Var måttbeställa kylare?

• Thread starter Thread starter AA
  • Start date Start date

AA

-:O:-
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Il Ducati + mopperäcer
Jag letar efter någon som kan tillverka 2 kylare efter mina egna mått.
Nån som vet nån som kan göra det?

Gärna flera förslag.

Ha de´

/AA

Skall du ha kylare till mopperäcerbygget?

Ofta är det lättare att svetsa om fästen på en bef kylare än att tillverka en ny, nytillverkning av små alukylare brukar bli hemskans dyrt. Leta rätt på ett crosskyl med lagom storlek och gå till närmsta alusvetsare så fixar han nya fästen

Boris JR skrev:
Skall du ha kylare till mopperäcerbygget?

Ofta är det lättare att svetsa om fästen på en bef kylare än att tillverka en ny, nytillverkning av små alukylare brukar bli hemskans dyrt. Leta rätt på ett crosskyl med lagom storlek och gå till närmsta alusvetsare så fixar han nya fästen

Precis. Den skall vara till moppebygget.
Jag har kollat runt efter en lämplig men efter beräkningar som en motorbyggare gjorde så verkar det endast vara RS125 91-94 som skulle funka om jag inte fick en specialgjord. Vi har letat efter en sådan men ingen hittat.

Stora problemet är att chassit är grymt smalt. En moppemotor är inte speciellt bred.

Jag tänkte mest reka och höra hur mycket en måttbeställd skulle kolla.

/AA

Vilka mått snackar vi?

HAr en hög krokiga kylare hemma att mäta på.

Boris JR skrev:
Vilka mått snackar vi?

HAr en hög krokiga kylare hemma att mäta på.

Jag klipper in infon jag fick från killen som har räknat ut vad jag/vi behöver. Han har samma chassi och motor som jag.

/AA

-----Mailet från Thomas-----

Kylaren som är till den här trimsatsen från Metrakit håller yttermotten 31x21 cm med ett cellpacket som är 3 cm tjockt. Det ger en kyl area på 651 cm2 och en kyl-volym på 1953 cm3 med gavlar. Bredden som får plats på cykeln är max 26-27cm. Så följande mått blir samma med förutsättningen att gavlarna inte ger någon skillnad.

med ett cellpacket som är 2,5cm tjockt:

26x30 cm
25x31 cm 31cm är maxhöjd på kylaren som får plats

Med ett cellpacket som är 3cm tjockt:
26x25 cm
25x26 cm
24x27 cm
23x28 cm
22x29,5 cm
21x30,5 cm

Med ett cellpacket som är 3,5cm tjockt:
26x22 cm
25x23 cm
24x24 cm
23x25 cm
22x26 cm
21x27 cm
20x28 cm
19x29 cm
18x30 cm
17x31 cm

MK kylaren känns stor så en kylare som ligger ner till 5% vid 3,5cm tjocklek 10% vid 3,0cm tjocklek 15% vid 2,5 cm tjocklek går nog bra.

Jag skall ta en titt i garaget men misstänker att det är svårt att hitta ett kyl som är tillräckligt djupt med dessa små mått. Sålänge får du telenr till en kille som är gud på att svetsa kylare, ombyggnader med nya fästen och in/utlopp är no probs vet dock inte om han nykonsturerar.
Lars-Olof på AMT Svets,
040-423391

Undrar om inte gokartkylare borde passa de brukar ju vara i ungefär dessa dimensioner

EDIT: Behöver ni verkligen en så stor kylare? 80cc crosscyklar har strax unger 900 cm2 kylararea och ni skall ha det dubbla :va

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...