan att minska flödet till toppen då?
Tänker på min XT600 där går oljeröret från pumpen upp till toppen om jag grenar av den minskar jag ju även flödet upp till toppen. Om jag ska ta någon annanstans så måste jag väl montera en extra oljepump?
Någon som vet hur varm oljan blir efter turbon? För det vore djäkligt smidigt att bara lägga turbon på det oljeröret... Kanske med en oljekylare efter turbon och innan toppen.
Tack, du förstod nog rätt.
Ok, men hur avtappar man utan att minska flödet till toppen då?
Tänker på min XT600 där går oljeröret från pumpen upp till toppen om jag grenar av den minskar jag ju även flödet upp till toppen. Om jag ska ta någon annanstans så måste jag väl montera en extra oljepump?
Någon som vet hur varm oljan blir efter turbon? För det vore djäkligt smidigt att bara lägga turbon på det oljeröret... Kanske med en oljekylare efter turbon och innan toppen.
men HALLÅ! läs om ,läs rätt, tänk till och vips så kommer du förstå att det.....:corn
men HALLÅ! läs om ,läs rätt, tänk till och vips så kommer du förstå att det.....:corn
Visst kan jag montera en pump och ta olja nån annanstans!?
Men använder en strypning som blott ger den mängd olja som turbon behöver enligt dess spec. Men det är pga detta som vissa motorer inte lämpar sig för turbo utan modifieringar i smörjoljesystemet, originaloljepumpen har alltså inte nödvändigtvis på alla hojar den reservkapacitet som krävs för att även försörja en turbo och samtidigt upprätthålla tillräckligt högt oljetryck i resten av motorn.
Hur det är på just din modell vet jag inte, men det vet säkert ngn annan här. Generellt har kul- och rullagrade motorer, som tex HD och många stånkor, ett för lågt oljetryck för att utan modifieringar klara att oljeförsörja en standarturbo.
Ang temp efter turbon så vill jag hellre vända på det, dvs att man bör designa systemet så att olja inte värms till mer än max säg 115 grader vid hård belastning en varm dag. Ty vid så höga temperaturer och däröver bryts oljan fort ned. Bra oljetemp i en motor är tex 80-95 grader. Så oljan ska alltså helst inte värmas mer än ca 20 grader nar den passerar turbon. Det är med tanke på detta som det rekommenderade flödet till turbon är baserat.
Mvh
Jörgen
Ja det kan man göra. Det finns även turbosar till tex HD som har ett eget internt smörjsystem. Men det är dyra saker, som det mesta annat till HD![]()
Tack! Jag frågade om tempökningen för att jag är fortfarande inne på att koppla in mig på oljeröret till toppen och jag vill inte ha allt för hög temp på oljan när den slutligen når toppen, alltså efter att ha passerat turbon.
Den enkla lösningen är kanske att jag helt enkelt monterar och även sätter en tempgivare direkt efter turbon. Förutsatt att inte turbon stryper flödet för mycket oxå förståss. Får jag sen för hög temp bygger jag om.
Varför inte bara förklara vad han ska göra??![]()
![]()
![]()
Det är som sagt inte rekomendabelt att koppla turbon i serie med resten av smörjoljestsystemet...
Ty då kommer det fulla oljetrycket att etablera sig i turbons lagerhus vilket framför allt dess tätningar inte är gjorda för. Det ska i själva verket vara så lite motstånd som möjligt och helst nedförsbacke för den avgående heta oljan från turbon till tråget.
Trycket för oljefilmen i turbon blir inte lägre får att du har mer motstånd efter turbon. Förutsett att du har samma oljetryck in till turbon i bägge fallen.
hahahaaa......nää, det sa jag inte heller, du e ju för rolig du![]()
Så var det bort också snabbare än du svarade
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden