Var sitter oljepluggen på min thunderace?

• Thread starter Thread starter HG
  • Start date Start date

HG

Ny medlem
Gick med
17 May 2006
Hoj
Thunderace 96
Vet någon var sjutton oljepluggen sitter för att tappa ur oljan på min thunderace från 96?
Brukar ju sitta under oljetråget men ja lyckas inte hitta något tänkbart förutom en stjärnskruv lite uppe på sidan?

Hej du,,
Inte för att vara altför taskig,,
Men då skall man kanske INTE byta olja själv,,,!!!
Hur svårt är det då?,tungan
Lämna bort hojen,annars blir det säkert så fel,,,: du.
Hälsar Frostie.

turbobiker44 skrev:
2652596 Hej du,,
Hälsar Frostie.
Jodå så att eeeeh...

Vissa cyklar är det svårt att se pluggen på för ibland ser den ut som en vanlig skruv, på min 125a t.ex så ser det bara ut som en vanlig skruv.

Jag antar att du lämnar bort din hoj så fort det ska göras något på den, för kan man inte så ska man inte pilla, och får man inte pilla så kommer man inte lära sig.

Solid snake skrev:
2652613 Jodå så att eeeeh...

Vissa cyklar är det svårt att se pluggen på för ibland ser den ut som en vanlig skruv, på min 125a t.ex så ser det bara ut som en vanlig skruv.

Jag antar att du lämnar bort din hoj så fort det ska göras något på den, för kan man inte så ska man inte pilla, och får man inte pilla så kommer man inte lära sig.

Jo, för all del,,
Men om man inte ens vet vilken skruv/bult man skall lossa på, då kanske man inte skall hålla på alls.
Jeg menar, då har killen förmodligen ingen susning om vilket åtdragningsmoment som han skall dra varken oljefiltret eller pluggen.
Och då kanske man skall låta bli,,eller?
Frostie.

turbobiker44 skrev:
2652676 Jo, för all del,,
Men om man inte ens vet vilken skruv/bult man skall lossa på, då kanske man inte skall hålla på alls.
Jeg menar, då har killen förmodligen ingen susning om vilket åtdragningsmoment som han skall dra varken oljefiltret eller pluggen.
Frostie.

Vadå moment? Man drar tills det sitter! :tummenupp

turbobiker44 skrev:
2652676 Jo, för all del,,
Frostie.

Drar du ditt filter och din oljeplugg med moment?

Självklart,,!!
Vissa mc-filter skall dras över 3 kgm,,det fixar man inte för hand, samt man slippar förstöra filtret alt. gängan i blocket.
Har som mc-mekaniker heli-coilat flera oljetråg, i vissa fall fått byta hela tråget p.ga. sprukna tråg fördi folk inte har haft nåt koll på hur hårt de drar saker och ting.
Varför tror ni tillverkarna har satt ut ett visst moment??
För skojs skull, eller?
Men visst, det finns ju även folk som drar t.ex. kopplingsmuttrar med trykluft,,;-)
Hälsar Frostie.

Visst ja e ingen mc mek men för att man ställer en fråga om var oljepluggen sitter behöver man inte vara helt lost på att byta olja. Den sitter onekligen lite skumt till plus att hojjen var skitig och bulten hade även ett stjärnskruv huvud vilket gjorde mig ännu mer fundersam.
Somna om, besserwisser!

turbobiker44 skrev:
2652596 Hej du,,
Hälsar Frostie.

turbobiker44 skrev:
2654443 Självklart,,!!
Vissa mc-filter skall dras över 3 kgm,,det fixar man inte för hand, samt man slippar förstöra filtret alt. gängan i blocket.
Har som mc-mekaniker heli-coilat flera oljetråg, i vissa fall fått byta hela tråget p.ga. sprukna tråg fördi folk inte har haft nåt koll på hur hårt de drar saker och ting.
Varför tror ni tillverkarna har satt ut ett visst moment??
För skojs skull, eller?
Men visst, det finns ju även folk som drar t.ex. kopplingsmuttrar med trykluft,,;-)
Hälsar Frostie.

Jadu, då får du fortsätta momenta på. :tummenupp

För min del spänner jag olje pluggen tills man känner att den sitter och drar filterna för hand. Har fungerat ALLA ggr hittentils. :tungan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg