Var på Rörken i går...

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Alltså det här med hoj är ganska nytt för mig och man läser och hör ju dagligen om de som förolyckas i trafiken. När sen Magnus sthlm som lurade in mig i hojträsket kvaddade fick jag mig en rejäl tankeställare. Jag har nu en jävla respekt för alla bilar i trafiken, tycker nästan att det är lite olustigt varje gång jag sätter mig på hojen. Men det värsta är att det är ju så sjukt kul och jag vill verkligen lära mig att behärska min sköna men jag varken vågar eller vill gasa med rädsla för att mista både lem och kort när det är bilar i närheten. Så läste jag om Rörken i någon tråd i går, kastade mig på hojen och åkte dit. Det var grymt mycket folk, kul att se så många tjejer på banan också. Först var jag tvungen att gå den obligatoriska teorin, sen bar det ut på banan. Men fy fan va svårt det var!!! Jag har kört en del bana med fyrhjuliga diton och har till och med licens, men detta var något helt annat. Jag kröp runt den lilla banan i nybörjar gruppen i sådär 50km/t, kan ju låta sådär lagom upphetsande men faktum var att detta var skitkul och riktigt lärorikt. SMC instruktörerna var så grymt trevliga och brydde sig verkligen, jag lärde mig massor! Nu har jag verkligen insett hur kass jag är på att köra hoj och fått en ännu mer ödmjuk inställning till hojåkning. Sen var det grymt imponerande att se Sandstream dansa runt banan med sin babyblåa K5:a i värsta Rossi stil med fullt nedlägg i varenda böj. :Bugar Om sisådär ett par hundra måndagar ska jag nog också minsann få det att se så lätt ut, kanske…

SWE 1 skrev:
2216573 Sen var det grymt imponerande att se Sandstream dansa runt banan med sin babyblåa K5:a i värsta Rossi stil med fullt nedlägg i varenda böj. :Bugar

Akta dig för att kalla den BABYBLÅ !!! ;) Men visst är den cool.........tror det var rizzlabå ?! :hihi

KUL att du blivit fast i banåkningsträsket !!! Finns ju en o annan bana att köra på !! :tummenupp

@SWE1: Det var kul att du fick en positiv upplevelse. Det var mig du mötte på parkeringen när du kom dit, och jag tyckte att du var en trevlig prick själv.
Och jo, det luktade nästan nytt om din hoj! Den var iaf i nyskick :tummenupp :)

SWE 1 skrev:
2216573Jag kröp runt den lilla banan i nybörjar gruppen i sådär 50km/t, kan ju låta sådär lagom upphetsande men faktum var att detta var skitkul och riktigt lärorikt.

Been there ..

Förarutveckling på bana går inte att få på allmän väg och visst, det vore väl trevligt med en storbana i närheten men gokartbanor fungerar. Dessutom får du ju inte SMC-instruktörernas hjälp på vanlig väg. Inte för att jag tror att du tvivlar på det jag säger men det finns ju många här som inte besöker Rörken/Tuvängen mfl. banor och som kanske behöver det. :fatta!

Titta gärna förbi Rörberg om du vill ha omväxling och råkar befinna dig norröver. :)

Prillan73 skrev:
2216628 Akta dig för att kalla den BABYBLÅ !!! ;) Men visst är den cool.........tror det var rizzlabå ?! :hihi

Hehe ja - att sen Rizla valde babyblå (från att ha haft rött för dem som är så gamla och minns) är ju en annan femma! :hihi

SWE 1 skrev:
2216573 Alltså det här med hoj är ganska nytt för mig …
Aha! Det var du som kom efter det första passet?
Kul att du uppskattade körningen. Det är bara att öva på så kommer flytet automatiskt.
Knäskrap är inget bevis på att man kan köra otroligt fort, men det är djäkligt tufft. :D

Välkommen åter. :tummenupp

SWE 1 skrev:
2216573 Alltså det här med hoj är ganska nytt för mig....... SMC instruktörerna var så grymt trevliga och brydde sig verkligen, jag lärde mig massor…

Härligt med positiv feedback! :tummenupp

Igår var en kanonkväll, lite kallt men i övrigt perfekt väder. Tempot bra i samtliga grupper (tycker jag i alla fall), inga avåkningar utom lite gräskörning (vad jag kunde se).

Jag tyckte också jag hörde från diverse håll att det var lärorikt men framförallt kul!

Hoppas på många fina måndagar också under resten av säsongen.

Min erfarenhet av gårdagen.

7 mil dit, 25 minuter i kö och sen fick jag veta att jag var tvungen att gå en teorikurs i år igen för att få reda på vad gul flagg betyder... Under tiden jag uppnådde denna enorma kunskap så fylldes platserna upp så det fick bli 7 mil hem igen.

Väldigt trist att de vägrar lägga undan en väst när man köat för att få en.

Har åkt upp till Rörken sex ggr och fått åka tre ggr. Nästa gång ska jag fan stå först i kön!

Dr.Bike skrev:
2216643 Hehe ja - att sen Rizla valde babyblå (från att ha haft rött för dem som är så gamla och minns) är ju en annan femma! :hihi
De röda finns kvar, färgerna anger olika kvalitet/tunnhet :mattias

Joe Schmoe skrev:
2216953 Min erfarenhet av gårdagen.

7 mil dit, 25 minuter i kö och sen fick jag veta att jag var tvungen att gå en teorikurs i år igen för att få reda på vad gul flagg betyder... Under tiden jag uppnådde denna enorma kunskap så fylldes platserna upp så det fick bli 7 mil hem igen.

Har åkt upp till Rörken sex ggr och fått åka tre ggr. Nästa gång ska jag fan stå först i kön!
:hihi

Jag har varit där två gånger i år, första gången jag var där tog jag sista västen, och igår tog jag den näst sista. Lite tur ska man ha...

Joe Schmoe skrev:
2216953 Min erfarenhet av gårdagen.

Håller med dig, det är trist att inte få tag i en väst, det är inte heller alla som har möjlighet att vara där till halv fem - fem för att köa. Ett tips kan vara att hålla ut lite, det brukar droppa av folk mot senare delen av kvällen. Det kan ju också tyckas lite överdrivet att behöva gå ett teoripass varje år men det är för att vi ska kunna veta/kunna visa upp att alla har koll på vad som gäller på banan just nu.

Jag kom dit sent, ca 18.30 och västarna var slut. Kl 20 blev några västar lediga så att jag kunde åka två gånger. Det var värt väntetiden tycker jag.

SWE 1 skrev:
2216573 Alltså det här med hoj är ganska nytt för mig och man läser och hör ju dagligen om de som förolyckas i trafiken. När sen Magnus sthlm som lurade in mig i hojträsket kvaddade fick jag mig en rejäl tankeställare. Jag har nu en jävla respekt för alla bilar i trafiken, tycker nästan att det är lite olustigt varje gång jag sätter mig på hojen. Men det värsta är att det är ju så sjukt kul och jag vill verkligen lära mig att behärska min sköna men jag varken vågar eller vill gasa med rädsla för att mista både lem och kort när det är bilar i närheten. Så läste jag om Rörken i någon tråd i går, kastade mig på hojen och åkte dit. Det var grymt mycket folk, kul att se så många tjejer på banan också. Först var jag tvungen att gå den obligatoriska teorin, sen bar det ut på banan. Men fy fan va svårt det var!!! Jag har kört en del bana med fyrhjuliga diton och har till och med licens, men detta var något helt annat. Jag kröp runt den lilla banan i nybörjar gruppen i sådär 50km/t, kan ju låta sådär lagom upphetsande men faktum var att detta var skitkul och riktigt lärorikt. SMC instruktörerna var så grymt trevliga och brydde sig verkligen, jag lärde mig massor! Nu har jag verkligen insett hur kass jag är på att köra hoj och fått en ännu mer ödmjuk inställning till hojåkning. Sen var det grymt imponerande att se Sandstream dansa runt banan med sin babyblåa K5:a i värsta Rossi stil med fullt nedlägg i varenda böj. :Bugar Om sisådär ett par hundra måndagar ska jag nog också minsann få det att se så lätt ut, kanske…

Det ÄR kul och lärorikt att köra bana, och har provat rörken och Kinnekulle ett par ggr, härnäst är det Gelleråsen i augusti, om man inte hinner pressa sig in på något mer ställe..blir som en gift, jag till och med byter hoj nu för att lösa den uppgiften ännu bättre :tummenupp

Jag har över 13 mil enkel väg till rörken, förra sommaren blev man snuvad på konfettin 2 ggr pga av man var för sent ute att få väst, men 3.e gången gillt fick man köra! Kul teknisk bana!!

Last edited:
Janne F skrev:
2217016 Håller med dig, det är trist att inte få tag i en väst, det är inte heller alla som har möjlighet att vara där till halv fem - fem för att köa. Ett tips kan vara att hålla ut lite, det brukar droppa av folk mot senare delen av kvällen. Det kan ju också tyckas lite överdrivet att behöva gå ett teoripass varje år men det är för att vi ska kunna veta/kunna visa upp att alla har koll på vad som gäller på banan just nu.

Jag tycker det är jättebra att alla ska gå teorin men man borde ju kunna få en väst undanlagd medans man gör det. Jag väntade kvar ca en timme igår för att se om det blev en väst ledig men fick inte tag på någon.

Så nästa måndag ska jag börja hosta lite vid lunch på jobbet och vid tre så blir jag tvungen att åka hem för att jag inte mår riktigt bra... :rolleyes:

Joe Schmoe skrev:
2217077 Jag tycker det är jättebra att alla ska gå teorin men man borde ju kunna få en väst undanlagd medans man gör det. Jag väntade kvar ca en timme igår för att se om det blev en väst ledig men fick inte tag på någon.

Så nästa måndag ska jag börja hosta lite vid lunch på jobbet och vid tre så blir jag tvungen att åka hem för att jag inte mår riktigt bra... :rolleyes:

Ja, man kanske skulle kunna ordna det så att man inte förlorar sin plats i kön bara för att man måste gå teoripasset. Ska försöka ta upp det bland oss instruktörer. Antag t.ex. att en person är nästan framme vid luckan och precis ska grabba tag i en väst men då får veta att man först måste gå teorin, en info som personen ifråga har missat, hmm inte bra, få se vad vi kan göra åt det.

RedBaron skrev:
2216975 De röda finns kvar, färgerna anger olika kvalitet/tunnhet :mattias

Aha! :-D Det var som! Säg att Sandstream är den "tunnare" :lol

KalleNorton skrev:
2216981 :hihi

Jag har varit där två gånger i år, första gången jag var där tog jag sista västen, och igår tog jag den näst sista. Lite tur ska man ha...
Jaha det var du det... Jag fick den sista! :)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back