Var polisen snäll eller saknade han bevis?

Snäll eller inga bevis?

• Antal röstningar
    0

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Jag råkade köra alldeles för fort på en 30 sträcka, ordentligt över de 50 man blir av med kortet för och självklart råkar farbror blå vara ute på samma sträcka med sin V70.

Det var alltså ingen stationär kontroll. Saftblandarna åker på och jag stannar som en laglydig medborgare.

Vi spolar fram ett par svettiga minuter och det hela slutar med att han säger att jag har tur ikväll och jag får åka vidare med mitt körkort. Jag tackar min lyckliga stjärna, min karma och den snälla (men väldigt allvarlige) konstapeln och fortsätter hemmåt utan att åka ens en kilometer/timma för fort.

När jag sedan börjar fundera på saken så slår mig tanken...kan polisen verkligen vara så här snälla och godhjärtade eller hade han bara glömt slå på videokameran/radarn/whatever vilket betydde att det inte fanns några bevis och han bara var mer eller mindre tvungen att släppa iväg mig?

Nu var dom i och för sig 2 polismän i bilen vilket väl räcker gott och väl som bevis? Men jag vet inte riktigt vad som gäller där.

Själv tror jag att han faktiskt ville ge mig ett break. Chocken jag fick när jag fick höra mitt brott kan nog bara simuleras av killar som Tom Hanks, Al Pacino eller Dustin Hoffman etc. så det var rätt tydligt att jag talade sanning i frågan.

Men vad tror SH? Finns det snälla poliser? Hade jag årets tur?

/SSB
PS. Kan förövrigt tillägga att jag alltid respekterar 30-skyltar, det var verkligen ett misstag den här gången!

Last edited:
Dom hade nog inga siffror att gå på och pallade väl inte med pappersarbete helt enkelt.

Grattis för övrigt :gnissla

Nepp inga bevis och därför en snäll tillsägelse, poliser är åxå människor:rofl :3freak

Jag tillhör dem som tror det finns snälla poliser som faktiskt ibland inser att det bara är misstag. Jag tror du råkade ut för en sån. Jag hoppas att jag inte blir motbevisad under min livstid, då finns det hopp för mänskligheten. :tummenupp ;)

Råkat ut för något av det samma, 40min. utskällning av polisen för at ha kört "minst 150" på 70 väg, sant, jag körde för fort, 100 på mätarn, någonstans runt 90 mao.
Dom trötnade när dom frågade vad jag tyckte dom skulle göra "Gör vad ni kan" var svaret, varpå dom muttrade och åkte.

Brist på bevis. Att de är två räcker inte, måste finnas tekniska bevis.

Även polisbilars hastighetsmätare visar fel... :rolleyes:

Har råkat ut för samma sak en gång.. körde bakom en civil bil sen när han svängde av så drog jag på, varefter han körde ikapp.. när jag såg bilen komma anade jag att det va en snut ( klockan va 4 på morgonen ) så jag sakta ner till lagom fart tills han kom ikapp mig..

Han stannade mig med blåljus gick fram och lät mig blåsa mm och sa att "vi har ingen mätning men det råder inga tvivel om att det fick för fort.. vi fick köra bra snabbt för att hinna ikapp dig" och lite mer varningens ord innan jag fick åka utan böter eller nått..

Jag tror att det är poliser som inte har något med fortkörning att göra men som ser en som en idiot som kör för fort.. inte riktigt värt pappersjobbet mm att sätta dit en men samtidigt så vill dom knäppa en på nästan :tummenupp

Jag har blivit släppt under liknande förhållanden. Två poliser och ingen tvekan om att det gick för fort, de låg dessutom bakom ett bra tag innan de stoppade mig. De kollade lite snabbt vem jag var, ville väl se att bilen var min och att jag inte var påtänd eller nåt, sedan fick jag åka vidare hem med en uppmaning att köra lite långsammare.

Klockan var strax efter 12 på en fredagsnatt så jag antar att de hade viktigare saker på gång.

120 på rak 90-motorväg klockan 04:30 på morgonen (med bil) och inte en käft ute. De kom bakifrån och hade följt efter flera kilometer. De ville väl kanske pusha mig att öka farten lite till men låg på farthållaren så stadigt så.

20 minuters utskällning. "Du ska vara jävligt glad att det inte var trafikpolisen bla bla bla..." "Det regnar ju ute fattar du inte att du kan få vattenplaning..." "Fan..." "Helvete... o.s.v... (Duggregnade lite)
Fan vad han svor hela tiden, tufft...

Hur fan orkar de bry sig ibland, körde ju alldeles lagom under omständigheterna men råkade ut för en som gillar att skälla helt enkelt och han var väl arg när det var det enda han kunde göra. Finns säkert många förnuftiga konstaplar som ger fan i en när man kör på tom motorväg också.

Anything goes.

Last edited:
Jag åkte fast igår (fredag den trettonde :huvet) 109 på 90 väg.. då hade han föjlt efter mig nästan en halv kilometer och 109 var bara medelhastigheten. Då hade använt någon radar/pilot-sak... 2400 böter på det.

Du hade tur antar jag :)

Polisen stoppade mig, jag körde bil och i ca 80 på 50 väg. Han hade legat bakom mig ett tag och viste att jag låg ca 30km/h för fort.
Han sa till mig att de gick 30 för fort. Sen körde han sitt race mad varningar å sånt. De roliga var att han sen sa åt mig att köra köra 30km/h FÖR SAKTA (alltså 20km/h) till jag kom ut på den större vägen. Så skulle de "jämna ut sig"
hehe, så jag puttrade iväg i 20km/h, han körde om mig och jag såg hur han satt i bilen och garvade och gav mig tummen upp.
Kan tillägga att detta utspelade sig i ett litet samhälle i norra sverige. :)

Så vist finns de poliser som är lite mer "avslappnade". :)

En sommar för två år sen så kom jag från en 30-sträcka in i en rondell.
Svängde höger ut på en 70-väg och drog då på litegrann, hamnade nånstans runt 220 km/h (varken hus eller andra vägar på denna sträcka så du kan andas ut nu din moralfjant) då jag slog av inför en korsning med trafikljus.
Gled igenom och vidare upp mot en annan rondell där jag skulle höger in på området där jag för tillfället bodde. Hör sirener bakom mig men tänker inte mer på det utan svänger av. Ljudet blir dock kraftigare och när jag vänder på huvudet (ja, jag är en tönt som kör utan backspeglar) så har jag en frustande polisbil i häcken...

Stannar fint vid kanten och är beredd att försvara mig för livet då inte mindre än fyra arga konstaplar flyger ur bilen och gapar på mig.

- VAD TROR DU ATT DU HÅLLER PÅ MED!?
- Uhm, vad menar du?
- Ja, du vänder dig om och tittar på oss och sen kör du som en idiot ifrån oss! (Nere vid första rondellen så vred jag mycket riktigt på huvudet för att se så jag inte hade någon polis bakom mig, missade tydligen denna bilen)
- Det där kan inte stämma! Hade jag sett att ni var bakom mig så hade jag ju aldrig kört för fort, det vore ju rent korkat!
- SÅ DU ERKÄNNER ATT DU KÖRDE FÖR FORT!?
- Nej det har jag svårt att tro att jag gjorde...
- Men du har väl hastighetsmätare på hojen, va!
- Jo men jag föredrar att fokusera på vägen framför mig då jag kör så jag vet helt enkelt inte om jag kört för fort eller inte.

Sådär höll det på en stund tills den ena konstapeln lyrisk likt en 4-åring på julafton utbrister att jag minsann inte har några backspeglar på hojen och vill såklart göra sig hörd. Den lite mer erfarne polismannen (man kan ju tro at han vet mer om lagen) viskar lite försynt till kollegan att han är osäker på om det är lag på backspeglar eller inte och att dom ska låta det hela vara.
Efter en fordonskontroll får jag till slut körkortet slängt på mig igen med en arg hälsning att jag hade en jävla tur denna dag. En rivstart därifrån med blåljusen fortfarande påslagna som snudd på resulterade i en krock i rondellen gjorde att jag fnissandes puttrade hemåt, nöjd samt lite skärrad och lättad. :hihi

Kort sagt till trådstartaren så hade antagligen konstaplarna ingen mätning på dig och ville då bara påpeka att du gjorde fel.

Edit: Vad långt inlägget blev..sorry

Last edited:
Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen