var-rädd-om-mc-förare-i-trafiken-'reklam'

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
hgjd
Hoj
adgd
ligger och degar framför teven och såg precis en 'reklamfilm' från australiska vägverket.

Det är en motorcyklist som kör hoj och man för höra hans tankar om hur han tänker när han kör, "bil från vänster, kommer den köra ut?" osv osv, sen en lastbil som gilder in hans körfält och efter det så byter en bil fil utan att blinka/kolla döda vinkel och klipper motorcyklisten.
Sen får man se texten "Put your self into their shoes"

Förhoppningsvis så kanske folk tänker till när dom ser 'reklamfilmen' och lär sig titta efter motorcyklar.

Under min tid här i Australien har jag lagt märke till att deras vägverk har 'reklamfilmer' på teve om lite olika trafiksituationer som ska få trafikanter att tänka efter före. Dom skickade även en bit grip tape till alla motorcyklister som skulle symbolisera sträv asfalt med uppmaning att ta på sig skyddskläder.


Kanske något för svenska vägverket att ta efter?
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Här i Sverige är det tvärtom.

"Galna mc cyklister utgör fara i trafiken" och som reklamfilm används GhostRider typ.... :D :tummenupp

Finns ingen chans i et sådannt mc fientligt land som Svea rike.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Gäller väl inte bara vägverket,hur utbildas nya körkortstagare får dom någon som helst "mc" utbildning.

När jag själv tog bilkortet så fick jag inte lära mig nått om motorcyklar i trafiken,tycker att trafikskolorna har ett stort ansvar..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
sandstream skrev:
"Perfect Day" var skön.

Men billister gör inte fel i Sverige, det är hojåkarna som är ivägen och kör för fort. Det har Claes Dingvall gjort klart!
Har inte med saken att göra, men hur kan man vara ivägen om man kör för fort = fortare än de andra? :rofl

:lol :3freak
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
ape skrev:
Här i Sverige är det tvärtom.

"Galna mc cyklister utgör fara i trafiken" och som reklamfilm används GhostRider typ.... :D :tummenupp

Finns ingen chans i et sådannt mc fientligt land som Svea rike.

Ouppmärksamma bilister och galna hojåkare utgör faror i trafiken. :tummenupp
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
elvin2008 skrev:
ligger och degar framför teven och såg precis en 'reklamfilm' från australiska vägverket.

Det är en motorcyklist som kör hoj och man för höra hans tankar om hur han tänker när han kör, "bil från vänster, kommer den köra ut?" osv osv, sen en lastbil som gilder in hans körfält och efter det så byter en bil fil utan att blinka/kolla döda vinkel och klipper motorcyklisten.
Sen får man se texten "Put your self into their shoes"

Förhoppningsvis så kanske folk tänker till när dom ser 'reklamfilmen' och lär sig titta efter motorcyklar.

Under min tid här i Australien har jag lagt märke till att deras vägverk har 'reklamfilmer' på teve om lite olika trafiksituationer som ska få trafikanter att tänka efter före. Dom skickade även en bit grip tape till alla motorcyklister som skulle symbolisera sträv asfalt med uppmaning att ta på sig skyddskläder.


Kanske något för svenska vägverket att ta efter?


Låter som en klok idé... något för sverige att ta efter. Just reklam fastnar oftast i hjärnan oavsett om man vill det eller ej. Och då passar trafikupplysning, s.a.s., mycket bra :)

Även som någon sa, att trafikskolorna borde upplysa mer om medtrafikanterna på vägarna... så som motorcyklar, mopeder etc.
Fast även om lastbilar och dylikt. Ingen sa något om t.ex. var en lastbil har sin döda vinkel eller liknande. Och sådant kan vara bra att veta.

:tummenupp
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
The_FacultyGirl skrev:
Även som någon sa, att trafikskolorna borde upplysa mer om medtrafikanterna på vägarna... så som motorcyklar, mopeder etc.

Det finns en massa saker som är otroligt bra att känna till som ny hojåkare med färskt kort. Den största anledningen att trafikskolornas mc-utbildningar inte är mer djupgående är att folk i allmänhet inte är beredda att betala för det. Utbildningen är genomgående extremt målinriktad; syftet är att eleverna skall klara exakt de krav som VV ställer på dem i form av teoretiska och praktiska prov. Körkortet är dyrt nog för de flesta redan som det är, hörs både ofta och högljutt från precis alla hål (utom STR). Mera kunskaper kräver mer utbildningstid, vilket kostar mer pengar. Nio av tio färska hojåkare vill bara ha lappen i sin hand på billigaste och snabbaste sätt.
 

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
69:an skrev:
Det finns en massa saker som är otroligt bra att känna till som ny hojåkare med färskt kort. Den största anledningen att trafikskolornas mc-utbildningar inte är mer djupgående är att folk i allmänhet inte är beredda att betala för det. Utbildningen är genomgående extremt målinriktad; syftet är att eleverna skall klara exakt de krav som VV ställer på dem i form av teoretiska och praktiska prov. Körkortet är dyrt nog för de flesta redan som det är, hörs både ofta och högljutt från precis alla hål (utom STR). Mera kunskaper kräver mer utbildningstid, vilket kostar mer pengar. Nio av tio färska hojåkare vill bara ha lappen i sin hand på billigaste och snabbaste sätt.

Förstår vad du menar men syftade mer på att de som tar bilkörkort borde få mer upplysningar om mc´s etc. :)
 

kjuze

Guest
Kan du inte lira in den och trycka in den på datorn så man får se? Reklamen alltså.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Skitbra filmer.

Faktum är att jag har haft en liknande idé som jag framförde till Trafikmagasinet. Jag tänkte att man skulle göra en filmsnutt till varje program med temat "veckans trafikfara" Det finns ju saker i trafiken som kunde ha slutat illa och då är det väl bra att dela med sig den upptäckten innan nån kör åt helvete. Men Trafikmagasinet nappade konstigt nog inte på idén. :kocko
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top