Var med i Plus om dyra försäkringar

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
SVTs Plus söker nu via SMC hjälp att hitta en ung person i en storstad som har blivit påverkad av de dyra försäkringarna för en sporthoj.

Maria som är redaktör på SVT plus rekommenderar att gå in på http://www.svt.se/plus och hitta den ruta där de söker efter passande personer.

Du kan även emaila plus@svt.se.

Hör bara lite varningsklockor, men det är nog bara jag .....

Hoppas bara att det kommer dit någon som är påläst, balanserad, kunnig och som kan tala för sig.

Funkar ju inte med en 21-åring som precis skaffat en R1:a och eyy, fan ba ... upp o wheela, göra stoppies, rita cirklar på gata men det funka icke med så dyr försäkring .... jävla lessen på ögat och måste skriva mc på farfar.

Hör bara lite varningsklockor, men det är nog bara jag .....

Hoppas bara att det kommer dit någon som är påläst, balanserad, kunnig och som kan tala för sig.

Funkar ju inte med en 21-åring som precis skaffat en R1:a och eyy, fan ba ... upp o wheela, göra stoppies, rita cirklar på gata men det funka icke med så dyr försäkring .... jävla lessen på ögat och måste skriva mc på farfar.

Kan bara hålla med :tummenupp

Kan vi inte rekomendera någon? Någon som känner sig kallad?

Får jag en sporthoj så ställer jag upp, haha :banana

Näe finns nog bättre lämpade personer...
Jag valde en hoj jag har råd med istället, kändes bäst så :rolleyes:

Premierna för en klass 7 hoj är absurd även för en själv som är över 30 år gammal. Min premie är inte lägre nu än den var 2003 när jag köpte Duccen.

Önskar den individ som ställer upp i programmet lycka till. Man kan ju hoppas att det är en balanserad person som ställer upp. Jag tror att allmänheten tycker att det är bra med höga premier eftersom det avskräcker en och annan från att köpa sig en sporthoj. Tyvärr tror jag att man kommer att vinkla inslaget så att den person som ställer upp kommer att framstå som allt annat än balanserad. Olycksstatistiken och försäkringsbolagens kostnader kommer att ligga denna individ i fatet.

Personligen hade jag önskat att man delades in individuellt. Vissa personer är mer benägna att råka ut för en olycka än andra. Trots att jag kör en klass 7 hoj tror jag inte att jag egentligen tillhör samma "risk" grupp på individnivå. Sannolikheten att jag råkar ut för en olycka är lika hög om jag t ex kört en 600cc Monster. Försäkringsbolagens statistik säger givetvis emot mig.

Bra att ämnet tas upp, även om det inte lär leda till lägre premier så är det bra att det diskuteras.

Dessvärre så är jag pessimistisk till att ta upp ämnet sporthojar i media, för även om man skickar dit en bra representant som kan vara saklig och balanserad så så tror jag inte att det biter på Svensson hemma i tv-soffan. Snarare att Svensson kanske tycker "det är väl inte mer en rätt att det är hög försäkring på de där dödsmaskinerna. Jävla ligister som kör som galningar utan ljuddämpare, nä höj premierna, eller förbjud motorcyklar för dem förorenar ju också. Vi måste tänka på klimatet och sånt där, det e ju viktigt sägs det ju."

Har man otur så hakar Aftonbladet på med en artikelserie om mc-döden och så är drevet mot motorcyklismen igång igen.

Nåväl hoppas på att det kommer något gott ur det här, vore kul att se någon från sporthoj i plus:yoparty

Skicka dit någon som har gått alla SMC sporthojskurser också, så får vi visat på att en del faktiskt utbildar sig säkerhetsmässigt utöver vad som behövs för körkortet.

Jag tror IOFS inte att sporthojsföraren behöver vara speciell i övrigt, då det är försäkringsbolagen som ska bära hundhuvudet i programet och Sverker SAS står på hojförarens sida.

det är ju rätt sjukt hur dyrt det blivit........ hoppas dom tolkar kostnaderna för alla som kör avställt och orsakar olyckor.... gps-larm, kättingar och beslagtagna hojar om oförsäkrat/skenförsäkringar skulle vara en lösning....

Saxat från sidan skrev:
Har du problem med var du ska sätta p-biljetten när du parkerar din hoj? Eller har du en försäkring som är kostar mer än din motorcykel? I sommar kommer Plus att göra temaprogram om motorcyklar - vi vill gärna ha dina tips och idéer.

Verkar ju finnas intresse av Plus redaktionen att ta upp lite mer än bara försäkringar. Hade ju var kanon om dom hade insett fördelen med att låta hojar parkera vid cykelställ, och då bygga fler cykelställ istället för MC parkeringar tex.

Hade vart intressant och se beräkningarna bakom försäkringarna också, delar 30+ konstnaderna med 20+ för supersport? Tvivlar på att försäkringsbolagen i all sin välvilja låter bli att ta så bra betalt dom bara kan.

Jag betalar över 1600:- i månaden för halvförsäkring på min AVSTÄLLDA hoj! :huvet

Edit. Och det är en hoj som jag inte ens har tänkt bruka på gata utan bara vill ha en stöld/brand-försäkring på, men det verkar vara omöjligt att få?? :confused:

Last edited:
Kan vi inte skicka dit någon som gör en fuckyouburnout i studion och följer upp med en deklaration att han körde till studion utan att ställa på hojen eftersom han inte har råd med försäkringen pga skenande däckskostnader?

Säger som så många andra, nån som har gått flera SMC-kurser, är väldigt talför och kan diskutera saker och ting.
Ingen SMC-instruktör som känner sig manad? (och är under 30).

Jag är tyvärr varken ung eller bor i en storstad, annars så hade jag kunnat tänka mig att ställa upp då jag tror att jag hade kunnat lägga fram argument för alternativa försäkringslösningar.

Även jag påverkas av premiehöjningar varje år trots att jag aldrig utnyttjat någon försäkring bortsett från när några pundare försökte stjäla R6:an när den var ny.

Det är ganska trist när man är 35 år kört hoj sedan 3 års ålder och tog lätt mc kort vid 16 år, kör ansvarsfullt (oftast), aldrig belastat försäkringsbolagen på eget bevåg under alla år, kör med full skyddsutrustning, förvarar hojarna väl låsta och går SMC-kurser för att utvecklas som förare....och bara får högre premie för varje år.:näsblod Det vill jag diskutera!

Jag är tyvärr varken ung eller bor i en storstad, annars så hade jag kunnat tänka mig att ställa upp då jag tror att jag hade kunnat lägga fram argument för alternativa försäkringslösningar.

Även jag påverkas av premiehöjningar varje år trots att jag aldrig utnyttjat någon försäkring bortsett från när några pundare försökte stjäla R6:an när den var ny.

Det är ganska trist när man är 35 år kört hoj sedan 3 års ålder och tog lätt mc kort vid 16 år, kör ansvarsfullt (oftast), aldrig belastat försäkringsbolagen på eget bevåg under alla år, kör med full skyddsutrustning, förvarar hojarna väl låsta och går SMC-kurser för att utvecklas som förare....och bara får högre premie för varje år.:näsblod Det vill jag diskutera!

Torde väll inte vara helt omöjligt, släng iväg ett mail.

Ja, varför inte!

Skicka ett mail och förklara.
Du har en nyanserad och tydlig bild framför dig och är seriös.

Vi behöver en som kan föra våra talan på ett korrekt sätt (Jag säger våran, trots att jag precis ska börja med hojkortet)

Jag är något yngre(30 i år) bor i förort till sthlm men i övrigt lika.
Helt otroligt att man "straffas" pga att ett antal beter sig som svin, kraschar konstant mm.
Jag röstar för indviduella försäkringar. Något där min historik spelar roll, något där vi "skötsamma" förare/försäkringstagare kan få credits. Inte bara ålder fordon och statistik.

Jag är något yngre(30 i år) bor i förort till sthlm men i övrigt lika.
Helt otroligt att man "straffas" pga att ett antal beter sig som svin, kraschar konstant mm.
Jag röstar för indviduella försäkringar. Något där min historik spelar roll, något där vi "skötsamma" förare/försäkringstagare kan få credits. Inte bara ålder fordon och statistik.

De flesta förare är skötsamma , försiktiga och många även med lång erfarenhet. Men olycker händer ändå. Tanken med försäkringsbolag är att flera delar på kostnaden för den som drabbas. Har inget enkelt svar på hur man selekterar bort rötäggen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT