Var ska man börja som total amatör och nybörjare?

mickeyickx

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2019
Ort
Halmstad
Hoj
-
Hej!

Är 20 år gammal och väldigt intresserad av att börja tävla!

Vill jättegärna tävla i roadracing, har inte stora ambitioner så som Moto3 eller något, tänker mig mest att tävla i A2 Cup ifall det är möjligt.

Men vilka steg exakt ska man ta? Jag har varken A2-körkort eller en hoj, antar att det är första steget att lösa, men vad gör man härnäst? Hur mycket kommer det att kosta mig att söka efter att tävla i A2 ungefär?

Bor i Halmstad ifall det är nödvändigt för att svara

Tack!
 
Last edited:
Jag kan inte ge dig det perfekta svaret, men så här skulle jag gjort i dina kläder.
- Strunta i att ta körkort till att börja med. Det finns inga krav på körkort om du kör träning och i licens-grupper. Det luriga är att ta sig till läget där du har en licens...
- Köp en liten enduro eller cross. Jag skulle köpt en liten (begagnad billig) 4-takt. Och få lite körvana och kontroll på växling, broms mm.
- När du kört lite på den så kan du byta den mot en billig färdigpreppad rr-cykel (i sommar?). Jag skulle då satsat på en GSXR 750 eller nåt annat riktigt billigt. Nåt som det dräller av på begagnatmarknaden (97-98 går att tävla med i Classic Superbike)
- Leta efter körningar där du inte behöver ha körkort, eller licens (för att köra på klubbars träningar behöver du förmodligen licens). Du behöver inte köra många dagar innan du kan ta din licens. På licenskursen är det prio på säkerhet och förståelse, inte hastighet.
 
Kortversion:
1. Fixa en hoj samt skyddsutrustning (hjälm, ställ, stövlar, handskar, ryggskydd, etc som är bra för RR)
2. Gå med i en RR-klubb (Falkenbergs MK är ju nära och har en bana, ARC också hyfsat nära)
3. Anmäl dig till och genomför licenskurs
4. Bankitta hojen om inte det är gjort. Både modifieringar som dels krävs av resp klass reglemente (t ex motorskydd, hajfena, bort med belysning, stöd och skrot), samt de som är rent praktiska (t ex bankåpor, kraschvänliga fotpinnesatser och styrpinnar, stålomspunna bromsslangar, däck och bromsbelägg anpassade för RR, osv)
5. Börja köra/träna!
.
.
.
6. Anmäl dig till ett race och kör!
7. Få blodad tand och börja räkna på uppgraderingar på fjädring, däck, depåutrustning, etc, etc. :)
 
Tack så mycket för era svar! Ska kolla efter datum för licens och provkörning och försöka leta en hoj!
 
Glöm inte att du behöver nåt att frakta hojen med! Släp duger men buss är bekvämare (att sova över i).

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Glöm inte att du behöver nåt att frakta hojen med! Släp duger men buss är bekvämare (att sova över i).

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Har man kåpsläp kan man sova i släpet, gjorde jag denna säsong :lol
 
Har man kåpsläp kan man sova i släpet, gjorde jag denna säsong :lol

Sova i släp/buss är korrekt! Jag har gjort det i 17 år, och kommer att göra det i 17 år till. Man KAN lyxa sig med en värmefläkt. Pengar ska läggas på däck och anmälningsavgifter! :fakta:fakta:fakta
 
Vid 75 så får man lägga av alltså? :va Eller är det bara att sova i släp? :va

Hmmm, tänkte inte riktigt så långt. Men eftersom man slutar rejsa när man inte kommer upp på hojen längre, så måste väl det innebära att man får sova i bussen ett slag till. Men vid 85 är det ok att skaffa husbil!:)
 
Hmmm, tänkte inte riktigt så långt. Men eftersom man slutar rejsa när man inte kommer upp på hojen längre, så måste väl det innebära att man får sova i bussen ett slag till. Men vid 85 är det ok att skaffa husbil!:)

Jag känner en trevlig kille från Mariestad som har en husbil till tävlingarna men han ser inte ut som 85? :tungan
 
Vilken är åldersgränsen för att sova i tält?

Bengt Johannesson, Pargusbild, som fotar roadracing, körde hoj till banorna och bodde i tält 2018. Med kameror, linser och grejor. Och jag tror han fyllde 75 i år! :3freak:3freak:3freak
 
Hej,

Instämmer i det mesta ovan,
1. licens - sen kan du börja träna
2. Billigaste roadracingklassen är nog Supermono, en KTM 640-690 eller egentligen vilken Motard som helst (1 cylle max 800 kubik) duger bra, racepreppingen på en sådan är lika med däck och lite jobb, inget dyrt
3. Sen är det bara att tävla -går ett race på Anderstorp i sommar, 5-7/7, åk dit o kolla!!

#8 Smedberg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top