Var sitter styrdämparen monterad på GSX750R

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Har försökt att hitta någon bild/beskrivning på var/hur original styrdämparen sitter monterad på GSX750R -95, går bra med andra årsmodeller också då det med all säkerhet är på samma vis eller åtminståne liknande mellan årsmodellerna, iaf 90-tals hojarna.
Det här låter lite skumt kanske men jag ska använda en dylik framända till mitt bygge och behöver alltså veta hur den sitter originalmonterad. Finns ju ett fäste i den ena kronan som troligtvis är ämnat för den ena ändan. Men vart sitter den andra fästad? Och är det kroppen eller stången?
/Uffe

Om jag kommer ihåg det så skulle jag kunna fota min 99'a imorrn! Men som Teo sa, den sitter mot den under gaffelkronan.

Jo ser så ut då man tittar på kronan. Men mer intressant är ju hur den sitter i ramen. Den är ju ganska kort och ej ställbar. Tänker använda den på min Kat om det är möjligt. Men som sagt behöver ju få se hur den är fäst ursprungligen.
Många dämpare sitter ju "klamrade" på gaffelbenet och i ramen. Men på min satt ingen klammer, kan ju saknas förståss:D Dessutom är ju den här en kort och stubbig modell om man jämför med ex vis en Öhlinare.
Tackar på förhand!
/Uffe

Är fästet i övrekronan? I sånna fall brukar det vara löst på detta vis.

Bifogat

• DSC05349.jpg
    DSC05349.jpg
    98.9 KB · Visningar: 77
Last edited:
Är fästet i övrekronan? I sånna fall brukar det vara löst på detta vis.

Ok tack för hjälpen!

Har ju lämnat iväg kronorna men jag har för mig att den övre kronan inte hade något fäste likt det här. Men den undre hade ett tänkbart liknande på undersidan. Alltså kommer från en GSXR750-95.
Din bild visar en 1100 -91:a, lr ?
mvh/Uffe

Last edited:
Min gsxr 750 från 98 hade fästet på vänster sida av ramen.

Tack!
Antar att den hade en dämpare av lite längre modell typ den som näms här nedan? Den dämpare som jag har är kort och knubbig med det ena fästet/kulleden placerat mitt på dämparhuset och den andra givetvis i änden av pistongen. Verkar svårt att få fram en bild på hur det ser ut, har ju sökt överallt och årsmodellerna 94 - 95 verkar det ju inte ha sålt i någon större upplaga i Sverige.
Får väl prova mig fram. Eller så köper jag någon annan mod.

/Uffe

Här ser du bilder på hur den sitter på en 91:a, dvs sidomonterat.
http://www.classicsuzuki.com/teknik/GSX-R/ohlins/index.html
i det fallet är en Öhlins SD200 en direkt "bolt-on replacement".

På alla nyare hojar använder man väl en kort modell som sitter tvärs över gaffelkronan.

Tack!
Se ovan...
/Uffe

Last edited:
Ok tack för hjälpen!

Har ju lämnat iväg kronorna men jag har för mig att den övre kronan inte hade något fäste likt det här. Men den undre hade ett tänkbart liknande på undersidan. Alltså kommer från en GSXR750-95.
Din bild visar en 1100 -91:a, lr ?
mvh/Uffe

Den där bilden är från en TL1000R '00, men jag tänker göra nått liknande på dragbiken.

Off topic:
Din hoj? Verkar vara väldigt fräsch! Fler bilder?
Har själv samma styrdämpare på min 750R -90.
Ja den är lite sanslös den 91:an. Tog in den från England i fjol. 1400 mil sedan 91.
http://suzuki.medial.com/gsxr/91/
Såna lågmilare finns nog inga kvar av de svensksålda. Fällan för mig som ägare är att jag knappt vill använda den, för att spara på skicket.
Det är en GR7AA (ostrypta varianten, jag typade den på 85 kW).

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back