Var sker det största slitaget?

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Hej, här kommer en sjuuuuukt krökig fråga men ni får ta och svara på den ändå!

( :spammer )

Vilka delar slits snabbast på en Offroad touring MC om man åker 50/50 offroad/väg?
(förutom drivpaket, olje & luftfilter).

Tror väl stötdämparna fram och bak lär slitas ut först men annars då? :gråta

Däck.
Sen lager i sving och prylar.

Men här snackar vi efter många tusen mil :tummenupp

Däck, lager och fjädring skulle jag säga. Beror helt på hur hård offroad du kör.

Kör han hårt kan vi väl lägga till fälgar med.

Jag lät montera på gummibälgar på framgaffeln på min BMW GS då jag visste att packboxarna sticker fortare när man kör grus än när man kör utan gummibälgar.

Tittar man på t.ex cross så slits fotpinnar,fotbroms,kick,växelpetare,kick. Dvs alla rörliga delar som används flitigt och inte är speciellt kraftiga. Därefter är det vanligt med t.ex glappande bakre bromsok då de gärna blir sneslitet.

När allt rörligt har glappat och hojen skramlar då börjar lager i sving samt bakdämpare och hjul glappa. Ekrar vandra upp i fälgar om man inte håller efter dem och spänner, blir även sprickbildningar i fälg.
Fjädring slits ju inte riktigt på samma sätt, men packboxar,skrapringar,teflonringar,kopparringar och diverse tätningar med olja ska ju bytas kontinuerligt.

Ett par hundra timmar i skogen senare så är hojen heeelt slutkörd om man kört den som det är tänkt :D

Tittar man på t.ex cross så slits fotpinnar,fotbroms,kick,växelpetare,kick. Dvs alla rörliga delar som används flitigt och inte är speciellt kraftiga. Därefter är det vanligt med t.ex glappande bakre bromsok då de gärna blir sneslitet.

När allt rörligt har glappat och hojen skramlar då börjar lager i sving samt bakdämpare och hjul glappa. Ekrar vandra upp i fälgar om man inte håller efter dem och spänner, blir även sprickbildningar i fälg.
Fjädring slits ju inte riktigt på samma sätt, men packboxar,skrapringar,teflonringar,kopparringar och diverse tätningar med olja ska ju bytas kontinuerligt.

Ett par hundra timmar i skogen senare så är hojen heeelt slutkörd om man kört den som det är tänkt :D

Vi glömde ju.

Revben, fingrar, knän, axlar, revben, mer revben, hjärnskakning, tungan. :crash

Vanliga service -> oljor, filter, kolv, kamkedja, däck, belägg, lager, dämpare. Om man bortser från de så äre väl mest växellåda/koppling?

och glöm inte kontrollera kedjesläpan! Är det lerigt och jävligt så slits dom ganska fort :fakta

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort