Var sitter strypningen på min NSR -97?

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Gsx600f
Hej!

Stickyn hjälpte mig inte här, stog bara för 98+.
Läste på www.nsr125.com att det skulle sitta en platta i insuget, det gjorde det inte. Bara på -98+ som det stog i stickyn antar jag?

Sitter det något i kröken på min 97:a ?
 
Fenat skrev:
2399835 Hej!

Stickyn hjälpte mig inte här, stog bara för 98+.
Läste på www.nsr125.com att det skulle sitta en platta i insuget, det gjorde det inte. Bara på -98+ som det stog i stickyn antar jag?

Sitter det något i kröken på min 97:a ?

måste finnas minst 100trådar på forumet om strypningarna på nsr(jag vet att jag gjort en själv men jag sökte då åtminståne först) dom sitter i innsug/krök, en varvtalsstopp och så kan de vara en strypt cdi! det billiga alternativet är att sätta en brytare på den sladden som går från vdi:n till avgasporten så du kan slå av/på den lr så köper du en ny cdi, kostar ca 2000ny!!!
 
byskebon skrev:
2400328 måste finnas minst 100trådar på forumet om strypningarna på nsr(jag vet att jag gjort en själv men jag sökte då åtminståne först) dom sitter i innsug/krök, en varvtalsstopp och så kan de vara en strypt cdi! det billiga alternativet är att sätta en brytare på den sladden som går från vdi:n till avgasporten så du kan slå av/på den lr så köper du en ny cdi, kostar ca 2000ny!!!


Det där med cdin, är det som på mopparna? klipper/sätter en knapp på en av sladdarna för att strypa av den? om ja, finns även detta på 99an?
 
t4pp3r skrev:
2400350 Det där med cdin, är det som på mopparna? klipper/sätter en knapp på en av sladdarna för att strypa av den? om ja, finns även detta på 99an?[/QUOTEdet är sladden till avgasporyen man kapar**VIKTIGT** den går bäst med fullt fungerande avgasport!! det där med strypningarna på nsr är ett mysterium!!!jag har hört att alla tyskimport har det!:huvet
 
byskebon skrev:
2400328 måste finnas minst 100trådar på forumet om strypningarna på nsr(jag vet att jag gjort en själv men jag sökte då åtminståne först) dom sitter i innsug/krök, en varvtalsstopp och så kan de vara en strypt cdi! det billiga alternativet är att sätta en brytare på den sladden som går från vdi:n till avgasporten så du kan slå av/på den lr så köper du en ny cdi, kostar ca 2000ny!!!

Jo, jag antar att jag kunde ha sökt lite bättre. Men som sagt så satt det inget i insuget på min. Om den har de andra strypningar som du säger, men någon har plockat strypningen i insuget, hur fort bör den gå då?
Jag toppar runt 110-115 km/h, och då går det ganska segt från 90-100. Måste nästan ha nerför för att komma upp i 115.
 
Fenat skrev:
2400393 Jo, jag antar att jag kunde ha sökt lite bättre. Men som sagt så satt det inget i insuget på min. Om den har de andra strypningar som du säger, men någon har plockat strypningen i insuget, hur fort bör den gå då?
Jag toppar runt 110-115 km/h, och då går det ganska segt från 90-100. Måste nästan ha nerför för att komma upp i 115.

jag ska inte säga för mkt för jag ingen egen...men kolla om strypningen i kröken sitter kvar!!
 
byskebon skrev:
2400360
t4pp3r skrev:
2400350 Det där med cdin, är det som på mopparna? klipper/sätter en knapp på en av sladdarna för att strypa av den? om ja, finns även detta på 99an?[/QUOTEdet är sladden till avgasporyen man kapar**VIKTIGT** den går bäst med fullt fungerande avgasport!! det där med strypningarna på nsr är ett mysterium!!!jag har hört att alla tyskimport har det!:huvet


Alla modeller av NSR är tyskimporterade från ett visst årtal. vet inte exakt när men 95 skulle jag tippa.
 
Så, vart sitter CDI-boxen och varvtalsstoppet?
Har sett tre saker som jag tror kan vara CDI-boxen, men jag har ingen aning.. bara spekulerar.

Det satt någon grej bakom luftburken, den hade en "gummistrumpa" (eller vad man ska kalla den) runt sig.

