Var servar ni hojen i Västmanland?

Hensoldt

Snajper av Guds nåde!
Gick med
29 May 2011
Hoj
2003, Kawasaki Z1000
Hej!

Är sedan i Maj hojägare för första gången.
Kul som fan, å man har snurrat runt en del under sommaren, mest i KAK området.
När vi nu närmar oss kallare tider så börjar ju mekandet ta vid.
Å vi som inte kan eller har möjlighet å meka med våra hojar, var vänder vi oss då?

Tänkte denna tråd kunde vara en samligstråd med auktoriserade verkstäder för oss som bor i Västmanland.

Av intresse är förutom namn å adress även priser, bemötande från personalen, personalens kunnande m.m.

/Hensoldt

Mitt bidrag med personliga åsikter, fyll på med erfarenheter o firmor.

Listan är utan rangordnig. :tummenupp

No1 på listan blir Fun Bike men det är bara för deras mek Emil, priserna är inte de lägsta.

SA motor har bra priser + serviceminded. Har inte testat honom personligen.

MJ Racing Cross/ motard säljer Husqvarna skruvar mest cross.

Karlströms är väldigt duktiga på cross/ motard säljer KTM, Husaberg

Yamaha center är inte fokuserade på gathojar, vissa i personalen är knepiga.

Aros Racing tycker jag är kanon.
Riktigt trevligt bemötande, de gjorde bra jobb och det var inte så dyrt. I verksta'n var det ordning och reda, jag fick följa med in och kolla medans meken höll på...

Du har fått lite tips och idéer här. Om man inte kan, så oljeservice är lätt att lära sig, för det jobbet kan t om jag komma och visa dig isåfall, köp olja filter så gör vi det redan imorrn:) Jag bor i Köping med:tummenupp Möjlighet går alltid att ordna där du parkerar hojen, jag brukar rulla ut i solen o göra sådan "fin-meka"

Men måste ändå säga att på din hoj är det lätt att byta både olja och filter, plugg ur töm ur oljan, plugg i(ev ny kopparbricka) av med oljefilter, på med nytt filter, som du kan slå en skvätt olja i och fyll på olja enligt sticka eller fönster. Du servar för oljan plus delarna 400-600 kr och det blir ofta BÄTTRE(det har hänt de fyllt i på TOK för lite olja, dragit åt pluggen på TOK för hårt inte bytt en sliten kopparbricka etc) som en mer än dubbelt så dyr verkstadsservice) tar 10 minuter:tummenupp:tummenupp

Finns fördelar med att byta olja själv, du ser om det är något på tok, ex grå/brunaktig olja tecken på du har fått vatten i oljan, eller om du hittar några metallfragment i oljan, det är ofta ett första kvitto på att motorn mår bra, som du kanske aldrig får reda på av en ointresserad verkstadspersonal som "rycker" på axlarna med byter olja o filter..OM det inte är Almgren på funbike:tummenupp

Har du bytt olja och filter 1 gång, så är det lätt sen oavsett om du byter hoj och det ser lite annorlunda så grejjar man det.

Last edited:
Du har fått lite tips och idéer här. Om man inte kan, så oljeservice är lätt att lära sig, för det jobbet kan t om jag komma och visa dig isåfall, köp olja filter så gör vi det redan imorrn:) Jag bor i Köping med:tummenupp Möjlighet går alltid att ordna där du parkerar hojen, jag brukar rulla ut i solen o göra sådan "fin-meka"

Men måste ändå säga att på din hoj är det lätt att byta både olja och filter, plugg ur töm ur oljan, plugg i(ev ny kopparbricka) av med oljefilter, på med nytt filter, som du kan slå en skvätt olja i och fyll på olja enligt sticka eller fönster. Du servar för oljan plus delarna 400-600 kr och det blir ofta BÄTTRE(det har hänt de fyllt i på TOK för lite olja, dragit åt pluggen på TOK för hårt inte bytt en sliten kopparbricka etc) som en mer än dubbelt så dyr verkstadsservice) tar 10 minuter:tummenupp:tummenupp

Finns fördelar med att byta olja själv, du ser om det är något på tok, ex grå/brunaktig olja tecken på du har fått vatten i oljan, eller om du hittar några metallfragment i oljan, det är ofta ett första kvitto på att motorn mår bra, som du kanske aldrig får reda på av en ointresserad verkstadspersonal som "rycker" på axlarna med byter olja o filter..OM det inte är Almgren på funbike:tummenupp

Har du bytt olja och filter 1 gång, så är det lätt sen oavsett om du byter hoj och det ser lite annorlunda så grejjar man det.

Du glömde att man kan använda tiden det tar för oljan att rinna ur motorn till att dra åt framhjulslagret lite till utifall att bara...:rolleyes:

Var lämnar man in fälgen för att få ett däck påkrängt då? Måste ju balanseras osv..

Hör ju skräckhistorier om klåpare som repar lite här och där utan att lämna ersättning.

Jag brukar lämna det till Italia oxo ;) Lämnar fälgen med däck och hämtar ett par dagar senare... Ska väl börjar kränga däck själv sedan...

Var lämnar man in fälgen för att få ett däck påkrängt då? Måste ju balanseras osv..

Hör ju skräckhistorier om klåpare som repar lite här och där utan att lämna ersättning.

Gör det själv. :) Kräver lite investering på racingavdelningen på bilbuttericks, men det har man igen mångfalt.
Svårt är det inte heller...så kan du hjälpa Sportis när han behöver nytt gummi. :D

/J

Gör det själv. :) Kräver lite investering på racingavdelningen på bilbuttericks, men det har man igen mångfalt.
Svårt är det inte heller...så kan du hjälpa Sportis när han behöver nytt gummi. :D

/J

150 kr i arbetskostnad eller svetta ner sig..:va :D

150 kr i arbetskostnad eller svetta ner sig..:va :D

...byta däck när man kan, eller stressa runt efter jobbet. :va Få däcket hem, pilla i lugn och ro med lite metal på garagestereon.
Få fälgarna repade av någon klåpare som bankar in hjulaxeln med slägga...eller göra det själv med lite finess. :D Anledningarna är många, ursäkterna få. :hihi

Lökar man, så byter man ett bakdäck på en halvtimme, balanserat och klart.

jag har lämnat in fälgen på mark jennings i kvicksund och fått ett bra och trevligt bemötande (frugan kanske inte är den bästa på bemötande dock :D )

jag har lämnat in fälgen på mark jennings i kvicksund och fått ett bra och trevligt bemötande (frugan kanske inte är den bästa på bemötande dock :D )

Mark är trevlig och har är verkligen serviceminded:tummenupp frugan behöver man inte nämna:D

Mange på Aros Racing är en grymt bra mekaniker. (Jobbade på Funbike förut)

Han har skruvat på mina 2 senaste hojar och han kommer att få fortsätta i framtiden med!

Kunnig, trevlig och vettiga priser - mer behövs inte!

"Fortpelle midnight autosupply" fixar mina hojar sedan 1981 :D

Maskinjobb/bearbetning gör moto-speed och Conrit AB

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back