Sen en kub längst bak vid baklyset under sätet, blinkesrelä kanske? (Har miniblinkers)

Det sitter det en platta ovanför förgasaren, under den satt en ganska platt låda, eller låda kanske är fel ord, en "avlång kub"? :tungan . Den stog lodrätt, kan det vara den?

Jag har ingen aning om hur en CDI-box ser ut, inte farsan heller.

Edit: Gissade jag rätt på någon av de där tre?
 
Last edited:
Fenat skrev:
2406350 Så, vart sitter CDI-boxen och varvtalsstoppet?
Har sett tre saker som jag tror kan vara CDI-boxen, men jag har ingen aning.. bara spekulerar.

Det satt någon grej bakom luftburken, den hade en "gummistrumpa" (eller vad man ska kalla den) runt sig.

Sen en kub längst bak vid baklyset under sätet, blinkesrelä kanske? (Har miniblinkers)

Det sitter det en platta ovanför förgasaren, under den satt en ganska platt låda, eller låda kanske är fel ord, en "avlång kub"? :tungan . Den stog lodrätt, kan det vara den?

Jag har ingen aning om hur en CDI-box ser ut, inte farsan heller.

Edit: Gissade jag rätt på någon av de där tre?
Sätt på¨blinkersen o lyssna på grejen där bak! blinkersrälet låter!

grejen ovanför förgasaren finns inte på min och det e nån kabel på min som e lödd i kabel stammen i närheten!
 
förresten ni som har avstrypt nsr, vad kör ni med för munstycke? original?
 
byskebon skrev:
2406729 förresten ni som har avstrypt nsr, vad kör ni med för munstycke? original?


Min hoj va avstrypt när jag köpte den och dom sa att dom kört på orginalbestyckningen och att stiftet var brunt. så jag har ingen aning. kolla bestyckningstråden och se hur man kollar om bestycvkningen e rätt.
 
Skruvade lös avgassystemet nyss.
Ska strypningen sitta precis vid utblåset? Läste något om att man måste såga upp kröken? :confused:

Det verkade inte som om man behövde såga något på www.nsr125.com .

Iallafall så satt det inget längst ut, vid utblåset , så jag antar att den inte är strypt i kröken heller.

Bara CDI-boxen kvar att kolla då.
 
Nu har jag skruvat lite igen, och kollade på något som kanske är CDI-boxen. Så nu frågar jag er, tror ni det kan vara den här?

Photo0025.jpg

På den står det:
KGB
SH633A-12
7.2

Photo0026.jpg

En bild på hur den satt fast, man bara klickar i en plastbit med massa kablar i detta hål när den ska tillbaka.
Tänkte sätta ihop den utan att koppla i den här grejen, för den startar utan den. Är det en dålig ide?
 
Fenat skrev:
2410403
En bild på hur den satt fast, man bara klickar i en plastbit med massa kablar i detta hål när den ska tillbaka.
Tänkte sätta ihop den utan att koppla i den här grejen, för den startar utan den. Är det en dålig ide?

tror nog att det är en dålig ide eftersom du inte verkar ha så stor koll på vad du gjör! Har knappt vågat pillat någe alls på min NSR.
 
prova utan... det sitter ju en varvtalsstopp på vissa som stryper vid 6-7000 så det kanske är den!!
 
!ante skrev:
2410496 tror nog att det är en dålig ide eftersom du inte verkar ha så stor koll på vad du gjör! Har knappt vågat pillat någe alls på min NSR.

Ähh, hur tror du man lär sig saker? ;)

Körde iallfall utan den. Tog en kort testrunda först, ifall att den skulle vara kopplad till oljeblandarn eller nåt. Allt funkade fint så jag drog hem, bytte om och for på en långtur. Efter 2-3 mil så funkade inte blinkersen såg jag, så jag stannade vid sidan och såg att inget funkade. Inga lampor, inte elstarten och inte ens varvräknaren fungerade. Då jag inte kom åt att stoppa i sladden där jag var så fick jag starta på rullen och köra hem.
Nu har jag stoppat i sladden och batteriet är på laddning. Får se imorrn om allt viill vakna till liv igen :yoparty

@Bärgren
Så den startar inte alls om man drar bort CDI-boxen? För jag hittade en till grej, den var mindre och nästan kub-formad. Om jag tog bort den så startade den inte. Då borde den vara boxen va?
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top